اجرای قانون کاتسا با حقوق و عرف بین‌الملل مغایرت دارد

حسن عابدینی کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به لفاظی اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره معرفی سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی، با بیان اینکه طرحی که دولت ترامپ درصدد است تحت عنوان قانون کاتسا آن را اجرایی کند دارای مشکلاتی است، اظهار کرد: نمی‌توان بخشی از یک حکومت قانونی و نیروی دفاعی یک کشور را به عنوان یک نهاد تروریستی معرفی کرد.

عابدینی اضافه کرد: اجرای قانون کاتسا با حقوق و عرف بین‌الملل مغایر است؛ اما به دلیل اینکه ایالات متحده آمریکا خصوصا در دوران ریاست جمهوری ترامپ، اصولا پایبندی چندانی به حقوق و عرف بین‌الملل ندارد و ترامپ هم بازیگری ماجراجوست، بعید نیست که این قانون را اجرایی کند.

کارشناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد: جامعه بین‌الملل آگاه است که سپاه پاسداران تنها نهادی بود که در6 سال گذشته در خط مقدم مبارزه با تروریسم تکفیری در سوریه و عراق فعالیت داشت، از این رو لفاظی‌های رئیس جمهور آمریکا را نخواهد پذیرفت.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها در تلاشند با تضعیف نیروی دفاعی ایران زمینه‌ای فراهم کنند تا ایران همچون عراق، سوریه، لیبی و یمن دچار ناامنی مزمن و بی‌ثباتی مستمر شود؛ اما طبعا مردم ایران هرگز این موضوع را نمی‌پذیرند.

عابدینی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در طول 38 سال پس از انقلاب اسلامی به صورت مستمر کوشیدند از همه ابزارها برای اعمال فشارهای سیاسی، اقتصادی، دیپلماتیک، جاسوسی و ایجاد مشکلات امنیتی بر ایران استفاده کنند لذا انجام این گونه اقدامات، موضوع تازه‌ای به نظر نمی‌رسد.

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: همانطور که مقامات کشورمان پیش از این اعلام کرده‌اند، راه‌های فراوانی برای مقابله به مثل با آمریکا وجود دارد. این اقدام آمریکا تأثیر تعیین کننده‌ای بر امنیت داخلی ایران نخواهد داشت چرا که امنیت داخلی ایران موضوعی درونزاست و بیگانگان نمی‌توانند تأثیر منفی در آن ایجاد کنند.