سید رضا سجادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در گفتوگو بافارس درباره توافق روسای جمهور ایران و روسیه بر حذف دلار از مبادلات تجاری دو کشور و انجام این مبادلات با ریال و روبل، با بیان اینکه این پیشنهاد برای نخستین بار از سوی مدودف رئیس جمهور روسیه در آستانه پایتخت قزاقستان به رئیس جمهور کشورمان ارائه شد و مورد استقبال ایران قرار گرفت، گفت: ما از آن زمان این موضوع را عملیاتی کردیم و در حال حاضر بخشی از تعاملات ما با روبل انجام میشود و بانک مرکزی هر روزه نرخ روبل در مقابل ریال را اعلام میکند و بسیاری از تجار ما با روبل معامله میکنند.

سجادی خاطرنشان کرد: در طرف روس نیز این علاقه‌مندی وجود دارد و بانک مرکزی روسیه نیز باید مسیر کارشناسی این موضوع را طی کند.

*روس‌ها به تحریم‌ها نمی‌پیوندند

وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح این موضوع در گفت‌وگوی اخیر تلفنی روسای جمهور ایران و روسیه متأثر از امضای قانون تحریم بانک مرکزی توسط باراک اوباما است؟ اظهار داشت: روس‌ها از مدتی قبل اعلام کرده بودند که تحریم های فراقطعنامه‌ای را قبول ندارند و آن را برنمی‌تابند. کاری که اوباما انجام داد ایجاد انشقاق در بین اعضای شورای امنیت و تضعیف سازمان ملل بود.

سفیر ایران در مسکو این اقدام اوباما را غیرقانونی و یکجانبه خواند و با اشاره به شعارهای آمریکا و کشورهای غربی مبنی بر همگرایی و اتخاذ تصمیمات جمعی، تصریح کرد: این اقدام مردود است و روس‌ها صریحاً اعلام کرده‌اند که این تحریم‌ها را نمی‌پذیرند و موضوع هسته‌ای ایران تنها با مذاکره قابل حل است.

وی با بیان اینکه روس‌ها به این تحریم ها نخواهند پیوست، خاطرنشان کرد: روسیه پذیرای اقدامات یکجانبه آمریکا و غرب نیست و این موضع صریح روسیه بوده است.

*طرح گام به گام اصلاح و از طریق سفارت روسیه به ایران داده شد

سجادی در خصوص طرح گام به گام روسیه و اینکه آیا این طرح در دستور کار مذاکرات آتی ایران و ۱ + ۵ قرار دارد؟ اظهار داشت: پس از آنکه روس‌ها این طرح را ارائه دادند به مدت ۲ ماه آن را بررسی کردیم. در سفر آقای علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی به مسکو، ایشان نظرات کشور را در این زمینه اعلام کرد. روس‌ها بعد از حدود سه هفته، طرح اصلاح شده خود را از طریق سفارت روسیه در تهران به ایران دادند که در حال حاضر مرجع ذیربط در حال بررسی این طرح اصلاح شده می‌باشد.

سفیر ایران در مسکو درباره این طرح گفت: تفاوت این طرح با پیشنهادات ۱ + ۵ این است که اولا ۱ + ۵ برخلاف معاهده NPT حقوق حقه ما را در فعالیت‌های هسته‌ای به رسمیت نمی‌شناسد و از سوی دیگر خواستار توقف همه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ماست؛ اما طرح گام به گام حق مسلم ایران را در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای به رسمیت می‌شناسد و عنوان می‌کند که به ازای هر گامی که ایران بر می‌دارد یکی از ابعاد تحریم‌ها باید برداشته شود.

سجادی اضافه کرد: ما پیش از این گام هایی برداشته و اعتمادسازی‌هایی انجام داده‌ایم که غرب هنوز در قبال آن، واکنش مثبتی انجام نداده است. مبنای طرح لاوروف منطقی است، ولی برای اینکه تبدیل به یک توافق جامع و مورد قبول ما شود، نیاز به رایزنی‌های زیادی دارد.

*قدرتی که از هر بمب هسته‌ای قدرتمند‌تر است

وی درباره اتهامات وارده به کشورمان مبنی بر اینکه ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است نیز اظهار داشت: داشتن سلاح هسته‌ای امنیت نمی‌آورد. ما از قدرت ملی‌ای برخورداریم که از هر بمب هسته‌ای قدرتمندتر است.

*محمدنجار به مسکو می‌رود / باگدانف به تهران می‌آید

سفیر ایران در این گفت‌وگو همچنین از سفر وزیر کشور به مسکو خبر داد و افزود: مصطفی محمد نجار قرار است به دعوت رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر روسیه در بهمن ماه سفری به مسکو انجام دهد. پس از حضور نیروهای ائتلاف در افغانستان، تولید مواد مخدر در این کشور ۴۰ برابر شده و این مسئله نگرانی ایران و روسیه را به صورت جدی برانگیخته است.

سجادی همچنین گفت که " باگدانوف " معاون وزیر خارجه روسیه نیز اواخر ژانویه به تهران سفر می‌کند که این سفر در راستای تبادل نظر و رایزنی‌های منطقه‌ای انجام می‌شود.

*روس‌ها درخواستی برای بازدید از پهپاد نداده‌اند

وی درباره اینکه آیا سفر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی به مسکو برای گفت‌وگو با مقامات روس درباره پهپاد(هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکایی) انجام شد؟ پاسخ داد: خیر؛ این سفر در راستای رایزنی درباره تحولات منطقه صورت گرفت.

سفیر ایران همچنین تصریح کرد: ما درخواستی از روس‌ها برای بازدید از پهپاد دریافت نکرده‌ایم.