سناتور آمریکایی: ایران در حال پیروزی در خاورمیانه است

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی که به تازگی به اراضی اشغالی سفر کرده است، در یادداشتی در روزنامه وال استریت ژورنال، تصریح کرد: من بارها به منطقه سفر کرده‌ام اما این ناخوشایندترین سفری بود که تاکنون داشته‌ام. ایران با کمک ولادیمیر پوتین و بشار اسد در حال پیروزی (در منطقه) است اما عرب‌های سنی، اسرائیل و آمریکا مستاصل هستند.

گراهام در ادامه باراک اوباما، رییس‌جمهور پیشین آمریکا را برای این وضعیت مقصر دانست و نوشت: رییس‌جمهور اوباما مقصر است چرا که علیه بشار اسد رییس‌جمهور سوریه به اندازه کافی اقدام نکرد و نیروهای آمریکا را از عراق خارج کرد.

این سناتور آمریکایی همچنین نوشت: هر چند یک استراتژی مناسب برای مقابله با افزایش نفوذ ایران در عراق و تسلط ایران و روسیه بر سوریه وجود ندارد اما من امیدوارم که دولت آمریکا یک استراتژی مستحکم تعیین کند که شامل مناطق بدون پرواز در سوریه باشد به گونه‌ای که پناهندگان بتوانند در ایمنی به خانه‌هایشان باز گردند و آمریکا به آموزش نیروهایی که می‌خواهند بر اسد غلبه کنند، ادامه دهد. ما باید برای ایران و روسیه نیز مشخص کنیم که آنها با هزینه خود با این نیروها تعامل خواهند کرد.

بنابر گزارش پایگاه خبری هیل، این اظهارنظر گراهام در حالی انجام شده است که روابط ایران و آمریکا از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ بدتر شده است. وی بارها علیه توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که در زمان ریاست‌جمهوری اوباما حاصل شد انتقاد کرده و آن را بدترین توافقی دانسته که تاکنون از طریق مذاکره حاصل شده است. ترامپ همچنین از اعتراضات ماه ژانویه در ایران حمایت کرده است.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز مدعی شده است که ایران به حوثی‌های یمن تسلیحات می‌دهد که این خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است.

سناتور گراهام در ادامه یادداشت خود در وال استریت ژورنال به تقابل ایران و اسرائیل و حمایت تهران از حزب‌الله لبنان پرداخت و مدعی شد: نیروهای اسرائیل به ما اطلاع دادند حزب‌الله با کمک ایران در حال ساخت تسلیحات هدایت‌پذیر دقیق است. هزاران راکت و موشک میان‌برد به سمت اسرائیل نشانه گرفته شده‌اند. اسرائیل نیز به زودی مجبور خواهد بود تا این سایت‌های راکت را هدف قرار دهد. سایت‌هایی که حزب‌الله آنها را در ساختمان‌های غیرنظامی همچون آپارتمان‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها مستقر کرده است.

این سناتور جمهوری‌خواه افزود: رهبران اسرائیل نگرانند که این اقدامات منجر به تلفات سنگین غیرنظامیان در صورت الزام اسرائیل به دفاع از خود شود.

این مقام آمریکایی با تکیه بر ادعاهای رژیم صهیونیستی درباره حضور ایران در سوریه مدعی است که جمهوری اسلامی به دنبال تسلط بر سوریه با کمک روسیه است. این در حالی است که ایران بارها ضمن رد این ادعاها تاکید می‌کند که حضور تهران در سوریه تنها به صورت مستشاری و بنا به درخواست دولت مشروع دمشق بوده است.

آمریکا و رژیم صهیونیستی همچنین این ادعا را مطرح می‌کنند که حزب‌الله لبنان با حمایت ایران به راکت و موشک‌هایش دست پیدا کرده و حتی ایران خود در حال ایجاد پایگاه نظامی در نزدیکی مرزهای اراضی اشغالی است. به نظر می‌آید آنها در تلاشند تا با این ادعاهای واهی مظلوم‌نمایی کنند و در صورت انجام هر اقدامی در این زمینه خود را توجیه کنند.