آمریکا بود که بودجه و تمامی سیاست‌های اقتصادی دوره پهلوی را تعین میکرد

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم ظهر امروز در برنامه‌ای تحت عنوان «اینک زمستان 96» که به همت جهاد دانشگاهی مشهد در دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار داشت: شعار انقلاب ما، «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود. مردم ما می‌خواستند از نظر سیاسی ـ اقتصادی مستقل باشد، در حالی که سیاست‌های نظام از دوران قاجاریه و پهلوی ابتدا به وسیله انگلیس و سپس آمریکا دیکته و تعیین می‌شد.

وی در ادامه به دوران حکومت رضاخان اشاره و خاطرنشان کرد: در دوران رضاخان، رادیو کمپانی هند شرقی بود و اعلام کرد، اراده بریتانیا بر این اسقرار یافته که رضاخان پادشاه ایران شود. قبل از این اعلام، رضاخان به جایگاه بلندی رسیده بود و فرمانده پنج ارتش ایران بود. اما زمانی که تاریخ مصرفش را پایان یافته تعیین و جانشین او را محمدرضا اعلام کردند، انگلیس، آمریکا و شوروی به این نتیجه رسیدند که پادشاه ایران محمدرضا شود. همچنین هر بار نخست وزیری روی کار می‌آمد باید تأیید مثبتی از سوی آمریکا اعلام می‌شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: از نظر سیاسی بیگانگان در مورد ما تصمیم می‌گرفتند و اکنون هیچ قدرتی نمی‌تواند در سیاست‌های ما دخالت کند. در منطقه چندین جنگ رخ داد، یکی جنگ با ظفارهای عمان که تحت‌الحمایه انگلیس است. آن زمان اتحاد شوروی در دولت ما دخالت و نقش‌آفرینی می‌کرد و برای جنگیدن با آنها انگلیس وارد معرکه شد و سربازان ما می‌رفتند تا با چریک‌های ظفار بجنگند و به ازای جنازه سربازان ما پول می‌دادند.

مصباحی مقدم در ادامه یادآور شد: در آن زمان فرمانده نیروی دریایی دریادار مدنی که وزیر دفاع و استاندار خوزستان نیز بود و از ایشان پرسیدم ارتش ایران در چه جایگاهی است و ایشان جایگاه ایران در منطقه را اول دانست. ناتو ارتش ایران را تقویت کرده بود که بتواند سه روز از خلیج فارس حفاظت کند. این تیمسار ارتش شاهنشاهی می‌گفت ما سه روز نمی‌توانیم در مقابل قدرت اتحاد جماهیر شوروی دوام بیاوریم.

فعال سیاسی اصولگرا در ادامه به هشت سال جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: هشت سال جنگ رخ داد و تمامی سلاح‌های روسی در اختیار ارتش عراق بود و تمام اطلاعات ما را به صدام اعلام می‌کردند و از 27 کشور اسیر مزدور داشتیم، اما با تمام توان و انگیزه الهی مقاومت و ایستادگی، آنها را مجبور به شکست کردیم. اکنون ما هیچ وابستگی نظامی به بیگانه نداریم و تمام توان دفاعی و سلاح‌ها و موشک‌های ما ملی و داخلی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به زمینه‌های اقتصادی قبل از انقلاب اشاره و اضافه کرد: از نظر اقتصادی نیز وابسته به غرب بودیم و سازمان وابسته در آمریکا تشکیل شد و رئیس این سازمان نیز از آمریکا بود و آمریکا بود که بودجه و تمامی سیاست‌های اقتصادی را تعیین می‌کرد و صنایع زیرساختی و مونتاژ، وابسته به بخشی از پازل اقتصاد غرب بود. بخش اعظم نفت ما صادر و هر بشکه به اندازه دلار به فروش و یغما برده می‌شد. بخش اعظم بودجه و اقتصاد کشور متکی به نفت بود، اما اکنون تنها در 31 درصد اقتصاد کشور به نفت متکی هستیم.

وی با تأکید بر اینکه از نظر فرهنگی بنای رژیم شاهنشاهی تحت تأثیر فرهنگ غربی بود، بیان کرد:  الگوی رضاخان آتاتورک بود و به تقلید از ترکیه کشف حجاب را دنبال می‌کرد، اما محمدرضا از روش نرم برای تغییر فرهنگ استفاده می‌کرد. از لحاظ توسعه اقتصادی، محمدرضا شاه به دنبال این بود که الگوی فرهنگی پدید بیاورد که بسترساز اقتصاد کشور باشد. مدارس دانشگاه‌ها، صدا و سیما، تمام مجلات، روزنامه‌ها، فیلم‌ها و سینماها در جهت غربی‌سازی فرهنگ ایران عمل می‌شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تغییر و تحول در امور فرهنگی را تدریجی دانست و اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی، فرهنگ ما براساس فرهنگ دینی و ملی صورت گرفت، اگرچه ما قدرت فیلم‌سازی، رسانه‌ای و ماهواره‌های غربی را نداریم و نمادهای غربی را می‌بینیم، اینها شور و هیجان جوانی است که عمر، پایه و اساسی ندارد. در جوانان ما این احساسات تأثیرگذاری‌های نمادین داشته و به صورت باور، اعتقاد و ایمان در جوانان ما نیست.

وی یادآور شد: شعار آزادی ما در مقابل دیکتاتوری شاه بود. آزادی از حاکمیت دیکتاتور بود که مردم در خانه‌هایشان امنیت سیاسی و حق اظهار نظر و بیان نداشتند. این وضعیت بسیار بد دیکتاتوری، مردم را به امان آورده بود. آزادی به معنای ولنگاری نبود، بلکه مردم با نمادهای ولنگاری و ابتذال مبارزه می‌کردند. آزادی به معنای آزادی بیان بود، براساس قانون اساسی نیز آزادی بیان و نقد قدرت بدون تعرض به مبانی دینی باید انجام شود، وگرنه قدرت و حکومت و نظام به فساد کشیده می‌شود.

مصباحی مقدم در پایان گفت: اکنون ملت ما باید با حضور گسترده و همیشه در صحنه خود و با اتحاد انسجام داخلی این انقلاب و ارزش‌ها و باورهای آن را حفظ و صیانت کنند. با پیروی و تبعیت از توصیه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری راه امام(ره) و شهدا را تداوم بخشند.