انتقاد آیت‌الله مکارم شیرازی از نوسانات عجیب نرخ ارز

این مرجع تقلید در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی، خواستار توجه و تلاش جدی مسئولان برای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی و تولید داخلی شد و اظهار داشت: این مسئله بسیار مهم است، اما تا زمانی که اهل خبره زنجیره‌های موردنیاز آن را حل نکنند این موضوع محقق نمی‌شود.

وی افزود: افزایش کیفیت، جلوگیری از قاچاق و وجود قیمت‌های قابل‌رقابت باید در دستور کار مسئولان و تولیدکنندگان باشد، در زمینه قیمت‌ها، چون کارخانه‌ها وام‌های با سود بالاگرفته‌اند نمی‌توانند قیمت پایین‌تر ارائه کنند.

مرجع تقلید شیعیان مبارزه جدی و قاطع با قاچاق را حیاتی دانست و ادامه داد: اخیراً برخی قاچاق وارونه اختراع کرده‌اند و اجناس خارجی را با مارک داخلی در ادارات مورد استفاده قرار می‌دهند، تا جلوی این موارد گرفته نشود مشکل حل نمی‌شود.

وی عنوان کرد: وقتی بانک‌ها سود ۲۸ درصد دریافت می‌کنند کارخانه‌ها نمی‌توانند جنس ارزان‌قیمت تولید کنند، هر چه هم گفته شود باید رقابت کرد با این شرایط امکان ندارد.

استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کرد: از نظر شرعی اگر به تولید داخلی اهمیت داده نشود وابسته خواهیم شد و اگر وابسته شویم دشمنان می‌توانند زورگویی کنند که وابسته شدن به دشمن جایز نیست، چراکه نتیجه وابستگی اقتصادی وابستگی سیاسی و فرهنگی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از نوسانات عجیب نرخ ارز و افزایش آن اضافه کرد: باید مشخص شود که نرخ ارز را چه کسی تعیین می‌کند، چراکه موضوع ارز برای مردم معما شده است، رئیس بانک مرکزی اعلام کرد که با راهکار‌هایی مسئله ارز سامان پیدا می‌کند، اما نتیجه‌ای حاصل نشد؛ البته مسائل روانی هم در افزایش نرخ ارز اثرگذار بوده که باید حل شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با ابراز نگرانی از کاهش اعتبار پول کشور گفتند: پول برخی کشور‌ها که زمانی که از ایران عقب‌تر بودند امروزه جلو افتاده‌اند.

وی همچنین با اشاره به معضلات فضای مجازی افزود: خوشبختانه اخیراً خبر‌های خوبی برای سامان دادن و مدیریت صحیح فضای مجازی به گوش می‌رسد، اگر توجه لازم صورت نگیرد فضای مجازی در آینده تبدیل به بلا می‌شود و جامعه را به بردگی می‌کشاند، به‌ویژه که بسیاری از شبکه‌های اجتماعی وابسته به رژیم صهیونیستی و سرویس‌های جاسوسی غرب و آمریکا هستند.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اعلام یکی از شبکه‌های اجتماعی ایرانی مبنی بر رایگان بودن هزینه‌های اینترنت اظهار داشت: این کار خوب است و باید از راه‌حل‌ها استفاده کرد تا مردم به میل خود از شبکه‌های اجتماعی ایرانی استفاده کنند نه اینکه با اجبار و اکراه باشد.

وی ادامه داد: کار‌ها باید شکل قانونی پیداکرده و از شکل توصیه‌ای خارج شود، اگر فضای مجازی سامان پیدا کند یکی از مشکلات جدی کشور حل خواهد شد، متأسفانه اخیر در فضا‌های غربی مردم را به فعالیت اقتصادی نادرست کشانده‌اند، باید توجه داشت که بسیاری از غربی‌ها کلاهبردار هستند، آن‌ها اصلاً قابل‌اعتماد نبوده و بی‌انصاف و بی‌رحم هستند.

آیت‌الله مکارم شیرازی ابراز کرد: می‌بینیم که غربی‌ها راضی نمی‌شوند داعش و تروریست‌ها از بین بروند بلکه می‌خواهند اختلافات وجود داشته باشد تا سلاح‌های دست‌دوم خود را بفروشند و پول مردم را بگیرند، غرب هیچ‌گاه راضی نمی‌شود که در منطقه صلح باشد.

وی با تأکید بر توجه مسئولان به مسائل اسلامی و دینی عنوان کرد: مسائل اسلامی مانند حجاب و غیر آن نباید کمرنگ شود چراکه اگر دستورات اسلامی کمرنگ شود در واقع زمینه برای پذیرفتن سلطه غرب فراهم خواهد شد، اعتقادات مذهبی هرچه پررنگ‌تر باشد استقلال کشور را تقویت می‌کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به جایگاه شهر مقدس قم خاطرنشان کرد: مسئولان باید به قم آنچنان که شایسته موقعیت آن است توجه داشته باشند و قم شهری نمونه باشد، قم زادگاه انقلاب اسلامی و تشیع در کشور است و از عصر اهل‌بیت (ع) مورد توجه بوده است؛ قم استعداد بیش از این را دارد.

وی همچنین از تلاش‌های رئیس مجلس تقدیر کردند و نگاه اعتدالی ایشان را در امور مختلف سبب پیشرفت بیشتر دانست.