به گزارش ايسنا، سردار سرلشكر محمدعلي جعفري در مراسم توديع و معارفه فرماندهان پيشين و جديد سپاه تهران تاكيد كرد: موضوع اصلي و اولويتدار در تهران بزرگ طي دو سال اخير، مسائل امنيتي بوده است و ما اين ماموريت را با موفقيت پشت سر گذاشتهايم چراكه آمريكاييها طي ماههاي گذشته برنامههايي براي ما داشتهاند و برخي نيز در داخل كار را تمام شده ميدانستند، ولي اين برنامهريزيها لو رفت و ما از اين مساله عبور كرديم.

وی با بیان این‌که «از امروز به بعد مساله مهم در تهران، مسائل فرهنگی است» افزود: وضع تهران از نظر فرهنگی و سیاسی وضع خوبی نیست و سال‌ها بی‌توجهی به این مساله شده است و از طرف دیگر برنامه‌ریزی‌های دشمن برای تهران را شاهد بوده‌ایم. در این وضعیت سپاه و بسیج نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند بنابراین همه برنامه‌ها و طرح‌های ما در راستای همین ماموریت و مطالبه‌ مقام معظم رهبری است.

فرمانده کل سپاه با بیان این‌که «امروز نگاه بسیاری از مردم دنیا به تهران دوخته شده است» اظهار کرد: وضع امروز تهران از نظر اسلامی و انقلابی وضع خوبی نیست و بسیاری از مردم دنیا نگاه می‌کنند که ببینند این شهر چه وضعیتی خواهد داشت. سختی و پیچیدگی کار ما در تهران این است که باید مسائل فرهنگی را در کنار مسائل امنیتی به پیش ببریم.

جعفری در بخش دیگری از سخنان خود به تشکیل سپاه‌های استانی طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: سپاه‌های استانی با نظر فرمانده کل قوا حدود چهار سال است که تشکیل شده و در همه استان‌ها اقتدار سپاه را به دنبال داشته است، ولی این ساختار در تهران ویژگی خاصی داشته و دارد و عملکرد این سپاه در فتنه ۸۸ بر دوست و دشمن پیچیده نیست و همه به این مساله اقرار می‌کنند. برداشت من از عملکرد سپاه تهران بزرگ این است که کارهای انجام شده در این سپاه در کنار کار اصلی مردم و بسیج و به ویژه حضور آن‌ها در ۹ دی موجب اقتدار جمهوری اسلامی و عبور نظام از فتنه بزرگ سال ۸۸ شد و پس از آن هم دیدیم موانعی که مثل سدی بزرگ در مقابل پیشرفت و گسترش انقلاب اسلامی در جهان وجود داشت، شکسته شد.

وی با تاکید بر این‌که «هنوز جای کار زیاد و اقدامات متعددی در کشور ما در رابطه با انقلاب و نظام اسلامی به ویژه در تهران باقی مانده است» تاکید کرد: ماموریت سپاه محدود به یک بعد و یا ابعاد خاصی در حفاظت از انقلاب اسلامی نیست و ما کاملا باید به روز باشیم چراکه بنا به تعبیر مقام معظم رهبری، دفاع محافظه‌کارانه از انقلاب به درد انقلاب نمی‌خورد. ماهیت انقلاب اسلامی به مراحل حساس خود رسیده و امروز شتاب بیشتری گرفته است و در نتیجه حفاظت از این پدیده کار بسیار سختی است که بدون تردید به ابعاد نظامی و امنیتی صرف محدود نمی‌شود و هنر ما این است که نیاز هر روز انقلاب را بسنجیم و متناسب با آن، فعالیت‌ها و توانمندی‌های خود را سامان دهیم و برای انجام رسالت خود برنامه‌ریزی کنیم.

فرمانده کل سپاه اضافه کرد: سختی کار ما این است که هم باید نقاط قوت و کارهای انجام شده در گذشته را حفظ کنیم و هم باید ابعاد و صحنه‌های دیگر ماموریتی را به توانمندی‌های گذشته اضافه کنیم. ماهیت نظامی سپاه را همه می‌شناسند و در هشت سال دفاع مقدس توانمندی‌های بالقوه سپاه بالفعل شد و چهره نظامی سپاه را به دنیا معرفی کرد، ولی این‌طور نیست که سپاه صرفا یک سازمان نظامی باشد بلکه به گفته مقام معظم رهبری، سپاه یک سازمان امنیتی، فرهنگی، سیاسی و نظامی است.

جعفری همچنین با اشاره به مساله جنگ نرم اظهار کرد: در دهه‌ سوم انقلاب شاهد این هستیم که مطالبه مقام معظم رهبری از سپاه و بسیج، ورود به عرصه‌های جنگ نرم و حوزه‌های فرهنگی است و سپاه نیز به این عرصه‌ها وارد شده است. امروز و البته در آینده بیش از هر زمان دیگری، ورود سپاه به ابعاد ماموریتی در حوزه‌ جنگ نرم و بخش فرهنگی ضرورت بیشتری پیدا می‌کند. البته ورود به صحنه‌های نظامی و امنیتی بسیار آسان‌تر از ورود به صحنه‌های فرهنگی و جنگ نرم است، چراکه در عرصه نظامی شناخت دشمن راحت‌تر و اقدامات از جنس اقدامات فیزیکی است، ولی در مسائل فرهنگی و جنگ نرم، دشمن‌شناسی سخت‌تر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امروز سپاه به موازات ماموریت‌های نظامی و امنیتی خود، ماموریت مقابله با تهدیدات فرهنگی و جنگ نرم را دارد و چون امروز جنگ نرم اهمیت بیشتری پیدا کرده است، تمرکز ما باید بیشتر بر روی این بخش باشد. ماموریت مقابله با جنگ نرم در سپاه به سپاه‌های استانی سپرده شده است. مقابله در عرصه نظامی به عهده نیروهای زمینی، دریایی و هوافضاست و مقابله در عرصه‌های امنیتی و جنگ نرم به سپاه‌های استانی واگذار شده است.

