دولتی‌ها صادرات را جدی نمی‌گیرند

 بنابراین گزارش شده که در این روز از صادر کنندگان تقدیر شود. وزیر صنعت یکی به نعل می‌زند و یکی به میخ. از دولتمردان گلایه دارد که صادرات غیرنفتی را جدی نمی‌گیرند و از رییس اتاق بازرگانی شاکی است که چرا به وظایف خود به خوبی عمل نمی‌کند؛ هر چه باشد او رییس شورای نظارت بر عملکرد اتاق‌های بازرگانی هم هست.

همه‌ساله، سازمان توسعه تجارت ایران به‌عنوان متولی برگزاری مراسم روز ملی صادرات، به نمایندگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت از رییس‌جمهور، وزرای کار، اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی دعوت به عمل می‌آورد؛ اما امسال، نه رییس‌جمهور آمد و نه وزرای کار و اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی. حتی مدیران عامل بانک‌ها هم آن‌طور که باید و شاید نیامده بودند و تنها مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران به عنوان بانک تخصصی حوزه صادرات در این مراسم حضور داشت.

 تمام اینها در شرایطی است که محمد شریعتمداری گلایه‌مند از آن است که صادرات از سوی دولتمردان جدی گرفته نمی‌شود و عزم ملی برای صادرات وجود ندارد. او  به صراحت با بیان اینکه عزم ملی برای صادرات وجود ندارد، گفت: اگر عزم ملی برای صادرات وجود داشت، افرادی که برای حضور در مراسم روز ملی صادرات، دعوت شده بودند، حضور می‌یافتند.

شریعتمداری با بیان اینکه ظرفیت صادراتی ایران ۱۸۰ میلیارد دلار است، افزود: فقدان باور و عزم ملی به اینکه صادرات غیرنفتی، تنها راه شکوفایی اقتصادی کشور است، مشکل اصلی به شمار می‌رود؛ البته در عرصه‌های گوناگون مشکلاتی وجود دارند که همه به آن اشاره کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که به این باور و عزم نرسیدیم که باید عزم ملی برای صادرات را به عنوان مهم‌ترین مأموریت خود در این عرصه از تاریخ ایران بشناسیم.

وی تصریح کرد: اگر این عزم ملی وجود داشت، از افرادی که دعوت شده بودند اما نیامدند، حضور جدی داشتیم.

صحبت‌های شریعتمداری در حالی است که بسیاری از صادرکنندگان از عملکرد دولت در حمایت از صادرات دلخور بوده و بر این باورند که توجهی به صادرات غیرنفتی صورت نمی‌گیرد؛ به‌خصوص اینکه مقام معظم رهبری در ابلاغیه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، اصل را بر اقتصاد درون‌زای برون‌نگر گذاشته‌اند که همین امر، زمینه را برای توجه به تولید صادراتی که با نگاه به داخل و البته با سیاست عرضه به بازارهای جهانی عرضه می‌کند، بیش از پیش فراهم می‌سازد؛ اما اکنون هم، که سال از سوی ایشان به‌نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامیده شد، عزم جدی برای این امر وجود ندارد. به‌خصوص اینکه رهبر فرزانه انقلاب به صراحت اعلام کرده‌اند که آرزویشان این است که روزی در چاه‌های نفت را بست و کشور را با صادرات غیرنفتی اداره کرد.

 اما اکنون خود وزیر صنعت، مردی که از دل کابینه یازدهم بیرون آمد و در دولت دوازدهم، سکاندار وزارت صنعت شد، از نبود عزم جدی برای حمایت از صادرات نالان است؛ اما در این میان حرف‌های صادرکنندگان هم شنیدنی است. آنها می‌گویند که از صادرات غیرنفتی کشور هیچ‌گونه حمایتی نمی‌شود.