هاینونن: باید برجام را تقویت کنیم

 «اولی هاینونن» معاون سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است، واشنگتن می‌تواند رویکردی سرسختانه‌تر در قبال برنامه هسته‌ای ایران در پیش گیرد بدون آنکه از توافق هسته‌ای ایران که در دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در سال 2015 میلادی به امضا رسید،‌ خارج شود.

بنا بر این گزارش، هاینونن در گفت‌وگو با «میدل ایست آی» گفته است که برجام نیازمند تقویت است و کنگره آمریکا می‌تواند ضمن اینکه رویکرد سخت‌گیرانه‌تری در قبال ایران در پیش می‌گیرد،‌ توافق هسته‌ای را همچنان حفظ کند.

بر اساس این گزارش، هانونن قرار است روز چهارشنبه در کنگره آمریکا حاضر شده و در خصوص چگونگی مدیریت رویکرد واشنگتن در قبال تهران پس از تصمیم این ماه «دونالد ترامپ»‌رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر عدم تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای پیشنهاداتی را به قانونگذاران آمریکایی ارائه دهد.

بنا بر گزارش میدل ایست آی، معاون سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نمایندگان کنگره آمریکا خواهد گفت،‌ واشنگتن به جای از بین بردن این توافق می‌تواند از متحدان خود و آژانس درخواست کند تا نظارت سرسختانه‌تری بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران داشته باشند، اجازه دستیابی به فناوری موشکی را به ایران ندهند و تضمین کنند که اجرای این توافق حتی با وجود اتمام تاریخ انقضای آن نیز ادامه خواهد داشت.

هاینونن در این مصاحبه گفته است:‌«ما هم اکنون تجربه دو سال اجرای برجام را داریم. ما شاهد نقاط ضعف و نقاط قوت آن بوده‌ایم. هیچ توافق عدم اشاعه و کنترل تسلیحاتی نمی‌ـواند به طور کامل مسیرها به سمت تسلیحات هسته‌ای را ببندد. تنها می‌ـواند آن را مهار کند و در مراحل اولیه تشخیص دهد و تشخیص در مراحل اولیه تنها زمانی اتفاق می‌افتد که یک برنامه راست‌آزمایی قدرتمند وجود داشته باشد».

وی ادامه داد: «متأسفانه این مسئله در برجام لحاظ نشده و واشنگتن باید با همکاری با متحدان خود نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سایت‌های نظامی ایران را افزایش داده و درباره فناوری نظامی، استخراج اورانیوم و فعالیت‌های غنی‌سازی و توسعه سانتریفیوژهای جدید در ایران گزارش‌های بیشتری ارائه دهد».

مقام سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه گفته است: «آمریکا باید با همکاری با متحدان خود مانع از توسعه موشک‌های ایران با قابلیت هسته‌ای شود و این کار نیز از طریق وضع تحریم‌های ثانویه علیه شرکت‌های تسلیحاتی که چنین فناوری‌هایی را به تهران می‌فروشند و همچنین بانک‌هایی که تبادلات مالی این معاملات را انجام می‌دهند، امکان‌پذیر خواهد بود.

هاینونن همچنین تأکید کرده است:‌«آمریکا علاوه براین باید با متحدان خود به توافقی تکمیلی برسد تا تهدید وضع مجدد تحریم‌های لغو شده در صورت پیگیری چنین تسلیحاتی توسط ایران، همچنان برقرار بماند».