بازی جدید پلیس خوب و بد در پرونده ایران/ اروپا به سمت آمریکا غش کرد

گروه سیاسی- تیلرسون در سفرهای دوره ای خود به قاره سبز رفته تا بتواند سران کشورهای اروپایی را راضی کند ایران را تحت فشار قرار دهند تا مذاکرات موشکی انجام گیرد.

به گزارش افکارنیوز، به نظر می رسد بازی پلیس خوب و پلیس بد در سناریوی آمریکایی ها در حال اجراست تا غربی ها بتوانند امتیازات بیشتری را از ایران به واسطه برجام بگیرند،در این سناریو آمریکا بازهم نقش پلیس بد و سه کشور اروپایی نقش پلیس خوب را بازی می کنند .

این در حالی است که قدرت دفاعی ایران و توان موشکی جمهوری اسلامی این روزها بر هیچ کسی پوشیده نیست و همین مساله باعث نگرانی غربی ها شده و حالا تصمیم دارند به هر قیمتی شده ایران را راضی کنند به میز مذاکرات برود و درباره امنیت و موشک های خود مذاکره نماید.

گفته می شود تیلرسون با مقامات انگلیسی بر سر نحوه مقابله با ایران و تغییر برجام به توافق رسیده است و از سوی دیگر شبکه خبری بلومبرگ به نقل از یک دیپلمات سازمان ملل گزارش داد 3 کشور اروپایی حاضر در برجام، فشارهای خود به ایران برای انجام مذاکرات موشکی را شدت بخشیده‌اند.

یک دیپلمات سازمان ملل متحد که خواست نامش پنهان بماند، به بلومبرگ گفته فرانسه، آلمان و انگلیس همگی به ایران گفته‌اند برای گفت‌وگو درباره مسائل موشکی خود پای میز مذاکره حاضر شود. این خبر در شرایطی منتشر شده که کشورهای اروپایی در روزهای گذشته فشارها بر برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را به منظور مجاب کردن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا جهت نگاه داشتن این کشور در توافق هسته‌ای با ایران شدت بخشیده‌اند.

 وبگاه شبکه خبری بلومبرگ نوشته دولت‌های اروپایی در پرتو تهدیدهای ترامپ برای خارج شدن آمریکا از برجام فشار بر برنامه موشکی ایران را راهی برای مجاب کردن ترامپ به ماندن در برجام می‌دانند. 

مقام‌های فرانسه، آلمان و انگلیس در حال همکاری با رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا بر سر رسیدن به راهکاری جهت مهار توسعه موشکی ایران هستند. انجام این کار می‌تواند به خریداری زمان برای حفظ توافق هسته‌ای کمک کند. بلومبرگ نوشته تمرکز بر موشک‌های بالستیک ایران آسان‌ترین کار برای سران کشورهای اروپایی جهت دست‌نخورده نگاه داشتن برجام است. در برجام اشاره‌ای به ممنوعیت اقدام علیه توسعه موشکی ایران نشده است. طبق این گزارش، توافقات آمریکا و اروپا برای تهدید برنامه موشکی ایران، لزوماً نیازمند مذاکره مجدد بر سر برجام که بشدت با مخالفت ایران، فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه و چین رو به رو شده، نیست. 

از سوی دیگر  وال‌استریت‌ژورنال می نویسد  مقام‌های آمریکایی و اروپایی از همین هفته آینده گفت‌وگوهای رسمی برای بررسی «نقایص» توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) را آغاز می‌کنند اما بعید است در ضرب‌الاجل رئیس‌جمهور آمریکا بتوانند آن را اصلاح کنند. به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، رکس تیلرسون روز دوشنبه به گروهی از خبرنگاران که با او در حال سفر بودند، گفت: آمریکا با یک چارچوب زمانی برای عمل به آن چیزی که رئیس‌جمهور به دنبال آن است،

رو به رو است ولی ما نمی‌توانیم برای دیگران چارچوب زمانی تعیین کنیم. 

وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت دیپلمات‌های وزارت خارجه از هفته آینده برای گفت‌وگو درباره «ترتیبات جانبی» برجام به اروپا سفر کرده و با مقام‌های آلمان، فرانسه و انگلیس دیدار خواهند کرد. 

وی گفت: «روی همه این موارد به عنوان یک بسته کار می‌شود، چون در نهایت باید آن را به همین نحو مورد بررسی قرار دهیم». بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس ساعاتی قبل‌تر گفته بود او همراه با وزرای خارجه کشورهای فرانسه و آلمان در یک نشست قبل‌تر با تیلرسون به توافق رسیده‌اند که لازم است اروپا اقدامات ایران در زمینه موشکی را مورد بررسی‌های بیشتر قرار دهد. وزیر خارجه انگلیس تصریح کرد کشورهای اتحادیه اروپایی تا زمانی که این اقدامات به موازات برجام انجام شود و لطمه‌ای به بنیان‌های آن نزند با آمریکایی‌ها همراه هستند.

 به نظر می رسد توافقات اولیه غربی ها برای فشار بر ایران انجام شده و در روزهای آینده باید منتظر واکنش های مختلف اروپایی ها و آمریکا نسبت به مذاکرات موشکی باشیم.