اسرائیل نگران نزدیکی ترکیه به تهران

بر پایه گزارش‌های خبری محافل صهیونیستی، تل‌آویو نگران پیامدهای سفر اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به اردن و دیدار وی با «عبدالله دوم»، شاه این کشور است.

به نقل از پایگاه خبری «الجزیره»، یک کارشناس صهیونیست در یادداشتی تحلیلی که در پایگاه خبری «ان آر جی» منتشر شد گفت: علت نگرانی تل‌آویو این است که اردوغان  کسی نبوده که اسرائیل آرزوی دیدن او را در امان داشته باشد و دلیلش هم نزدیکی اخیر رئیس جمهور ترکیه به ایران است.

سفر اردوغان به امان به دنبال دعوت وی از کشورهای عربی برای اتحاد و همبستگی در دفاع از بیت المقدس انجام شد قضیه‌ای که به گفته نویسنده یادداشت، مژده‌ای برای اسرائیل نبوده است چون تنش حاکم بر روابط اردن و اسرائیل و همچنین تقویت روابط تهران-آنکارا  به نزدیکی ترکیه و اردن کمک کرد.

«آساف گیپور»، کارشناس مسائل عربی در اسرائیل در این یادداشت تحلیلی نوشت: گفت‌وگوهای اردوغان و عبدالله دوم حول محور تنش‌های منطقه و از جمله بحران سوریه بوده است.

وی افزود: بخش قابل توجهی از گفت‌وگوهای رهبران ترکیه و اردن به اوضاع حاکم بر قدس اختصاص داشت و سفر اردوغان نشانه نزدیکی آشکار و قابل توجه وی به اردنی‌هاست که این امر مشکلی واقعی برای اسرائیل شمرده می‌شود.

اردوغان اندکی قبل از ترک آنکارا اعلام کرده بود که کشورهای عربی خواهان همکاری برای ایجاد جبهه یکپارچه‌ای در دفاع از قدس هستند علاوه بر اینکه اظهارات خصمانه اردوغان علیه اسرائیل و محکومیت سیاست‌های این رژیم در بیت المقدس ادامه دارد.

گیپور تاکید کرد: سفر اردوغان به اردن که اولین سفر وی در مقام ریاست جمهوری ترکیه بود دلایل آشکار منطقه‌ای نیز داشته بخصوص که به دنبال تقویت روابط آنکارا با تهران انجام شد.

کارشناس اسرائیلی تحولات روزهای آتی سوریه را دغدغه مشترک اردن و ترکیه خواند و گفت: این دو کشور چگونه می‌توانند از مرزهای خود با این کشوری که هفت سال است شاهد جنگی خانمان سوز است دفاع کنند کما اینکه 2 کشور با مشکلات اقتصادی ناشی از پناه دادن به هزاران آواره سوری گریبانگیر هستند.

وی افزود: مرزهای اردن و ترکیه شاهد حضور گسترده گروه‌های مسلح نزدیک به داعش است که این قضیه خطرهای امنیتی برای 2 کشور به وجود آورده کما اینکه  سفر اردوغان با تنش به وجود آمده در روابط بین امان و تل آویو به دنبال تحولات مسجد الاقصی و حادثه کشته شدن 2 شهروند اردنی به دست محافظ سفارتخانه اسرائیل در امان همزمان شده بود.