رفتار اصلاح‌طلبان با «غلامی» در بوته آزمون

 بیش از دو ماه از معرفی وزرای کابینه دوازدهم می گذرد اما روحانی هنوز تیم کاری خود را کامل نکرده است و صندلی وزیر علوم و وزیر نیرو هنوز در هیات دولت خالی است و فعلا سرپرست بر روی آنها تکیه زده است.

 

ارائه فهرست پیشنهادی کابینه دوازدهم «مِنهای وزیر علوم»

رئیس جمهور ۱۷ مرداد ماه فهرست وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم «منهای وزیر علوم» را به مجلس ارائه کرد.

طبق ایین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور، ظرف دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف و یا بعد از استعفاء یا سقوط دولت، کتباً اسامی هیأت وزیران را به همراه شرح حال هر یک از وزیران و برنامه دولت تسلیم مجلس می‏ کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس همین ماده در جلسه رای اعتماد به علی لاریجانی رئیس مجلس تذکر دادند که بررسی رای اعتماد به وزرا را تازمان معرفی کل کابینه و اضافه شدن وزیر پیشنهادی علوم به تعویق بیاندازد، چراکه طبق آیین نامه رئیس جمهور باید کل هیات وزیران به مجلس معرفی می کرد.

تفسیر به رای آیین نامه برای همکاری با روحانی

سیدمحمد جواد ابطحی نماینده اصولگرای مجلس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز خطاب به رئیس مجلس گفت: صحبت‌های شما در دفاع از اینکه دولت می‌تواند در مواقع اضطراری برای وزارت علوم سرپرست تعیین کند، قابل تأمل است.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۲۰۴ و ۲۰۶ آیین نامه داخلی مجلس و همچنین اصل ۱۳۷ قانون اساسی رئیس جمهور زمانی می تواند برای وزارتخانه سرپرست معرفی کند که کابینه تشکیل شده باشد و و وزیر استیضاح شده یا استعفا داده باشد.

مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح طلب  مردم تهران در مجلس در همین راستا در جلسه رای اعتماد خطاب به لاریجانی گفت: اصراری نداشتیم الا و لابد جلسه رای اعتماد امروز برگزار شود؛ می‌توانستیم جلسات رای اعتماد را دو روز با تاخیر برگزار کنیم که وزیر پیشنهادی علوم هم معرفی می‌شد.

اما علی لاریجانی که اصولا تفسیر های متفاوت و مختلفی از مواد مختلف آیین نامه در مقاطع مختلف ارائه می دهد در پاسخ به این تذکرات گفت: در آئین‌نامه داخلی مجلس کلمه «همه» برای معرفی وزرای پیشنهادی از سوی دولت نیامده است. طبق اصل ۱۳۶ رئیس‌جمهور می‌تواند وزرا را معرفی کند و از مجلس رای اعتماد بگیرد و اگر نصف کمتر باشد، به معنی معرفی هیئت وزیران نیست و مجدد باید درخواست رای اعتماد کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اصل ۱۳۶ قانون اساسی می‌گوید که اگر هیئت وزیران از نصاب بیفتد باید رئیس‌جمهور دوباره وزرا را معرفی کند، گرچه بهتر بود که آقای رئیس‌جمهور وزیر علوم را نیز معرفی می‌کرد.

بر اساس اصل یکصد و سی ششم نیز رئیس‏ جمهور می‏ تواند وزراء را عزل‏ کند و در این‏ صورت‏ باید برای‏ وزیر یا وزیران‏ جدید از مجلس‏ رای‏ اعتماد بگیرد و در صورتی‏ که‏ پس‏ از ابراز اعتماد مجلس‏ به‏ دولت‏ نیمی‏ از هیأت‏ وزیران‏ تغییر نماید باید مجدداً از مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ برای‏ هیأت‏ وزیران‏ تقاضای‏ رای‏ اعتماد کند.

جلسات رای اعتماد به پایان رسید و دولت آغاز به کار کرد. انتظار می رفت رئیس جمهور پیش از آغاز به کار دانشگاه ها در مهلت دو هفته ای معرفی اعضای کابینه، تیم کاری خود را تکمیل کند اما علی رغم وعده های هفتگی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور، پس از گذشت دو ماه هنوز هم وزیر علوم به مجلس معرفی نشده است و این وزارتخانه همچنان با سرپرست اداره می شود.

