مروری بر کارنامه وزیر دهه شصتی روحانی

 محمد جواد آذری جهرمی وزیر 36 ساله کابینه روحانی است. در ابتدای معرفی‌اش برای وزارت ارتباطات بیش از آنکه نامش، او را در معرض توجه‌ها قرار دهد، جوان بودنش افکار عمومی را به خود جلب کرد.

آذری جهرمی مهندسی برق خوانده است. وی از سال 88 تا 93 مدیرکل امنیت سیستم‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، همچنین از سال 93 تا 95 به مدت دو سال عضو هیات مدیره غیرموظف شرکت خدمات ارتباطی رایتل و عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت بود.

 

مروری بر کارنامه وزیر دهه شصتی روحانی

 

به اعتقاد برخی کارشناسان، با آغاز فعالیت آذری جهرمی در شرکت ارتباطات زیرساخت، قفل زیرساخت شبکه ملی اطلاعات شکسته شد و پس از انتظار ۱۰ ساله مراکز تبادل ترافیک در کشور راه‌اندازی شد. ارائه مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات، چشم‌پوشی از سود شرکت ارتباطات زیرساخت به نفع کاربران بخشی از عملکرد وی در مدت معاونتش عنوان شده است.

رای اعتماد مجلسی‌ها به آذری جهرمی یکی از روزهای پرحاشیه و نفس گیر بود. نمایندگان مخالف انتقادات زیادی به عملکرد وی داشتند و موافقان هم دلایل خود را در موافقت ابراز می‌کردند. زمانی که وزیر جوان کابینه پشت تریبون دفاع از خود قرار گرفت، صحن مجلس را سکوت خاصی فرا گرفته بود. از صحبت‌هایش می‌توان فهمید که ناطق خوبی است او توانست بعد از دفاع جانانه از خود، نظر مثبت بهارستان نشینان را جلب کند و راهی خیابان شریعتی شود.

اکنون حدود هفت ماه از آغاز وزرات آذری جهرمی می‌گذرد به طور قطع تفاوت وزارت ارتباطات دوره جهرمی با دیگر دوره‌ها کاملا مشهود است. وزیر جوان کابینه در فضای رسانه و مجازی فعالیت چشمگیری دارد به کامنت‌های کاربران در صفحات مجازی‌اش پاسخ می‌دهد و برای حوزه کاری خود همانند خبرنگار عمل می‌کند.

اصلاح تعرفه اینترنت

آذری جهرمی در اولین جلسه هئیت دولت بعد از رای اعتماد گرفتن اولین اولویت کاری خود را اصلاح نظام تعرفه بیان کرد. حدود دو ماه بعد آذری جهرمی به وعده خود عمل و تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت را اعلام کرد. 26 دی ماه نیز کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، جدول تعرفه های جدید اینترنت را اصلاح کرد و برمبنای این اصلاحات، کف تعرفه ماهانه اینترنت ارزان‌تر از قبل شد.

اجرای طرح رجیستری

طرح رجیستری برای اولین بار در سال 85 به اجرا در آمد که در عمل چندان موفق نبود و دولتمردان عطای این طرح را به لقایش بخشیدند و آن را کنار گذاشتند. نهاد مبارزه با قاچاق کالا با گسترش فعالیت خود و با محوریت وزارت ارتباطات مجدد تصمیم به اجرایی کردن دوباره این طرح گرفت. در اوایل اجرای طرح رجیستری تاثیر منفی بر قیمت تلفن‌های همراه گذاشت و موجب افزایش قیمت شد که نارضایتی مردم را همراه داشت آن روزها آذری جهرمی به خریداران گوشی هشدار داد که فعلا صبر کنند و تلفن همراه نخرند تا حباب بازار بترکد. اکنون هم شاهد افزایش قیمت گوشی‌های تلفن همراه هستیم اما کارشناسان این طرح را در در مبارزه با قاچاق گوشی مناسب می‌دانند.

 

مروری بر کارنامه وزیر دهه شصتی روحانی

مزایای رجیستری

با اجرای این طرح گوشی‌هایی که به سرقت رفته اند، غیر فعال می‌شوند و این امکان را فراهم می‌کند تا کسانی که مزاحم تلفنی می‌شوند به صورت آنلاین قابل ردیابی باشند. با فعالیت این طرح این قابلیت به وجود می‌آید که گوشی‌های دست دوم و کارکرده مشخص شوند و امکان فعال شدن نداشته باشند. طرح رجیستری همچنین سبب می‌شود که گوشی‌هایی که تشعشعات بالا داشته باشند و برای سلامتی مضر باشند، غیر فعال شوند.

