ادعای مضحک دیپلمات آل سعود علیه ایران

روزنامه سعودی عکاظ، سعود بن محمد الساطی در گفت‌وگو با روزنامه اندیان اکسپرس در پاسخ به این سوال که در منطقه خاورمیانه عربستان وارد جنگ نفوذی با ایران شد و روابط دیپلماسی‌اش با قطر را قطع کرد، همچنین موضوع یمن نیز وجود دارد، آیا درگیری عربستان با ایران بر سر نفوذ است، گفت: خیر جنگ بر سر نفوذ نیست بلکه مساله دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی مانند لبنان، عراق، سوریه، عربستان، بحرین و یمن است. مساله، مساله رقابت نیست بلکه ما شاهد این هستیم که نظام تهران بر اساس سیاست خارجی‌اش به دنبال توسعه‌طلبی و تطبیق افکار افراطی‌اش است و این مساله ما را نگران کرده است.
این سفیر سعودی در ادامه با بیان اینکه ما از ایران می‌خواهیم که در امور ما دخالت نکند و به همسایگانش احترام بگذارد، مدعی شد: ایران از حوثی‌های یمن حمایت می‌کند و آنها را آموزش می‌دهد و آخرین دلیل ثابت کردن این مساله شلیک موشک به سوی فرودگاه ریاض است. این موضوع ثابت می‌کند که گروه مورد حمایت ایران تفکراتی جنایتکارانه دارد و این طبیعت و ماهیت این گروه است.
وی در رابطه با اوضاع لبنان مدعی شد: کشوری که در لبنان دخالت می‌کند عربستان نیست بلکه ایران است. ایران است که به دنبال ایجاد کودتای سیاسی در لبنان است و با تلاش‌های سعد الحریری برای ایجاد ثبات مقابله می‌کند و خود سعد الحریری نیز از دخالت‌های ایران در کشورش انتقاد کرد.
سعود بن محمد در پاسخ به این سوال که برخی‌ها معتقدند رهبری جهان اسلام توسط عربستان دلیل درگیری عربستان و ایران است، آیا شما نیز بر این باورید؟ گفت: عربستان مهد اسلام است و مکه و مدینه و اماکن مقدس را در دل خود دارد و میلیون‌ها مسلمان از سرتاسر جهان برای زیارت به اینجا می‌آیند و عربستان ملزم است بدون قائل بودن هیچ تفاوتی به تمام مسلمانان جهان خدمت‌رسانی کند.

وی مدعی شد: زمانی که در مورد کشورهای اسلامی سردمدار در زمینه اقتصاد، تجارت و سرمایه‌گذاری صحبت می‌کنیم هیچ‌گونه طرح‌های توسعه‌ای در ایران نمی‌بینیم و تنها شاهد این هستیم که ایران افراط‌گرایی را صادر می‌کند و برای بی‌ثباتی منطقه تلاش می‌کند.
سفیر عربستان در هند گفت: عربستان برای همکاری با تمام کشورهای اسلامی تلاش می‌کند و موسسه «صندوق توسعه عربستان» را دارد که به وسیله آن توسعه اقتصادی در بسیاری از کشورهای اسلامی را تسهیل می‌کند، همچنین موسسه «ملک سلمان» کمک‌های بشر دوستانه زیادی انجام می‌دهد بنابراین تفاوت میان ایران و عربستان واضح است.
این دیپلمات سعودی در پاسخ به این سوال که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از قبل خواستار بازگشت به اسلام معتدل شد و گفت که عامل به وجود آمدن افراط‌گرایی در طول این زمان چگونه بود و راه بازگشت به اسلام چیست،‌ مدعی شد: انقلاب 1979 باعث به وجود آمدن نظامی افراطی در ایران شد و از آن زمان عربستان و بسیاری از کشورها ابراز نگرانی کردند و بسیاری از سفارت‌ها و مراکز فرهنگی ایران را بستند و دلیل آن این بود که ایران به عرف‌های دیپلماتیک احترام نمی‌گذارد و همچنین به حاکمیت کشورهایی که در آنجا سفارت دارند، احترام نمی‌گذارد.
وی همچنین مدعی شد که در سال 2006 لیستی صادر شد که ثابت می‌کند ایران از طریق نمایندگانش در 58 حادثه تروریستی دست داشته است و به سفارت‌ها و دیپلمات‌ها حمله کرده است.