ملت ایران ثبات و دولت این کشور خویشتنداری را ترجیح داد

پایگاه اینترنتی رأی الیوم نوشت: مقامات ایران با برخورداری از بالاترین سطح خویشتنداری، جلوگیری از خونریزی تا سرحد امکان و پاسخ مثبت به خواسته های مشروع مردم برای زندگی عزتمندانه، الگویی از خود بجای گذاشتند و به کشورهای همسایه درس خویشتنداری آموختند.

روزنامه الکترونیکی رای الیوم که در لندن بروز رسانی می شود، در سرمقاله امروز خود با اشاره به اعلام رفع فیلترینگ برخی از رسانه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام توسط وزارت ارتباطات، نوشت این امر نشان دهنده کاهش اعتراضات و بازگشت آرامش به بیشتر مناطق کشور است.

این گزارش می‌افزاید بسیاری تصور می کردند بحران وخیم تر شود و بسیاری نیز انتظار داشتند نظام سقوط کند و از «بهار ایرانی!» سخن می گفتند اما مقامات ایران بحران را به شیوه قابل توجهی مدیریت کردند که کاملا غافلگیرانه و شگفت انگیز بود؛ هم از لحاظ میزان تلفات جانی و شمار مجروحان که در حد بسیار پائین بود و هم اینکه مقامات اعتراف کردند در زمینه اقتصادی اشتباهاتی بوده که سبب بروز اعتراضات از اوضاع معیشتی شد. باید یادآور شویم اگر این اعتراضات در یکی از کشورهای دیکتاتوری عربی اتفاق می افتاد که برای حقوق بشر ارزشی قائل نیستند و مردم شان چیزی از صندوقهای رای، پارلمان و رئیس جمهور منتخب نمی دانند، قطعا شمار تلفات به دهها برابر تلفات ایران می رسید.

در ادامه گزارش آمده است حمایت آمریکا، رژیم صهیونیستی و متحدان عربشان از اغتشاش‌ها در ایران نشانه آشکاری درباره وجود برخی دست‌های خارجی در این ناآرامی‌هاست که خواستند از خواسته های قانونی مردم برای بی ثبات و نا امن کردن ایران سوءاستفاده کنند؛ اما مقامات ایران توانستند بحران را مدیریت، به اشتباهات اعتراف کنند و ملت را درباره خطراتی که ممکن است در اثر ناامنی بروز کند، آگاه سازند. همه این عوامل سبب شد مجموع این تلاش‌های مشکوک در نطفه خفه شود و اجازه ندهند دامنه آن گسترش یابد.

ملتهای خاورمیانه (غرب آسیا ) پس از اینکه دخالت‌های آمریکا در امور داخلی شان و حمایت مستقیم و غیر مستقیم آن از برخی طرفها را مشاهده کردند، درس‌های خوبی گرفتند به ویژه ملت ایران که بر جنبش مسالمت آمیز و قانونی اصرار داشته و منافع کشور، امنیت و ثبات آن را بر هر موضوع دیگری ترجیح دادند.

ایرانی ها شاهد تحریم های شدید اقتصادی آمریکا هستند و روی توافق هسته ای برای لغو این محاصره و کاهش رنج‌ها بسیار تکیه کرده بودند؛ اما این انتظار به‌جا نبود زیرا نیت دولت کنونی آمریکا سالم نیست و با خصومت فراوانی همراه است. این دولت سیاست‌های انتقامجویانه ای ضد ایران در پیش می گیرد و متاسفانه از حمایت برخی کشورهای عربی نیز در این زمینه برخوردار است.

مقامات ایران در داشتن بالاترین سطح خویشتنداری، جلوگیری از خونریزی تا سرحد امکان و پاسخ مثبت به خواسته های مشروع مردم برای زندگی عزتمندانه، الگویی از خود بجای گذاشتند و به کشورهای همسایه که شاید با چنین اعتراضات یا چه بسا شدید تر از آن در آینده روبرو شوند، درس خویشتنداری آموختند؛ زیرا در این کشورها، دولت از درون دچار فرسایش می شود و هزاران میلیارد دلار به سبب فساد، خوشگذرانی و غارت بیت المال از بین می رود.