دلسوزی وزیری که دوبار در ایران کودتا کرد

بوریس جانسون در پاسخ به سؤالات نمایندگان مجلس عوام درباره تأثیر اغتشاشات اخیر در ایران بر روابط دوجانبه اظهار داشت که انگلیس ضمن حمایت از تظاهرات مسالمت‌آمیز از اصلاحات و پیشرفت در ایران حمایت می‌کند.

جانسون اظهار داشت: من به مقامات ایران اعلام کرده‌ام که ما از حق مردم ایران برای تظاهرات مسالمت‌آمیز در چارچوب قانون حمایت می‌کنیم و این مسئله را اواخر هفته جاری به همتای ایرانی‌ام یادآوری خواهم کرد.

اما اجازه دهید محاسن رابطه‌مان را با ایران یادآوری کنم؛ ما از یک طرف برخورد سختی را با ایرانی‌ها به دلیل اشتباهاتشان پی می‌گیریم و از سوی دیگر تلاش می‌کنیم تا با نیروهای معتدل که نیازمند مشوق هستند، تعامل کنیم و این راه به سمت جلو است.

وی افزود: این یکی از دلایلی است که به نظر ما برجام ارزشمند است و یک دستاورد سیاسی قابل توجه به شمار می‌رود که بایستی حفظ شود.

وزیر امور خارجه انگلیس در عین حال اظهار داشت: انگلیس با کمک شرکایش در سازمان ملل متحد تلاش خواهد کرد تا از طریق افزایش فشار، ایران را وادار کند تا از اقدامات بی‌ثبات‌کننده تهران در منطقه دست بردارد.

جانسون افزود: ما بایستی برای مهار اقدامات مختل کننده ایران فشارهایمان را وارد کنیم، اما بایستی صادقانه بگویم که سیاست غرب در منطقه شرایطی را به وجود آورد که براثر آن نفوذ ایران در منطقه افزایش یابد.

یادآور می‌شود رژیم استعماری انگلیس در سوم اسفند 1299 و 28 مرداد 1332 به واسطه تدارک 2 کودتا، 54 سال دیکتاتوری پهلوی را به ملت ایران تحمیل کرد و حتی دکتر محمد مصدق غربگرا و سکولار را هم در مقایسه با استبداد سرسپرده پهلوی تحمل نکرد. انگلیس به همراه آمریکا، در کودتای 28 مرداد، اوباش را با پول سازماندهی و علیه نهضت نفت به خیابان آورده بود.

پیش از این متیو ریکرافت نماینده انگلیس در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفته بود: من شنیدم پرزیدنت روحانی گفته نگرانی‌های معترضان معتبر است و آنها حق اعتراض و تظاهرات دارند. ما مسئولان ایرانی را تشویق می‌کنیم که اجازه این کار را بدهند.