همکاری روسیه و چین برای جلوگیری از نابودی برجام

نشریه آمریکایی هیل با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت مقامات آمریکایی موافقت کرده اند تا در جهت ناکام گذاشتن تلاش های آمریکا برای نابودی توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) با یکدیگر همکاری کنند. این در حالی است که تا ضرب الاجل دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا – 12 مه مصادف با بیست و دوم اردیبهشت– برای اعلام تصمیمش مبنی بر باقی ماندن یا خروج آمریکا از این توافق کمتر از سه هفته باقی مانده است.

در گزارش هیل آمده است: براساس گزارش رسانه های روس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور، امروز (دوشنبه) اعلام کرد او و همتای چینی‌اش موافقت کرده اند که کشورهای متبوعشان مانع از موفقیت آمریکا در جهت نابودی برجام شوند. لاوروف در این باره گفت: ما مخالف بازنگری در این توافق هستیم. هر گونه اقدامی برای از بین بردن نتایج سال ها کار بین المللی و گفتگوهای میان شش قدرت جهانی و ایران را مخرب می دانیم.

در ادامه گزارش هیل آمده است فرانسه، انگلیس و آلمان از دیگر امضاکنندگان توافق هسته ای ایران هستند. طبق این توافق، تحریم های هسته ای ایران در ازای محدودسازی توسعه برنامه های (ادعایی) تسلیحات هسته ای این کشور، لغو شد. این در حالی است که ترامپ از زمان روی کار آمدن، همواره از توافق حاصل شده در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما انتقاد کرده و آن را «بدترین توافق» نامیده است. با وجود این، سران دیگر کشورها خواستار آن هستند که آمریکا در این توافق باقی بماند.

در پایان گزارش هیل آمده است محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه با انتقاد شدید از ترامپ اعلام کرد رئیس جمهور آمریکا به مفاد برجام پایبند نبوده است.