کورکر: فکر می‌کنم ترامپ از برجام خارج شود

«باب کورکر» رئیس‌ کمیته روابط خارجی سنا در مصاحبه با شبکه «سی بی اس» آمریکا در زمینه احتمال خروج واشنگتن از برجام گفت: «اگر با اروپایی‌ها بر سر یک چارچوب درباره برجام به توافق نرسیم، رئیس‌جمهور در ماه می از برجام کناره‌گیری می‌کند. بعید میدانم توافقی با اروپایی‌ها حاصل شود.

وی در این خصوص توضیح داد:‌«من در واقع درباره چیزهایی صحبت می‌کنم که برای گردهم آوردن جامعه بین‌الملل انجام دادیم و ما را در جایگاهی قرار داد که اجازه انجام مذاکرات را برایمان فراهم آورد».

کورکر ادامه داد: «توافق ایران موضوع دیگری است که در ماه مه مطرح خواهد شد. من فکر می‌کنم که رئیس‌جمهور احتمالاً از آن خارج می‌شود، مگر آنکه همتایان اروپایی ما در حقیقت در خصوص یک چارچوب (برجام) به توافق برسند».

این مقام کنگره در پاسخ به این سؤال که آیا گمان می‌کند که رئیس‌جمهور قصد دارد در تاریخ 12 ماه مه از برجام خارج شود، گفت:‌«بله اینطور فکر می‌کنم بله اینطور فکر می‌کنم».

این مقام کنگره در پاسخ به این سؤال که آیا گمان می‌کند که رئیس‌جمهور قصد دارد در تاریخ 12 ماه مه از برجام خارج شود، گفت:‌«بله اینطور فکر می‌کنم بله اینطور فکر می‌کنم».

مجری برنامه «Face the nation» شبکه «سی بی اس» در ادامه سؤال خود به ضرب‌الاجل 12 ماه مه اشاره کرد که احتمال خروج واشنگتن از برجام وجود دارد و در خصوص تأثیر این اقدام بر مذاکرات هسته‌ای و احتمال سخت‌تر شدن روابط مذاکرات با «پیونگ‌یانگ» سؤال کرد.

کورکر در پاسخ به وی گفت: «اینطور نیست. نگاه کنید، من از این استدلال استفاده کرده‌ام. اینطور نیست؟ اما در پایان روز، فکر می‌کنم، کل شرایط و اوضاع با کره شمالی و الگویی که بر اساس آن در حال شکل‌گیری است، همانطور که قبلاً‌ گفته بودم تا حدودی غیرمتعارف است و من بر این باورم که شما با رهبری سر و کار دارید به همان شیوه‌ کشورهای دیگر و رهبری این کشورها، فکر نمی‌کند. بنابراین اطمینان ندارم که این امر (خروج احتمالی از برجام) با یک تأثیر مخرب منجر شود».

وی در پاسخ به این سؤال که آیا فکر می‌کند رئیس‌جمهور آمریکا باید با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی نشست برگزار کند، گفت: «فکر می‌کنم چیز خوبی باشد و فکر می‌کنم که محقق شود».

کورکر توضیح داد: «فکر می‌کنم در نهایت (دیدار ترامپ و کیم جونگ اون) محقق شود».

وی ادامه داد:«من فکر می‌کنم شما شاهد محقق شدن این امر باشید....ما کانال‌های ارتباطی خود به کره شمالی را داریم....همانطور که می‌دانید ما شیوه‌های مختص به خود برای هماهنگ کردن امور به شیوه‌ای مناسب را داریم».

این مقام سنا درباره احتمال تأیید «مایک پامپئو» بعنوان وزیر خارجه جدید آمریکا در کمیته روابط خارجی سنا گفت: فکر می‌کنم که وی اواخر هفته از اوضاع خود مطلع شد.....احساس من این است که پامپئو (در مقایسه با تیلرسون) با رئیس‌جمهور هم‌راستاتر است. و فکر می‌کنم که یکی از سوالاتی که در حین فرایند جلسه استماع از او پرسیده شود، اطمینان حاصل کردن از این امر باشد که ارزیابی صادقانه‌ای ارائه می‌دهد و همچنین درباره طیف کاملی از گزینه هایی به رئیس‌جمهور برای تصمیم‌گیری ارائه می‌دهد، سوال می‌شود».

کورکر ادامه داد: «احساس من این است که آنها (ترامپ و پامپئو) با هم کنار می‌آیند. آنها در مسیر سیاست‌ خارجی، هم‌گامی کاملی با یکدیگر خواهند داشت».