یک دنیا دلواپسی جدید در فراکسیون امید

 سه شنبه است و بر اساس قرار قبلی، نمایندگان اصلاح طلب بهارستان گرد هم می‌آیند تا ناخدای کشتی پرتلاطم امید را برای هدایت در سال دوم مجلس و تصمیم گیری درباره موضوعات پر اهمیت انتخاب کنند، اما نمایندگان اصلاح طلب می‌توانند به اجماعی درباره هیأت رییسه فراکسیون امید دست پیدا کنند؟

 

جلسه محرمانه آرژانتین

بعد از رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم و جا ماندن آقای بیطرف از پاستور، انتقادها نسبت به فراکسیون امید بالا گرفت. تمامی جریان‌های سیاسی به ویژه هم طیفان امیدی‌ها، این فراکسیون را بازنده اصلی رأی اعتماد معرفی کردند و انتقادها آغاز شد.

در همان زمان بود که جلسه محرمانه نمایندگان با وزیر پیشنهادی نیرو در ساختمانی نزدیکی میدان آرژانتین، خیابان 37 الوند افشا شد؛ جلسه‌ای در دفتر آقای غلامرضا تاجگردون.

 

افشاگری‌ها

آقای جواد امام، رئیس بنیاد باران در توئیتی، ابعاد جدیدی از رأی عدم اعتماد به بیطرف را رونمایی کرد و نوشت:« بازهم گندم نماهای جو فروش لیست امید. رأی عدم اعتماد بیطرف نتیجه سلامت و پاسخ منفی به خواسته‌های آقایان (ت،و،ح،ن) درجلسه میدان آرژانتین بود!»  پس از افشاگری‌های جواد امام، فراکسیون امید آماج انتقاد اصلاح طلبان قرار گرفت و نمایندگان مجلس هم به افشاگری علیه یکدیگر دست زدند و هر یک انگشت اتهام را به سمت دیگری نشانه رفتند.

 

آقای محمد علی وکیلی در این باره گفت: خودش در این جلسه شرکت نکرده و این اطلاعات را به جواد امام داده است. از این رو رئیس بنیاد باران در توئیت دیگری نوشت: «آقای وکیلی تماس داشتند و ضمن تأیید جلسه فوق اعلام داشتند آقایان تاجگردون، نوریان، نعمتی و حسنوند در جلسه فوق حضور داشته و ایشان حضور نداشتند!»

 

از سوی دیگر آقای بهروز نعمتی، در صفحه اینستاگرام خود در واکنش به اظهارات جواد امام نوشت: «مطالب آقای جواد امام را تکذیب می‌نمایم و آقای بیطرف را در هر کجا که ایشان تعیین نمایند به مناظره دعوت می‌نمایم تا صداقت و حقانیت مشخص گردد، متأسفم برای افرادی که با فشار رسانه‌ای دنبال باج‌خواهی هستند، در طی ۲ دوره که خادم مردم بوده‌ام هرگز نه از کسی باج‌خواهی کرده‌ام و نه به احدی باج داده‌ام.».

 

تاجگردون هم با انتشار کامنتی در پست نعمتی نوشت: «بهروز جان ول کن معلومه دنبال چی هستن».

 

هجمه به امید

«افرادی در لیست امید حضور پیدا کردند که بیشتر دنبال منافع خود هستند»، «فراکسیون امید برای رأی آوردن رحمانی فضلی زد و بند کرد»، «عملکرد فراکسیون امید نا امید کننده است»، «ترکیب لیست‌ امید برای مجلس، عقلانی نبود، بیشتر احساساتی بود!» این‌ها تنها قسمتی از افشاگری‌های اصلاح طلبان علیه فراکسیون امید است. همچنین عده‌ای عارف را مقصر اصلی انفعال امیدی‌ها می‌دانند، البته لیست رانتی امید هم کم تأثیر نیست.

 

لیست امید عقلانی نبود!

حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی این فعال سیاسی اصلاح طلب از عملکرد فراکسیون امید در مجلس انتقاد کرد و گفت: « اگر در چهار سال آینده ضربه‌ای بخوریم، از مجلس می‌خوریم. من شخصاً معتقدم لیستی که در این دوره برای مجلس ارائه کردند، لیست عقلانی نبود و بیشتر احساساتی بود. متأسفانه افرادی برای حضور در لیست امید انتخاب شدند که اگر شاید سراغ برخی از اصول گرایان معتدل می‌رفتیم، بهتر بود. برخی از این آقایان، بیشتر از اینکه دنبال اصلاح طلبی باشند، دنبال منافع خود هستند.»

