عکس العمل ایران به خروج آمریکا از برجام شدیدا دردناک خواهد بود

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشته شدن شش خبرنگار در افغانستان را تسلیت گفت  

وی روز صلیب سرخ و هلال احمر را تبریک گفت. 

قاسمی درباره نشست اخیر جابری انصاری با چهار کشور اروپایی در رم اظهار داشت: مذاکرات رم ادامه مذاکراتی بود که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ بین ایران و ٤ کشور اروپایی درباره مسایل یمن داشتیم.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: با توجه به فاجعه بشری در یمن  که یکی از موضوعات بسیار تلخ جامعه جهانی است، درباره چگونگی کمکهای بشردوستانه، انسانی و خدمات درمانی و بهداشتی به مردم یمن گفتگو شد. تلاش می کنیم آلام این مردم کاهش یابد و امیدوارم در آستانه ماه رمضان کشورهایی که این فجایع را رقم زده اند از این فرصت استفاده کرده و وضعیت جدیدی را ایجاد کرده و اجازه دهند کمکهای انسانی و پزشکی و درمانی به مردم یمن برسد. 

وی درباره خروج آمریکا از برجام نیز خاطرنشان کرد: اینکه در ٢٢ اردیبهشت ترامپ و هیات حاکمه آمریکا تصمیمی اتخاذ می کند، هنوز زود است و نمی توانم در این باره صحبت و پیشگویی کنم. هنوز باید صبر کرد، ما مردم صبوری هستیم.

قاسمی ادامه داد:  برجام یک توافق چندجانبه بین المللی است خروج از آن به سادگی امکانپذیر نیست، ترامپ از ابتدا در این مورد وعده های زیادی داد و هنوز تا امروز صداهای گوناگونی از آمریکا می شنویم، خروج از برجام کار ساده ای نیست و عکس العمل ایران یک اقدام غیرقابل تصور برای آمریکا و شدیدا دردناک خواهد بود که موجب پشیمانی آمریکا می شود و تمامی زمینه های متصور از قبل طراحی شده است. 

وی گفت: آمریکا در صورت خروج از برجام باید تاوان سنگینی را بپردازد. 

سخنگوی وزارت خارجه گفت: برجام می تواند نقطه جدیدی باشد که تصویر روشنتری از سیمای آمریکا ارائه کند که هیچ کشوری نمی تواند در هیچ پیمانی با آمریکا به تفاهم برسد. کارشکنی ها و بدعهدی های آمریکا را شاهد بودیم بعد از ٢٢ اردیبهشت براساس اقدامات آمریکا تصمیمات خود را اتخاذ خواهیم کرد.

قاسمی افزود: ما اولین کشوری که از برجام خارج شود نخواهیم بود با صبوری و خردورزی کار را دنبال می کنیم و اگر برجام برای ملت ایران سودآور نباشد قطعا تصمیمات لازم را اتخاذ خواهیم کرد.

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی خبر منتشر شده مبنی بر دیدار ظریف و کری در نیویورک را تایید کرد و گفت که وزیر خارجه در سفر اخیرش به نیویورک با کری دیدار کرده و افزود: آقای کری در حال حاضر سمت دولتی ندارد.