قرارداد آلکاتل بعد از برجام اصلاح شد

محمدرضا آذری جهرمی در نشست علنی امروز مجلس (یکشنبه ۲۶ فروردین ۹۷) و در پاسخ به سوال نماینده قزوین در مورد وضعیت قرارداد وزارت ارتباطات با شرکت آلکاتل، گفت: هدف از خرید آلکاتل، نوسازی تجهیزات شبکه با میزان ۴۰۰ گیگا بیت، یعنی ۴ دهم ترابیت در ثانیه بوده است، همچنین در شبکه انتقال ۲.۴ ترابیت بر ثانیه باید برای شبکه داخلی ظرفیت ایجاد می‌شده و ۳.۲ ترابیت نیز برای شبکه ترانزیت ظرفیت ایجاد می‌شده است.

وزیر ارتباطات اظهار داشت: بنابراین مشخص است که قرارداد تدبیر، تکمله قرارداد آلکاتل بوده و مازاد بر این قرارداد الزام‌آور بوده تا ما قرارداد تدبیر را به پیش ببریم.

وی افزود: البته تأخیراتی در حوزه اجرای قرارداد آلکاتل بوده و دلیل آن هم این بوده که در سال ۹۰ به بهانه تحریم این قرارداد به میزان ۲۴۷.۵ میلیون یورو اخذ شده و بعد از گشایش‌هایی که به واسطه برجام در کشور ایجاد شده، هزینه‌های جانبی قرارداد لازم بوده که اصلاح شود، مضاف بر اینکه پیمانکار نتوانسته به دلیل موضوعات تحریم، تجهیزات را منتقل کند.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: در سال ۹۳ که ما به موضوع قرارداد آلکاتل وارد شدیم، سه سال از نهایی‌سازی مشخصات فنی شبکه گذشته بود، تجهیزات نوسازی شده بود و نیاز بر این بود که تجهیزات به‌روزآوری شود و آخرین نسخه تجهیزات خریداری شود. با توجه به اینکه موضوعات تحریم تحت تأثیر برجام قرار گرفته بود و شرایط مهیاتر شده بود، هزینه‌ها باید منطقی‌تر می‌شد، بنابراین اصلاح قرارداد مدنظر قرار گرفت و قرارداد ۲۴۷.۵ میلیون یورویی به ۱۴۵ میلیون یورو تقلیل پیدا کرد. تجهیزات همگی در قرارداد جدید به‌روزآوری شد و اکنون دو بخش از این قرارداد از گمرک ترخیص شده و در حال حاضر در حال نصب و راه‌اندازی است که زیر بار شبکه هم خواهد آمد و از آن استفاده خواهد شد و بخشی از آن هم در حال حاضر در حال استفاده است.