اولتیماتوم فراکسیون امید به دولت؛ فرصت دولت برای معرفی وزیر علوم به پایان رسید/دولت تخلف کرد

به نظر می رسد در مجلس شورای اسلامی، فراکسیون امید نگاه متفاوت و نقادانه ای به عملکرد دولت در عدم معرفی وزیر علوم و تحقیقات دارد. در همین راستا دوم مهر ماه مصطفی کواکبیان که همیشه با قرار گرفتن مطهری عضو فراکسیون امید و نائب رئیس مجلس در جایگاه ریاست تذکرات هماهنگ شده ای را بیان می کند، گفت: انتظار داشتیم با آغاز سال تحصیلی وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شود، زیرا سرپرست نمی‌تواند تصمیم‌گیری دقیق کرده و جابجایی انجام دهد.

 علی مطهری نایب رئیس مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: دولت برای معرفی وزیر نیرو سه ماه فرصت دارد اما مهلت دولت برای معرفی وزیر پیشنهادی علوم به پایان رسیده است.

در همان روز مجددا عبدالحمید خدری عضو فراکسیون امید و نماینده بوشهر تذکری را در این خصوص بیان کرد، علی مطهری نائب رئیس مجلس هم در پاسخ به وی گفت: دولت فرصت سه ماهه برای معرفی وزیر علوم ندارد، زیرا در ابتدای دولت، رئیس‌جمهور موظف است حداکثر ظرف دو هفته بعد از تحلیف، وزرا را به مجلس معرفی کند؛ در این موضوع تخلف صورت گرفته و رئیس‌جمهور باید سریع‌تر وزیر علوم را معرفی کند.

ادعایی برای فرار از مسئولیت/دولت بازهم برای فرار از سهم خواهی اصلاح طلبان به ادعاهای بی اساس متوسل شد

محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مجلس اخیراً در مصاحبه‌ای اعلام کرد معرفی فرجی‌دانا و سیدضیاء هاشمی منتفی شده است و دیگر گزینه‌ای نداریم، اساساً بحث از معرفی گزینه‌ها گذشته است، هر گزینه‌ای که معرفی می‌شود طی روش غیرقابل قبولی می‌گویند، مورد تائید واقع نشده است.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات تهدید کرد: اگر گزینه وزارت علوم روز یکشنبه معرفی نشود، فراکسیون امید در تدارک دیدار با روحانی برای تسریع این امر است. اینکه تا الان برای ۱۰ یا ۱۱ گزینه رایزنی شود و یکی از آنها هم به مجلس معرفی نشود، نشان می‌دهد این روش چقدر غلط است.

 

 علی مطهری در اظهاراتی غیرقابل استناد گفته است: روحانی می‌خواهد در معرفی وزیر علوم رضایت همه نهادها و دفتر رهبری را جلب کند و این ممکن نیست! احمدی‌نژاد مستقل‌تر عمل می‌کرد.

اعضای فراکسیون امید در تذکرات کتبی نیز بارها خطاب به رئیس جمهور خواستار تسریع در معرفی وزیر علوم شده اند، اما در این میان لاریجانی با ارائه تفسیر جدیدی از آیین نامه و کمیسیون آموزش و تحقیقات با سکوت در خصوص تاخیر دولت در معرفی وزیر علوم، در واقع دست روحانی را برای این تاخیر باز گذاشته اند.

بلاتکلیفی؛ سهم الارث اصلاح طلبان

اصلاح طلبان همواره نگاه ویژه‌ای به وزارت علوم داشته اند و حالا که نقش خود را در انتخاب روحانی مهم و اساسی می دانند، طبیعی است که با چنگ و دندان و تا آخرین لحظات به هر تلاشی دست بزنند که این وزارتخانه را با گماشتن گزینه مورد نظر خود قبضه کنند.