 مهمترین اقدامات آذری جهرمی در 100 روز اول وزارتش

آذری‌جهرمی در تشریح اقدامات 100 روزه وزارتخانه مبتوعش، می‌گوید: با مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال رایزنی و مکاتبه برای تبیین سیاست‌ها کلی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات هستیم. 

وی با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات یکی از پروژه‌های مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، می‌افزاید: دولت الکترونیک یکی از موضوعات مهم دیگری است که در این حوزه در حال پیگیری و انجام است .

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در حوزه اشتغال و آماده سازی زیرساخت‌ها در این حوزه هم تکالیفی برعهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است ، تصریح می‌کند: توازن و کاهش شکاف دیجیتالی یکی دیگر از تکالیفی است که بر عهده این وزارتخانه در برنامه ششم توسعه گذاشته شده است.

استفاده از ظرفیت جوانان و بانوان از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

وی یکی از این اصول را استفاده از جوانان و توجه به ظرفیت جوانان در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان می‌کند و می‌گوید : تلاش کردیم که از بدنه این وزارتخانه و از نسل دوم دهه 50 در عرصه وزارت ارتباطات در حوزه معاونان استفاده شود و سایر انتصابات در شرکت‌ها و سازمان های تابعه نیز با این چهارچوب پیش رفته است و ادامه دارد.

آذری جهرمی استفاده از ظرفیت بانوان را یکی دیگر از اولویت های مطرح شده در این دولت و وزارتخانه بیان می‌کند و می‌افزاید : به دلیل اینکه در گذشته در سطح معاون وزیر کادرسازی انجام نشده بود اما تلاش شد در سطح سازمان ها و شرکت های تابعه از ظرفیت بانوان استفاده شود.

ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی

مروری بر کارنامه وزیر دهه شصتی روحانی

 

وزیر ارتباطات در بحث ساماندهی کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین اعلام کرد: در بخش کسب و ‌کارهای اینترنتی قوانین دست‌و‌پا گیر جواب نمی‌دهد، بلکه رقابت در این عرصه باعث شفافیت می‌شود؛ آیین‌نامه‌ی این کسب و کارها را با همکاری وزارت صنعت و معدن بازنگری می‌کنیم تا شفافیت در این زمینه بیشتر شود.

به گفته‌ی جهرمی: خدمات آنلاین در کشور نیاز است. اگر با چارچوب‌ها آن‌ها را هدایت نکنیم به سمت بازار خارج سوق پیدا می‌کند، این درحالی‌ است که این کسب و کارها برای کشور درآمد دارند. بنابراین لازم است اشکالات آن‌ها را با هدایت برطرف کنیم.

آذری جهرمی درباره پیام‌رسان‌های داخلی چه کرد؟

وزیر ارتباطات درباره پیام‌رسان‌های داخلی می‌گوید: در ابتدا حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد و سه نفر از بخش خصوصی و یک نفر در داخل وزارت بر حسن اجرای مصوبه نظارت خود را آغاز کردند. به این ترتیب فضا باز شده و هزینه‌ی اتصال به شبکه‌ی ملی اطلاعات برای آن‌ها به صفر رسیده است.

به گفته‌ی جهرمی، با جذابیت و احترام گذاشتن به مصرف‌کننده و خلاقیت، تولیدکنندگان پیام‌رسان‌های داخلی می‌توانند مردم را جذب کنند؛ اما با فرمایش نمی‌‌توان مردم را به استفاده از یک برنامه سوق داد.

شاید تنها نقطه ضعف در کارنامه وزیر جوان را بتوان توجه نکردن چندان او به بحث پیام رسان‌های داخلی دانست. البته به نظر می‌رسد که این روند در حال اصلاح شدن است. وی در آخرین اظهارنظر خود گفته است:  وضع پیام‌رسان‌های داخلی به صورت قابل قبولی نسبت به یک یا دو ماه گذشته،  بهبود داشته است. اما باید منتظر ماند و دید که وی در ادامه راه درباره پیام‌رسان‌های داخلی چه روندی را طی می‌کند.

کلام آخر...

مروری بر کارنامه وزیر دهه شصتی روحانی

 

هر چند که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور درباره دهه شصتی‌ها گفت که دهه شصتی‌ها هر کجا پا می‌گذارند، مشکل ایجاد می‌کنند. اما بررسی عملکرد وزیر دهه شصتی و جوان کابینه نشان می‌دهد که دهه شصتی‌ها ظرفیت بزرگی برای کشوراند و می‌توانند در پست‌های حساس کشور حضور یابند و عملکرد موفق داشته باشند.