چند قدم تا تحقق وعده حاج قاسم

روز ۳۰ شهریور سال جاری سرلشکر حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه، در مراسم اربعین شهادت مدافع حرم شهید مرتضی حسین پور، اظهار کرد: «من در پیامی که برای شهادت شهید حججی دادم، گفتم ما انتقام خواهیم گرفت؛ ما باید به وعده خودمان صادق باشیم؛ انتقام ما این است که کمتر از ۳ ماه دیگر، اعلام پایان حکومت داعش در این کره خاکی خواهد بود. سعی می‌کنیم این ۳ ماه را به ۲ ماه تبدیل کنیم و عمر این شجره خبیثه و این غده سرطانی خطرناک ساخته شده به دست آمریکا و اسرائیل را به پایان برسانیم و جشن آن را در ایران و در بین همه منطقه اعلام کنیم.»

۶ روز بعد (۵ مهر) سرلشکر «محمدعلی جعفری» فرمانده کل سپاه در مراسم افتتاح ۳۲۰ مسکن محرومان با مشارکت سپاه و کمیته امداد که در اهواز برگزار شد، گفت: «تا دو ماه آینده همان طور که برادرمان سردار سلیمانی قول داده‌اند داعش ریشه کن می‌شود.»

۵ درصد
۲ آبان، سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه با بیان اینکه «هم‌اکنون تنها ۵ درصد خاک سوریه دراشغال گروه داعش است»، گفت: ۹۹۸ شهر و منطقه معادل ۵۰۳ هزار و ۲۲۳ کیلومتر مربع تاکنون آزاد شده و بیشتر عناصر تروریستی نیز نابود شدند.

شرایط میدانی
بسیاری از کارشناسان نظامی و تحلیلگران منطقه، با رصد دقیق شرایط میدانی و تحولات منطقه، معتقدند که عمر «داعش» به زمستان امسال قد نمی‎‌دهد. در حالیکه هنوز بخش‌هایی از اطراف «رقه»، «دیرالزور» و «ادلب» به صورت پراکنده در دست تروریست‌هاست اما فرآیند برگشت مردم به منازل خود و روال زندگی عادی در سوریه آغاز شده‌ است.

علاوه بر این، با قطع شدن ارتباط گروهک‌های تروریستی در شرق و جنوب سوریه، امکان ارسال تجهیزات میان تروریست‌ها، به صورت کامل از بین رفته و انجام هماهنگی‌ آنها با یکدیگر، با دشواری‌ها و پیچیدگی‌های فراوانی روبرو شده است. 

قطع منبع درآمد 
تا پیش از سال ۲۰۱۵، گروهک تروریستی داعش نزدیک به ۳ میلیارد در سال و بیش از ۱۰ میلیون دلار در روز، از فروش نفت درآمد کسب می‌کرد، اما اکنون منابع مالی این گروهک در قلمرو خاک سوریه به صورت کامل قطع شده است.

نقشه جدید آمریکا
حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با بیان اینکه شواهد نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها اخیرا برنامه دیگری را برای ادامه دادن به بحران منطقه در نظر دارند، تاکید کرد: آمریکایی‌ها می‌خواهند گروهک‌های تروریستی مورد نظر خودشان نظیر «ارتش آزاد»، «جبهه النصره» و «جیش الاسلام» را در اطراف ارتفاعات اشغالی جولان تا دَرعا به صورت یک نوار امنیتی مستقر کنند تا امنیت رژیم صهیونیستی تامین شود. از نظر آمریکا، این گروهک‌های تروریستی «گروه‌هایی میانه‌رو» هستند.

وی با بیان اینکه یانکی‌ها باز هم به فکر تغییر شرایط برای حفظ امنیت رژیم صهیونیستی هستند، گفت: اگر این اتفاق رخ دهد و این گروهک‌ها در این مناطق سازماندهی شوند، بحرانی که شکل خواهد گرفت، علاوه بر سوریه، سایر کشورهای منطقه را نیز درگیر می‌کند.

واکنش مقاومت
به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها با علم به نابودی گروهک‌های تروریستی که روزگاری خودشان آنها را برای اسقاط حکومت سوریه ایجاد کرده بود، امروز قصد دارند به نحو دیگری، آتش التهابات منطقه غرب آسیا را همچنان روشن نگه دارند. باید منتظر بمانیم و ببینیم که واکنش جبهه مقاومت که امروز نسبت به شش سال گذشته و آغاز بحران سوریه، بسیار قدرتمندتر شده، نسبت به نقشه جدید آمریکایی‌ها در صورتی که اجرا شود، چه خواهد بود.