تردیدی وجود ندارد که حوادث خیابان پاسداران سازماندهی شده بود

وضعیت راه‌ها و جاده های کشور در تعطیلات نوروزی موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 21 اسفند ماه بود که با حضور سردار اسکندر مومنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی برگزار شد.

سردار اسکندر مؤمنی جانشین فرمانده ناجا در ابتدا در پاسخ به سوالی پیرامون آمار تصادفات جاده‌ای گفت: در حوزه تعداد تصادفات بر اساس آمار پزشکی قانونی در دهه گذشته در سال ۸۵ حدود ۲۸ هزار نفر در کشور در اثر تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست دادند به طوری که، در آن سال ۷ میلیون خودرو داشتیم، اما این تعداد در سال ۹۵ به کمتر از ۱۶ هزار نفر کشته و ۲۰ میلیون خودرو رسیده است.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به نقش عامل انسانی در این حوزه افزود: عوامل متعددی باعث ایجاد تصادف می‌شود، لذا باید کیفیت خودرو‌ها ایمن و راه‌ها بهتر شود، در حوزه خودرو‌ها رقابت نیست بلکه انحصار وجود دارد، لذا پیشرفته اندکی صورت گرفته است، بنابراین گریزی نیست که از مردم خواهش کنیم تا دقت بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه تعداد کشته‌های تصادفات امسال نسبت به سال گذشته تفاوتی نکرده است، ادامه داد: حدود ۴ الی ۵ هزار نقطه حادثه‌خیز برون شهری و درون شهری شناسایی و به مسئولان مربوطه اعلام شده است.

مومنی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تحقیقات در خصوص راننده اتوبوس دیوانه به سرانجام رسیده است گفت: در آن ماجرا دفاعیات رسانه‌ها و عناصر خارجی نیز دیده می‌شود، این در حالی است که وقتی به نقطه برخورد رسید نیروی انتظامی این حادثه را با اقتدار تمام در کمتر از یک ربع جمع کرد. در این ماجرا تردیدی نیست که این اقدام سازماندهی شده بود.

جانشین فرمانده ناجا تصریح کرد: رویکرد نیروی انتظامی بر اساس اقتدار، رحمت، عدالت و مهربانی است لذا، این هنر نیروی انتظامی است که باید اقتدار را توام با رعایت قانون، عدالت، احترام و مهربانی کند، نیروی انتظامی با اقتدار حوادث را با کمترین هزینه جمع کرد، این حادثه می‌توانست به گونه‌ای دیگر تمام شود، لذا اگر دقیق عمل نمی‌شود می‌توانست هزینه‌ها و خسارت‌ها بیشتر از این باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون طرح‌های نوروزی عنوان کرد: مهم ترین درخواست مردم در این ایام امنیت عمومی و امنیت راه‌ها است، در راستای طرح‌های نوروزی بیش از ۲۰۰ هزار نیرو بسیج شدند.

جانشین فرمانده ناجا ادامه داد: رعایت و اجرای قانون باید توام با ادب و احترام باشد، لذا به صورت همه جانبه بر عملکرد پلیس نظارت می‌شود، هر سال شاهد تخلفات کمتری از سوی پلیس هستیم.

وی با بیان اینکه ۲۷ هزار گشت سازماندهی شده تا مردم با خیالی راحت و آسوده به سفر بروند اظهار کرد: در سال ۹۷ ظرفیت نگهداری معتادان در کل کشور افزایش پیدا خواهد کرد، در سال ۹۶ ایران امنی را سپری کردیم در حالی که واردات ناامنی در کشور داشتیم و یا در منطقه زندگی می‌کنیم که محیط پیرامونی آن ناامن است، لذا با همکاری تمام بخش‌ها امنیت قابل قبولی را در سال ۹۶ توانستیم به ارمغان بیاوریم.