توافق "لاریجانی" و "روحانی" بر ارائه لایحه‌ای برای تفکیک چند وزارتخانه

مجلس شورای اسلامی ، درباره لایحه تفکیک چند وزارتخانه گفت: در زمان رای اعتماد مجلس به دولت دوازدهم، لایحه‌ای برای تفکیک چند وزارتخانه به مجلس ارائه شد تا دولت بتواند به جای یک وزیر برای یک وزراتخانه، با تفکیک آن، حداقل دو وزیر معرفی کند که این لایحه دو فوریتی دولت رای نیاورد.

وی ادامه داد: پس از آنکه لایحه دولت در مجلس رای نیاورد بین آقای لاریجانی و روحانی توافق شد که دولت لایحه جدیدی ارائه دهد که هنوز چنین لایحه ای ارایه نشده است.

وی با بیان اینکه اکثر نمایندگان مخالف تفکیک وزارتخانه‌های مدنظر دولت هستند، ادامه داد: به طور نمونه دولت می‌خواست وزارت صنعت و معدن و تجارت را تفکیک‌ کند که نمایندگان با این موضوع مخالف هستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید محور و بر اساس اقتصاد مقاومتی است، افزود: هنوز باور نداریم که ادغام اشتباه بوده بنابراین بر ابقای همین وزارتخانه تاکید داریم. البته در آن زمان، ادغام  کامل انجام نشد و فقط یک وزیر و چند معاون حذف شدند و تمامی ساختار وزرات‌خانه‌ها به جای خود باقی ماندند.

وی با یادآوری اینکه قرار بود در مدت شش‌ماه اساسنامه جدیدی برای وزارتخانه جدید ارائه شود، اضافه کرد: مقرر شده بود در قالب اساسنامه جدید، وزارتخانه جدید کوچک شود تا شاهد چابک‌سازی دولت باشیم. همچنین قرار بود وزارتخانه جدید کارهای تصدی‌گری خود را واگذار کند و بیشتر نظارت داشته باشد. اما چون این ادغام ناقص انجام شد، دیگر نمی‌توانیم قضاوت کنیم که این ادغام کامل بوده یا به درستی صورت نگرفته است.

فولادگر تصریح کرد: البته دولت هنوز لایحه جدیدی برای تفکیک چند وزارتخانه به مجلس ارائه نکرده تا بتوانیم در مورد آن بحث کنیم.

نماینده اصفهان با تاکید بر اینکه هدف از ادغام سه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت این بود که تولید کشور صادرات‌محور باشد، گفت: اگر همچنان به دنبال تولید صادارت محور هستیم، وزارت صنعت، معدن و تجارت بهترین گزینه است مگر آنکه مدعیان تفکیک به دنبال وزارت‌خانه‌ای باشند که بر واردات تکیه داشته باشد و بخواهد تولید داخلی را به زمین بزند.