واکنش آصفری به پیش‌بینی ظریف در مورد ادامه برجام بدون آمریکا

محمدحسن آصفری، کارشناس مسائل سیاست خارجی در خصوص اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آلمان مبنی بر اینکه آماده ایم به همراه فرانسه، بریتانیا و آمریکا تهران را تحت فشار بگذاریم و اینکه آیا با توجه به این سخنان می‌توان به پایبندی اروپا بدون آمریکا به برجام امیدوار بود، گفت: اروپایی‌ها همواره در زمین آمریکا در مسئله برجام بازی می‌کنند و اروپا از تحریم‌های علیه ایران حمایت می‌کند.

وی افزود: نباید فراموش کنیم که بخشی از ایران هراسی در جهان به رهبری برخی کشورهای اروپایی صورت گرفته است و با توجه به جایگاه رژیم صهیونیستی در بین کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه، در مسئله برجام و مخالفت با ایران به نظر می‌رسد همگی نظرات واحدی داشته باشند.

آصفری با اشاره به اینکه اروپا و آمریکا عملا علاقه‌مند به حل برجام از طریق گفتگو نیستند، تصریح کرد: این کشور‌ها از هر تلاشی برای مانع تراشی بر سر راه ایران فروگذار نمی‌کنند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر اینکه اروپا برجام را بدون آمریکا هم ادامه می‌دهد، گفت: آقای ظریف به جای هزینه بر روی کشورهای اروپایی اگر وقت خود را برای برقراری و گسترش ارتباط با کشورهای حوزه خلیج فارس و غرب اسیا  قرار دهد بیشتر به نفع جمهوری اسلامی خواهد بود.

وی تصریح کرد: احساس می‌کنم این پیش بینی ظریف اشتباه است در حالی که اگر در مذاکرات هسته‌ای پرونده تحریم‌های اروپا از آمریکا جدا شده بود شاید مسئله نوع دیگری پیش می‌رفت، اما در شرایط فعلی بعید است که غرب بخواهد مسیر خود را از آمریکا جدا کند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: اگر اروپا سر عقل بیاید و روشی غیر از روش آمریکا را در قبال جمهوری اسلامی ایجاد کند هم به نفع اروپاست و هم جمهوری اسلامی استقبال می‌کند، چون کشور ما به دنبال گسترش منافع و روابط خود با غرب است و مانع اصلی گسترش این روابط آمریکایی‌ها هستند.