خواجه سروی معاون فرهنگی وزارت علوم در دولت دهم معتقد است که اصلاح طلبان وزارت علوم را سهم الارث خود می‌دانند، به همین دلیل اصلاح طلبان افراطی به هیچ وجه از تحمیل گزینه خود به وزارت علوم کوتاه نمی‌آیند و تا آخرین لحظه تلاش می‌کنند.

«سیاست وقت کُشی»؛ راهکار روحانی برای مقابله با سهم خواهی اصلاح طلبان

محمود صادقی عضو کمیسیون تحقیقات و آموزش و عضو فراکسیون امید مجلس مدعی شد: «مطلوب ما برای وزارت علوم افرادی در حد و اندازه آقایان فرجی‌دانا و توفیقی بودند که آقای روحانی یا نتوانست و یا نخواست که از چنین افرادی در کابینه استفاده کند. در هر حال بررسی اولیه و اجمالی ما درباره آقای خاکی صدیق نشان می‌دهد که ایشان در دوره اصلاحات و دوره فعلی در ریاست دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، به عنوان یک فرد علمی و اخلاقی فرد مناسبی بوده، اما او با ایده‌آل‌های ما برای وزارت فاصله دارد.» اظهارات صادقی گویای این است که گزینه مدنظر حسن روحانی گزینه مطلوب آن‌ها نیست.

به نظر می رسد روحانی به عنوان رئیس جمهور به جای ایستادگی بر موضع خود و اجرای قانون و معرفی وزیر علوم مطلوب، سیاست وقت کشی و فرار از مسئولیت را با همراهی رئیس مجلس برگزیده است تا اصلاح طلبان مجبور شوند به گزینه مورد نظر دولت تن دهند، چراکه روحانی به خوبی می داند اگر دانشگاه را به اصلاح طلبان واگذار کند آغاز ناآرامی ها در دانشگاه ها خواهد بود و همین مسئله موقعیت هم طیفان او را در سال ۱۴۰۰ با مخاطره مواجه می کند.

روزهای پایانی هفته تعطیلات مجلس، تعدادی از نمایندگان در کانال های شخصی خود گزینه جدید دولت برای وزارت علوم و نیرو را رونمایی کردند؛ بر این اساس «منصور غلامی» احتملا گزینه پیشنهادی وزارت علوم و «رضا اردکانیان» به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو روز یکشنبه ۳۰ مهر به مجلس معرفی خواهند شد.

محمود صادقی نماینده اصلاح طلب تهران که پیش از این برای دولت خط و نشان می کشید در کانال شخصی خود نوشت: غلامی گزینه ایده‌آل برای وزارت علوم نیست اما درنهایت باتوجه جمیع شرایط و بن‌بستی که در این حوزه ایجاد شده، حضورش می‌تواند راهگشا باشد.

وی از جلسه سه ساعته وزیر پیشنهادی علوم با عارف رئیس فراکسیون امید خبر داد و اعلام کرد: نظر به مسائلی که در این جلسه مطرح شد و پاسخ‌هایی که آقای غلامی ارائه کردند، ما ۳ نفر یعنی بنده، خانم سعیدی و آقای جلالی به این جمع‌بندی رسیدیم که گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم باتوجه به جمیع شرایط مناسب است.

در حالی صادقی از موافقتش با وزیر پیشنهادی علوم خبر داده است که پیش از این در مورد گزینه های وزارت علوم خط و نشان های سختی برای دولت می کشید و هنوز هم اصلاح طلبان مجلس که اکثریت کرسی های مجلس  را در دست ندارند با این گزینه موافق نیستند.

البته به نظر می رسد کارزار دولت و اصلاح طلبان بر سر وزیر علوم بسیار جدی باشد و اصلاح طلبان به این راحتی ها با دولت کنار نیایند.

سرانجام همه حرف و حدیث ها و خط و نشان کشیدن ها به پایان رسید و امروز، حسن روحانی وزرای پیشنهادی اش را همانطور که انتظار می رفت، به مجلس معرفی کرد؛ حالا باید دید رفتار مجلس به ویژه اصلاح طلبان، این «یاران دیروز و منتقدان امروز» روحانی با گزینه پیشنهادی وزارت علوم یعنی «دکتر منصور غلامی» چگونه خواهد بود.