فرمانده کل سپاه به نقش بسیجیان در عرصه جنگ نرم اشاره کرد و تعلیم و تربیت بسیجیان را یکی از ماموریت‌های سپاه دانست و گفت: انقلاب اسلامی متکی به مردمی مسلمان، متعهد و طرفدار نظام اسلامی است و اسم همه این‌ها بسیج است. بسیجیان برای تحمل بار سنگین انقلاب و نظام در آینده باید تعلیم و تریبت داده شوند و رشد معنوی بسیجیان وظیفه سپاه است تا از این طریق بتواند بر کل جامعه نیز تاثیرگذار باشد.

جعفری همچنین به ساختارهای سازمانی در سپاه‌های استانی اشاره کرد و افزود: سپاه نمی‌تواند از یک ساختار و سازمان ساده تبعیت کند چراکه وقتی ماموریت‌ها متنوع می‌شود، باید تلاش مضاعف داشته باشیم و برای این منظور چاره‌ای نداریم که ساختار پیچیده سازمانی را تحمل کنیم. ما اقرار می‌کنیم که امروز ساختار و سازمان سپاه‌های استانی و روابط آن‌ها با ستادهای بالادستی، روابط پیچیده‌ای است و خیلی‌ها به این مساله به عنوان یک ایراد نگاه می‌کنند، ولی ما چاره‌ای جز این نداریم. از سال ۸۲ تا سال ۸۶ تشکیل سپاه‌های استانی و تغییرات سازمانی در سپاه به عنوان دغدغه‌ای در ذهن مقام معظم رهبری وجود داشت و این ساختار چند سال بررسی شد تا این‌که بتوانیم به آن عمل کنیم و باید چند سالی هم از اجرای آن بگذرد تا نواقص و نقاط ضعف و قوت آن بیشتر مشخص شود.

وی در ادامه سخنان خود به تودیع سردار همدانی از سمت فرماندهی سپاه تهران بزرگ و معارفه سردار کاظمینی به عنوان فرمانده جدید این سپاه اشاره کرد و گفت: سردار همدانی با توجه به مشکلاتی که داشتند طی ماه‌های اخیر چند بار از ما خواستند که از این مسوولیت کنار بروند و با وجود این‌که ما نیاز زیادی به تجربه و مدیریت ایشان داشتیم، ولی به دلیل اصرار ایشان موافقت کردیم. عملکرد سردار همدانی در سپاه تهران عملکرد بسیار خوبی بود و ما هنوز هم به تجربه مدیریتی ایشان نیاز داریم و به همین دلیل مسوولیت جدید ایشان نیز مشخص شده است ولی فعلا لزومی به اعلام آن نیست.

فرمانده کل سپاه با اشاره به انتشار برخی اخبار درباره برگزاری این مراسم تودیع و معارفه و نیز انتشار برخی تحلیل‌ها در رسانه‌های خارجی اظهار کرد: این اولین مراسم تودیع و معارفه‌ای است که پیش از برگزاری، در برخی رسانه‌های داخلی و خارجی اعلام شد که چنین مراسمی برگزار شده است و در پی آن هم تحلیل‌های غیرواقعی منتشر شد که همه‌ این‌ها به دلیل اهمیت فرماندهی سپاه تهران بزرگ است.

جعفری همچنین به سابقه‌ فعالیت‌های فرمانده جدید سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ اشاره کرد و افزود: سردار کاظمینی عمر خدمتی خود را در لشگر ۲۷ محمد رسول الله(ص) در رده‌های مختلف سپری کردند و به مدت سه سال نیز فرماندهی سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان را به عهده داشتند. چون ایشان در یکی دو سال اخیر مسوول عملیات سپاه بودند، این‌طور تحلیل شده بود که ایشان برای انجام کارهای عملیاتی در سپاه تهران مشغول خواهند شد، ولی تاکید بیشتر ما بر مسائل فرهنگی است.

وی در پایان از اقدامات سردار همدانی در سمت فرماندهی سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ تقدیر و تشکر کرد و گفت: یکی از اقدامات ارزشمند سردار همدانی در سپاه تهران بزرگ، توسعه‌ شش ناحیه تهران به ۲۲ ناحیه بود که این اقدام یک اقدام انقلابی و بسیار تعیین‌کننده محسوب می‌شود. با توجه به گستردگی، جمعیت زیاد و حساسیت بالای تهران باید اقدامات مختلفی درباره ایشان صورت بگیرد و به صورت ویژه‌ای به تهران نگاه شود.

پيش از سخنان فرمانده كل سپاه، حجتالاسلام والمسلمين صديقي امام جمعه موقت تهران در سخنان كوتاهي با بيان اينكه شعاري كه امروز در غرب داده ميشود، شعاري است كه از شهدا نشات گرفته شده است، افزود: امروز بايد جذب حداكثري داشته باشيم، چراكه اين شعار نائب امام زمان و مرجع بزرگ دوران ماست.