به گزارش فارس، مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با صدور نامهای خطاب به محمود احمدینژاد رئیسجمهور و علی لاریجانی رئیسمجلس شورای اسلامی، نظرات خود را درباره تحریم بانک مرکزی ایران توسط دولت آمریکا اعلام کرد.

متن کامل این نامه به شرح ذیل است:

جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد ریاست محترم جمهور
جناب آقای دکتر لاریجانی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

دنیای استکبار با تحلیل شرایط منطقه و به منظور کاهش اثرگذاری جمهوری اسلامی ایران بر این تحولات تاریخ‌ساز، بازی‌های رسانه‌ای متنوعی را به منظور تشدید تحریم‌ها علیه ایران طی ماه‌های اخیر طراحی کرده است.

از جمله رسواترین این فضاسازی‌های رسانه‌ای، بحثترور سفیر عربستان در آمریکا بود. در روزهای اخیر نیز آمریکا با ادعای تشدید تحریم‌ها علیه ایران، تحریم بانک مرکزی ایران را به امضا رساند.

اعلام تحریم بانک مرکزی ایران در شرایطی که پیشتر هرگونه معامله دلاری و یورویی با بانک مرکزی ایران تحریم شده بود، بیشتر یک بازی رسانه‌ای به منظور فضاسازی علیه کشور است.

با نگاهی به تحریم‌های مختلف اعمال شده بر جمهوری اسلامی ایران، دو مدل متفاوت تحریم مشاهده می‌شود:

- تحریم تجاری
در این نوع تحریم، مبادلات تجاری یک کشور مورد تحریم قرار می­گیرد. بدین صورت که از کشورها خواسته می­شود تا با کشور مورد نظر در یک یا چند حوزه خاص مبادله تجاری انجام ندهند و در صورت تخلف یک کشور یا شرکت با آن برخورد می­شود. در واقع در اینجا گروهی از کالاها مورد تحریم قرار می‌گیرند.

- تحریم مالی
در این روش، دیگر مبادلات تجاری خاص به طور مستقیم مورد نظر نیستند، بلکه تبادلات مالی و پولی موضوع تحریم قرار می‌گیرند. در واقع حوزه اعمال تحریم از بخش واقعی اقتصاد به بخش غیرواقعی و مجازی اقتصاد جابجا می­شود.

دراین نوع تحریم، مبادلات تجاری از طریق کنترل منابع مالی جابجا شده، کنترل می­شوند. از آنجا که انتشار و تأیید اعتبار دلار و یورو در اختیار بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپاست، تمامی مبادلات تجاری دلاری از مجاری بانکی، تحت کنترل آنها بوده و به راحتی قابل مسدود شدن است.

از نمونه‌های مطرح تحریم‌های تجاری در ماه‌های اخیر، می‌توان به تحریم فروش بنزین به ایران اشاره کرد. این تحریم به عنوان یکی از اصلی‌ترین حلقه‌های جنگ اقتصادی شمرده می‌شود که با تدارکات فراوان دشمن و به منظور ایجاد هرج و مرج داخلی طراحی شده بود اما این تحریم نیز با هوشمندی و تدبیر شایسته مسئولان نظام در آخرین مرحله درهم شکسته و مسئول مربوطه در وزارت خزانه‌داری آمریکا را مجبور به استعفا کرد.

با شکست تحریم‌های تجاری که بخش عمده‌ای از تحریم‌های آمریکا را طی سی سال گذشته شامل می‌شود، سیاست‌گذاران غربی توجه خود را معطوف به تحریم‌های پولی و بانکی نموده‌اند.

تحریم معامله‌های دلاری و یورویی با بانک‌های ایرانی از موارد متأخر این‌گونه تحریم‌هاست اما ناکارآمدی این دست تحریم‌ها، دولت‌مردان آمریکا را تحت فشار لابی صهیونیست بر آن داشت تا با هدف شکل دادن یک هجمه رسانه‌ای، اعلام تحریم بانک مرکزی ایران را در دستور کار خود قرار دهند.

برخلاف تصور هیئت حاکمه ایالات متحده این دست فضاسازی‌های رسانه‌ای نه تنها تهدیدی برای ملت ایران شمرده نمی‌شود، بلکه عزم و اراده آنان را برای دستیابی به استقلال اقتصادی را بیشتر خواهد ساخت. البته استقلال اقتصادی در اینجا به معنای جداشدن از اقتصاد جهانی نیست، بلکه به معنای طراحی‌ ساز و کارهایی است که وابستگی جمهوری اسلامی به نهادهای اقتصادی تحت تسلط آمریکا و صهیونیسم جهانی را کاهش دهد.

مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشگاه صنعتی شریف در چارچوب طراحی استراتژی‌های مقابله با تحریم‌های پولی و بانکی، موارد ذیل را به صورت کاملاً خلاصه به عنوان راهبردهایی برای تبدیل تهدید تحریم به فرصتی مغتنم برای کشور و به چالش کشیدن سلطه غرب بر اقتصاد جهانی پیشنهاد و اجرایی شدن آنها را از مسئولان دولتی مطالبه می کند:

۱ - انجام مبادلات اقتصادی با پول‌های ملی کشورهای طرف تجاری:
حذف ارز واسط از معاملات تجاری با کشورهای دیگر ضمن خنثی‌سازی تمامی تحریم‌های مالی اعمال شده، زمینه را برای کاهش تسلط دلار و یورو بر اقتصاد جهانی فراهم می‌سازد.

این سیاست امروز توسط بسیاری دیگر از کشورها همچون چین، روسیه، ترکیه، ژاپن و … که در شرایط تحریمی نیز قرار ندارند در حال پی‌گیری است. نکته جالب آنجاست که با وجود شرایط تحریم، مسئولان بانک مرکزی هنوز عزمی برای اجرایی کردن این سیاست‌ها ندارند. در صورت همراهی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با این کشورها، امکان برچیده شدن تسلط دلار بر اقتصاد جهانی بیش از پیش مهیا می‌شود.

۲ - تأسیس بورس نفت در ایران:
انحصار ایجادشده در عرصه بازارهای فروش نفت که عملاً در اختیار چند بورس معدود آمریکایی و انگلیسی است، قدرت قیمت‌گذاری و کنترل معاملات را در اختیار واسطه‌ها و دلالان این کشورها قرار داده است.

در صورت راه‌اندازی بورس نفت از سوی وزارت اقتصاد و وزارت نفت در داخل کشور، می‌توان انحصار این قدرت‌ها را بر معاملات نفت به چالش کشید. یکی از اهداف غرب از اعمال تحریم‌های مالی، منزوی کردن ایران در تبادلات بین‌المللی است؛ راه‌اندازی بورس نفت، با گسترده کردن خریداران نفت ایران، برای خنثی‌سازی این سیاست بسیار کارگشا است.

موارد فوق تنها بخشی کوچک از راهبردهای بالقوه و متنوعی است که جمهوری اسلامی می‌تواند در مقابله با جبهه استکبار اتخاذ کرده و دشمن را از کرده خود پشیمان سازد.

در انتها مجدداً تأکید می‌کنیم، تحریم‌های بانکی اخیر فرصت بسیار مناسبی است برای اصلاح نظامات و سازوکارهای پولی کشور در تعاملات بین‌المللی که در صورت وجود عزم انقلابی در مسئولان کشور می‌تواند به الگویی جهت اصلاح نظام پولی بین‌الملل منتهی گردد.

همچنین مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشجویی آمادگی خود را برای ارایه مفصلتر طرحهای پیشنهادی و کمک به دستگاه قانونگذاری و اجرایی اعلام میدارد.