صوفی مطرح کرد:«احتمال تبانی نمایندگان»

؛ روحانی از کابینه راضی نیست!

علی صوفی، عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و از فعالان این جریان خاص سیاسی، اخیراً در یک یادداشت که یک روز قبل از رأی اعتماد مجلس به فهرست وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور روحانی در روزنامه آرمان امروز منتشر شد، نوشت:

«رئیس جمهور در مراسم تحلیف از عدم وجود فشارها سخن گفت و در جای دیگر به صورت تلویحی به فشارها اشاره کرد. در مجموع به نظر نمی‌رسد که خواست روحانی در این کابینه متجلی شده باشد و این کابینه برای روحانی مطلوب باشد. تاکنون مردم رضایت چندانی از عملکرد مجلس دهم نداشته‌اند اما رای اعتماد به کابینه محک مناسبی برای مجلس خواهد بود اگر نمایندگان مجلس درباره رأی اعتماد به وزرا، دقت به خرج ندهند با هجمه‌هایی سنگین از سوی افکار عمومی و حتی اتهام تبانی مواجه خواهند شد.»

 

 

*برخی گزاره‌های طرح شده در صحبت‌های صوفی، برای بار چندم تکرار می‌شوند...

قبل از او، عباس عبدی، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب نیز طی اظهاراتی از این گفته بود که صحبت‌های آقای روحانی در مجلس مبنی بر اینکه برای معرفی وزرا تحت فشار نبوده‌ام، واقعی و منطقی نیست و او اتفاقا تحت فشار بوده است!

جالب آنکه ادعای راضی نبودن مقامات ارشد دولت از فهرست وزرای پیشنهادی نیز برای بار چندم تکرار می‌شود و قبل از صوفی، محمد عطریانفر بود که در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا از این گفت که «اسحاق جهانگیری» از کابینه رضایت ندارد.

جدای از اینکه اظهارات فوق به معنی یک اختلاف گسترده میان ستاد اصلاحات و دولت اعتدال است اما ذکر این نکته گفتنیست که متهم کردن نمایندگان مجلس به «تبانی» در صورت رأی‌آوردن وزرایی مثل رحمانی‌فضلی و آذری‌جهرمی که اصلاح‌طلبان با آنها مخالف هستند؛ می‌تواند یک هشدار مهم برای آغاز یک پروژه بحران علیه مجلس شورای اسلامی و اکثریت اصولگرای آن باشد.

فی‌الواقع اگرچه اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم مدعی پیروزی شدند و حتی مصطفی تاجزاده به تازگی در یک ادعای ناراست از این گفت که اصلاح‌طلبان در ۵ انتخابات اخیر پیروز بوده‌اند[۴] اما این گفته‌ها و ادعاها چیزی جز یک عملیات روانی نیست و اصلاح‌طلبان طی ۱۶ سال گذشته در هیچ انتخاباتی پیروز اکثریتی نبوده‌اند.

اکنون و با محرز شدن اقلیت بودگی اصلاح‌طلبان در مجلس و با عنایت به صحبت‌های صوفی مبنی بر متهم کردن نمایندگان مجلس به تبانی! می‌توان این گزاره را مد نظر قرار داد که با رأی‌آوردن تمام وزرای پیشنهای رئیس‌جمهور به جز یک نفر که (گزینه سفارشی اصلاح‌طلبان هم بوده است!) یک فرصت تاریخی برای ستاد جریان سیاسی خاص مهیا شده است تا هم به شکل فوری‌تری وارد فرایند اعلام طلاق سیاسی خود از دولت روحانی شود و هم اینکه با مفهومی به نام «اصلاح‌طلبان بدلی» و هزینه‌نداده که چهره‌هایی از آنها در رأس فراکسیون امید مجلس هستند نیز تصفیه حساب کند.