پای FATF باز هم به مجلس باز شد

نشست علنی امروز یکشنبه ( 16 اردیبهشت ماه 97) خانه ملت صبح امروز به ریاست علی لاریجانی و با حضور بیش از دو سوم نمایندگان آغاز شد.

(برای مشاهده متن کامل اخبار، روی عناوین آنها کلیک کنید)

*تجمع و اعتراض شدید نمایندگان در هیأت‌رئیسه بر سر طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی

در ابتدای نشست، طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بررسی شد که ضمن آن با حاشیه‌هایی همراه بود.

*نمایندگان با طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی مخالفت کردند

در ادامه نمایندگان با بررسی طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با 139 رأی موافق، 63 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر در جلسه با این طرح مخالفت کردند.

برای بررسی لوایح مربوط به FATF

عراقچی و کرباسیان در مجلس حضور یافتند

در ادامه، مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی و عباس عراقچی معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه برای بررسی لوایح قانون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم حضور یافتند.

*قاضی پور: وضعیت خبرنگار ایرانی مجروح در فرانسه پیگیری شود

سپس، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه طی تذکری با اشاره به مجروح شدن خبرنگار ایرانی در فرانسه، گفت: حفظ و احقاق حقوق خبرنگار ایرانی در فرانسه که توسط پلیس این کشور مجروح شده ضروری است.

*لاریجانی روز معلم و روز کارگر را تبریک گفت

در ادامه، علی لاریجانی رئیس مجلس، هفته معلم را به فرهنگیان و خادمان این عرصه تبریک گفت و اظهار داشت: برای این عزیزان آرزوی توفیق و سربلندی دارم.

*سوال ملی خدری از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام وصول شد

همچنین محمدعلی وکیلی عضو هیأت رئیسه مجلس پارلمان موارد اعلام وصولی را قرائت کرد.

مطهری در نطق میان دستور:

*حرف دل ترامپ به ما این است که اشغال فلسطین را به رسمیت بشناسیم/آیا آمریکا اجازه می‌دهد درمورد توان موشکی‌اش تصمیم بگیریم؟

در بخش دیگری از جلسه، علی مطهری در نطق میان دستور خود گفت: قیام  و انقلاب حضرت مهدی (عج) آخرین حلقه از حلقات نبرد حق و باطل است و جنبه جهانی دارد. نه منطقه‌ای، قومی و یا فرقه‌ای.

*ادیانی: دولت مکلف به کوچک‌سازی بدنه خود شده است/لاریجانی: چابک بودن در مورد تبدیل سازمان به وزارتخانه نیست

در ادامه نشست، سید علی ادیانی نماینده مردم قائم شهر در مخالفت با طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اظهار داشت: تشکیل وزارتخانه جدید بار مالی داشته و شورای نگهبان آن را رد خواهد کرد.

ده‌مرده در سؤال از وزیر امور خارجه:

امروز مردم ما در سرگردانی تمام‌ عیار قرار دارند/ در سال گذشته آب زراعی کشاورزان 98 درصد کاهش داشته است

بخش دیگری از نشست علنی امروز خانه ملت، به سوال از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه اختصاص یافت که حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل در جریان سؤال خود مبنی بر اینکه چرا تاکنون در رابطه با حقابه ایران از رودخانه هیرمند افغانستان اقدام جاری و لازم به عمل نیامده است، اظهار داشت: علیرغم اقدامات نظام جمهوری اسلامی که بر هیچ کس پوشیده نیست، متأسفانه به دلیل عدم مدیریت‌ها به سرنوشتی دچار شده‌ایم که نه در شأن جمهوری اسلامی و نه در شأن مردم است. 

ظریف در پاسخ به سوال دهمرده:

توقع ما از افغانستان انجام تعهداتش در حقابه هیرمند است

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در پاسخ به سوال حبیب‌الله ده‌مَرده نماینده زابل که درباره علت عدم اقدام جدی در رابطه با  حقابه ایران از رودخانه هیرمند از افغانستان بود، اظهارداشت: موضوع حقابه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه هیرمند و حریر رود دو موضوعی است که سالها مسئله دولت ایران و افغانستان بوده است، قرارداد 1351 بعد از ده‌ها سال مذاکره و گفت‌وگو به نتیجه رسیده و این از موضوعات است که جمهوری اسلامی ایران به صورت جدی آن را مورد پیگیری قرار داده و تاکنون 16 بار جلسه ویژه حق‌آبه هیرمند را برگزار کرده است.

*نماینده زابل از توضیحات وزیر امور خارجه قانع شد

در نهایت با بررسی سوال حبیب‌الله ده‌مرده نماینده مردم زابل درباره اینکه چرا تاکنون در رابطه با حقابه ایران از رودخانه هیرمند افغانستان اقدام جاری و لازم به عمل نیامده است، این نماینده از توضیحات وی قانع شد.

*موافقان و مخالفان کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی چه گفتند؟/ بررسی لایحه به نشست بعدی موکول شد

نمایندگان مجلس در ادامه، کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را بررسی کردند.

*نمایندگان مجلس سوال از ظریف درباره اکوسیستم آبی مشترک با افغانستان را وارد ندانستند

همچنین وکلا ملت سوال مشترک و ملی احمدعلی کیخا، حبیب‌الله دهمرده و حسینعلی شهریاری نمایندگان زابل و زهک و زاهدان از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه را مورد بحث و بررسی قرار دادند و در نهایت را وارد ندانستند.

نوروزی در نطق میان دستور:

کدامیک از شهروندان دلار 4 هزار و 200 تومانی دریافت کرده‌اند؟

همچنین حجت الاسلام حسن نوروزی در نطق میان‌دستور خود اظهار داشت: بین مطالبات صادقانه مردم و حرکت تخریب‌گران باید تفاوت قائل شد. 

*ولی داداشی به طور مشروط از پاسخ‌های ظریف قانع شد

نمایندگان سوال ملی ولی داداشی نماینده آستارا از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه را مورد بحث و بررسی قرار دادند که در نهایت از پاسخ های وی قانع شدند.

کواکبیان در تذکر شفاهی:

عده‌ای می‌گویند روحانی مخفیانه با فیلترینگ تلگرام موافقت کرده است/ رئیس‌جمهور برای روشن‌شدن مخالفت یا موافقتش با فیلترینگ تلگرام به مجلس پاسخ دهد

در بخش پایانی نشست امروز، مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون امید مجلس طی تذکر شفاهی اظهارداشت: باید بررسی شود و حتماً از آقای رئیس جمهور دعوت شود تا طی جلسه علنی یا غیر علنی برای فیلترینگ تلگرام جواب دهند.

*نشست علنی امروز خانه ملت پایان یافت/ جلسه بعدی؛ 18 اردیبهشت ماه

نشست علنی امروز خانه ملت با اعلام مسعود پزشکیان پایان یافت که بر این اساس جلسه بعدی سه شنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.