 

عملکرد ناامیدکننده امید

همچنین آقای صادق زیباکلام، از نحوه عملکرد فراکسیون امید در جریان رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی انتقاد کرد و به انتخاب گفت: «این 150 تا 110 نماینده‌ای که به عنوان فراکسیون امید و نزدیک به اصلاح طلبان در مجلس دهم جمع شده‌اند، ظرف این دو سال گذشته به هیچ وجه کارنامه خوبی به جا نگذاشتند، البته به جز چند نفر انگشت شمار. عملکرد فراکسیون امید را از بسیار جهات می‌توان ناامید کننده خواند.»

 

وی اضافه کرد: «البته باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که این عملکرد نا امید کننده فراکسیون به اعضایی که به عنوان لیست امید، انتخاب و به مجلس راه یافته برمی گردد یا رهبری فراکسیون امید یعنی دکتر عارف.»

 

جای خالی شخصیتی کاریزماتیک

آقای جلال جلالی‌زاده، از فعالان اصلاح طلب و نماینده سابق مجلس در نشریه صدا از گروه مجلات زیرمجموعه کرباسچی، در سرمقاله این هفته نشریه نوشت: «یکی از مهم‌ترین اشکالاتی که فراکسیون امید دارد، نداشتن یک شخص کاریزماتیک است که برای اعضای فراکسیون محوریت داشته باشد و اعضا به نظر او اهمیت دهند. اگر از افرادی مانند آقای عارف در لیست استفاده شده، بیشتر به خاطر پشتوانه‌های قبلی و گذشته ایشان بوده است وگرنه در مدتی که در مجلس بودند عملکرد قابل قبولی نداشتند.»

 

تنهایی عارف

فعالیت سیاسی آقای محمدرضا عارف، اغلب با ناکامی همراه بوده است چه آن زمان که «مرد انصراف‌ها» لقب گرفت و در مجلس دهم هم از همفکرانش در مجلس بازی خورد و ردای ریاست بهارستان را به آقای لاریجانی تقدیم کرد؛ حال که مورد هجمه اصلاح طلبان قرار گرفته و مشکل اصلی اغمای فراکسیون امید در مجلس دهم معرفی شده است.

از سویی دیگر آقای محمود صادقی نماینده اصلاح طلب تهران، از زمانی که به عنوان نماینده فهرست امید وارد مجلس دهم شده است، سعی دارد با اظهارنظرهای جنجالی توجه هم حزبی‌هایش را به خود جلب کند و با مواضع تند و چالش برانگیزش، رفته رفته لیدری اصلاح‌طلبان پارلمان را به‌دست آورد که به نظر می‌رسد یه گام به هدف نزدیک شده است.

 

زلزله امید

با توجه به سخنان بالا و افشاگری‌های اصلاح طلبان علیه یکدیگر، تحلیل‌ها نشان می‌دهد که نشست آرژانتین و افشای آن در انتخابات امروز هیأت رئیسه فراکسیون امید تأثیر گذار باشد. آقای علیرضا رحیمی در همین زمینه در کانال تلگرامی‌اش نوشته است: «بالاخره انتخابات مجمع عمومی فراکسیون امید پس از چند نوبت جابجایی برنامه، برگزار خواهد شد. قطعاً تعیین ترکیب هیأت رئیسه فراکسیون برای سال دوم فعالیت در برنامه‌های آتی آن تعیین کننده خواهد بود. فراکسیون امید آزمون‌های مختلفی را از بدو فعالیت خود تاکنون پشت سر گذاشته که نقد و نظرهای فراوانی را در افکار عمومی و نیز اعضای آن به دنبال داشته است.

 

وی تأکید کرد: «ترکیب هیأت رئیسه سال دوم فراکسیون می‌تواند نشان‌دهنده نگاه متکثر و نقدهای اعضاء به عملکرد ۱۵ ماهه فراکسیون باشد. اگر لابی‌های آرژانتینی مانع نشود، قابل پیش بینی است که حداقل نیمی از چهره‌های هیأت رئیسه فعلی تغییر یابد و با این تغییر، نیمی دیگر هم پیام لازم را برای تغییر در روش‌ها دریافت خواهند کرد.»

تنها باید ساعتی منتظر ماند و نتیجه تغییرات امید نا امید را مشاهده کرد اما این نکته را نباید دست‌کم گرفت که فراکسیون امید حداقل در عدم رأی به بیطرف به‌خاطر مسائل کارشناسی سرباز زد اما مورد هجمه اصلاح طلبان قرار گرفت. جریانی سیاسی که عدم راهیابی تنها وزیر اصلاح طلب کابینه دوازدهم را نشانه ضعف سیاسی فراکسیون امید می‌دانند و وقعی به وظیفه مستقل نماینده و امانتداری او نمی‌نهند.