نقض برجام باعث تضعیف ترامپ در انتخابات آتی می‌شود

رهبران دو کره در دیداری تاریخی بعد از جنگ ۱۹۵۳ میلادی بر سازنده بودن نتایج این دیدار اظهار امیدواری کردند.

«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در سخنانی در آغاز اجلاس سران دو کره اظهار امیدواری کرد نتایج مذاکرات سران سازنده باشد.

او همچنین اعلام کرد می‌خواهد مذاکرات صریحی در اجلاس سران درباره مسایل جاری داشته باشد.

«مون جائه این» رییس جمهور کره جنوبی نیز اظهار امیدواری کرد دیدار با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، روستای مرزی پانمونجوم روستای محل برگزاری این اجلاس که اکنون به دو به کره شمالی و جنوبی تقسیم شده است را به نماد صلح نه شکاف و جدایی تبدیل کند.

در گفتگو با پروفسور «فرانک فن هیپل» به بررسی ابعاد مختلف این دیدار پرداخته ایم که در ادامه آمده است.

حوزه تحقیقاتی «فن هیپل» معاون اسبق امنیت ملی کاخ سفید در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی، چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصه‌های تکنولوژی است.

وی، پیش از پیوستن به دانشگاه «پرینستون»، به مدت ۱۰ سال مشغول تحقیق در زمینه فیزیک نظری ذرات بنیادی بود و به طور خاص به نگارش آثاری با موضوع پایه و اساس فنی منع اشاعه هسته‌ای و راهکار‌های خلع سلاح، آینده انرژی اتمی و بهینه سازی اقتصاد سوخت خودرو علاقه دارد.

هیپل در سال ۱۹۹۳ به پاس تحقیقات ارزشمندش، موفق به دریافت فلوشیپ موسسه «مک آرتور» شد. وی که دارای مدرک دکتری از دانشگاه آکسفورد است، در حال حاضر عضو هیئت مدیره پنل بین المللی درباره مواد شکافت پذیر است.

چه دلایلی باعث دیدار تاریخی رهبران دو کره شمالی و جنوبی شد؟

مهمترین عامل در پیشرفت خلع سلاح هسته‌ای کاهش تنش میان کره شمالی و کره جنوبی است. دو کشور با این دیدار گام مهمی برای این منظور برداشتند.

این دیدار نشان از تلاش دو کشور برای ورد به فرایند کاهش تنش است.

رهبران دو کره دیروز جمعه در کنفرانس خبری مشترکی اعلام کردند که اعلامیه مشترکی به امضا رسانده‌اند که در برگیرنده تحقق صلح دائمی و پایدار در شبه جزیره کره و پاکسازی این منطقه از سلاح هسته‌ای است. این موضوع چقدر تحقق پذیر است؟

تحقق این موضوع فرایندی گام به گام است. در واقع خلع سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره موضوعی است که نیازمند توافقات دیگر نیز هست.

این توافقات باید منجر به اعتمادسازی دو جانبه شود تا از رهگذر آن خلع سلاح هسته‌ای به عنوان یک هدف غایی محقق شود.

تمام نگرانی من این است که پرزیدنت ترامپ این موضوع را نفهمد!

ترامپ نیز قرار است به زودی با رهبر کره شمالی دیدار کند و از دیدار رهبر دو کره استقبال کرده است. کاهش تنش در روابط کره شمالی و امریکا آیا تاثیری بر تصمیم ترامپ در خصوص برجام خواهد داشت؟

من نگران هستم که علیرغم اینکه ترامپ مشاوره‌های مختلف و گوناگونی را از کارشناسان و مقامات و رهبران سیاسی هم در آمریکا و هم از خارج آمریکا دریافت کرده، او تعلیق تحریم‌های هسته‌ای که را که ذیل برجام متعهد به انجام آن است را ادامه ندهد و در واقع تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را امضا نکند.

اما امیدوارم در این زمینه سورپرایز شویم. به هر حال امیدوارم هستم که ایران نیز واکنش خردمندانه‌ای از خود نشان دهد.

اگر ترامپ به برجام خسارتی وارد کند قدرت او در انتخابات آینده کاسته خواهد شد. در واقع خروج ترامپ از برجام قدرت او را برای انتخابات آینده در سال جاری تضعیف خواهد کرد.

بسیاری از آمریکایی از اقدامات خودسرانه و فریبکارانه ترامپ در زمینه‌های مختلف که برجام هم یکی از آنهاست احساس خطر می‌کنند.

دیدار تاریخی رهبران کره شمالی و کره جنوبی چه تأثیری بر نظم امنیتی منطقه شرق آسیا خواهد گذاشت (برای نمونه بر روابط چین و کره شمالی)؟

من تصور می‌کنم که چین خوشحال خواهد شد اگر کره شمالی یک دولت مستقل بدون سلاح هسته‌ای باشد.

در واقع خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی مورد قبول چین نیز هست.