از ادغام یا تفکیک وزارتخانه‌ها چه خبر؟

قاسم میرزایی‌نیکو سخنگوی کمیسیون "مشترک اصلاح ساختار دولت" در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاح ساختار دولت، اظهار داشت: لایحه‌ای از سوی دولت مبنی بر تفکیک ۲ وزارتخانه؛ وزارت راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت به کمیسیون واصل شده است که بر این اساس، وزارت راه و شهرسازی از مسکن و صنعت از بازرگانی تفکیک شود.

وی با اشاره به اینکه طرح‌هایی در زمینه اصلاح ساختار دولت از سوی نمایندگان مطرح و به کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور ارائه شده است، افزود: به دلیل اینکه به تدریج حجم طرح‌ها و لوایح افزوده شد و امکان بررسی آن‌ها در کمیسیون‌های مربوطه نبود، هیئت رئیسه تصمیم گرفت کمیسیون مشترکی در این زمینه ایجاد شود. طرح کمیسیون ویژه از سوی نمایندگان به هیئت رئیسه مجلس تقدیم و به تصویب اعضای هیئت‌رئیسه رسید.

این نماینده مجلس افزود:کمیسیون مشترک اصلاح ساختار دولت در مجلس با ۲۲ عضو تشکیل شد و آقای الیاس حضرتی به عنوان رئیس این کمیسیون انتخاب شدند.

نماینده مردم دماوند در مجلس با بیان اینکه این کمیسیون تاکنون چند جلسه تشکیل داده است، ادامه داد: در این جلسات نظرات دولت، نمایندگان و کسانی که در موضوع اصلاح ساختار دولت حرف دارند و صاحب نظر هستند، جمع‌آوری شد. دیدگاه و نظرات آقای عسگری‌آزاد، جمشید انصاری معاون امور استخدامی و اداری ریاست جمهوری و کارشناسان مرکز پژوهش‌های قوه مقننه نیز در جلسات مختلف به اعضا منتقل شد.

وی تصریح کرد: در یکی از این جلسات کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی از وضعیت تعداد وزارت‌خانه‌های کشور‌های مختلف ارائه کردند. بر اساس این گزارش کشور سوئیس ۷ وزارتخانه، هند ۳۹ و فرانسه و آمریکا نیز ۱۵ وزارتخانه دارند؛ بنابراین تعداد وزارتخانه‌ها در کشور‌های مختلف دنیا چندان اهمیت نداشته بلکه عملکرد آن‌ها مهم بوده است.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه با بررسی لایحه دولت به این نتیجه رسیدیم که کار کارشناسی درباره این لایحه صورت نگرفته شده است، افزود: از سال ۱۳۱۹ تاکنون ۷ بار وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت از هم جدا و در هم ادغام شده‌اند که این مسئله جای تامل دارد.

عضو کمیسیون شورا‌های مجلس با بیان اینکه اعضای کمیسیون به دنبال برگزاری جلسه‌ای در این زمینه با رئیس‌جمهور هستند، گفت: در جلسه اخیر که با حضور رئیس مجلس برقرار شد، مقرر شد در کنار تفکیک این ۲ وزارتخانه سایر موارد مانند تشکیل وزارتخانه انرژی را نیز بررسی کنیم.

میرزایی‌نیکو در توضیح تشکیل وزارت انرژی، خاطرنشان کرد: پیشنهاد شده تا بخش آب از زیرمجموعه وزارت نیرو خارج و وزارتخانه‌ای به نام"آب، منابع طبیعی و محیط زیست" تشکیل شود، بخش برق نیرو، نیز در زیر مجموعه وزارت انرژی گنجانده شود.

وی تصریح کرد: در این جلسات موضوع عمران روستایی و همچنین موضوع تفکیک وظایف شهرداری‌ها مطرح شد که برای مثال مجموعه‌هایی مانند شورا‌ها و شهرداری‌ها که زیر مجموعه وزارت کشور هستند در ذیل وزارت مسکن و شهرسازی فعالیت کنند. در چند جلسه‌ای که برگزار شد، به این نتیجه رسیدیم که تعادل را رعایت کرده و نکات قوت هر ۲ طرح و لایحه را بررسی و جمع‌بندی کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آقای لاریجانی موافق تفکیک وزارتخانه‌ها است، عنوان کرد: وی در جلسه اخیر کمیسیون تاکید داشتند که کار تطبیقی در این زمینه انجام شود و همچنین علاوه بر تفکیک این ۲ وزارتخانه سایر موارد نیز ارزیابی شود، همچنین از گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها مجلس نیز در تصمیم‌گیری نهایی استفاده شود.

میرزایی‌نیکو در پاسخ به این پرسش که بررسی این طرح‌های و لوایح چه میزان زمان می‌برد، تصریح کرد: تا ۳ ماه آینده بررسی طرح‌ها و لوایح به پایان می‌رسد و ما در این زمینه به جمع‌بندی می‌رسیم.