پاسخ موگرینی به خبر تشکیل کارگروهی برای اصلاح برجام

«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ترجیح داد با لبخند و طفره به سوال خبرنگار روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» درباره تشکیل کارگروه مشترک میان آمریکا و اروپا برای بررسی «نقائص» برجام و اصلاح پاسخ دهد. 

«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا که به لندن سفر کرده روز دوشنبه بعد از دیدار با مقام‌های انگلیسی گفت که آمریکا و اروپا توافق کرده‌اند کارگروهی متشکل از متخصصان برای بررسی توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و اصلاح نقائص آن تشکیل دهند. 

«تیلرسون» و رسانه‌های آمریکایی گفته‌اند این کارگروه از هفته آینده به بعد برای انجام این مأموریت و تلاش برای رسیدن به یک «توافق جانبی» برجام تشکیل جلسه خواهند داد. همزمان رسانه‌های بین‌المللی از آمادگی کشورهای اروپایی برای تشدید فشارها بر برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران خبر داده‌اند. 

«لورانس نورمن»، خبرنگار روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» در واکنش به همین موضوع در نشست خبری «فدریکا موگرینی» دو سوال از او پرسید. سوال اول، به طرح آمریکا برای مذاکرات سازش میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها مربوط می‌شد و سوال دوم، به اینکه «توافق جانبی» برجام، اصولا از نظر اتحادیه اروپا منطقی محسوب می‌شود یا خیر. 

«نورمن» پرسید: «سوال دوم من به ایران مربوط می‌شود. تیلرسون امروز با [بوریس] جانسون (وزیر خارجه انگلیس» در لندن بود. او حرف‌هایی درباره آغاز به کار یک کارگروه زد که مأموریت آن رسیدن به چیزی موسوم به «توافق جانبی»، علاوه بر برجام است. آیا صحبت کردن درباره توافق جانبی از نظر شما واقع‌بینانه است؟»

«موگرینی» در جواب خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال، با لبخند گفت: «قانون من، وقتی دو سوال از من پرسیده می‌شود این است که به یک سوال جواب بدهم. امروز هم استثنایی وجود ندارد، سوال اول را برای پاسخ دادن انتخاب می‌کنم که موضوع اصلی نشست امروز بود.»