چگونه خروج از برجام به اقتصاد آمریکا صدمه می‌زند؟

پایگاه اینترنتی مجله تایم در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته (۱۸ اردیبهشت) اعلام کرد کشورش از برجام خارج می‌شود و تحریم‌های سختی را علیه ایران و هر کشوری که به پیشرفت برنامه هسته‌ای آن کمک کند اعمال می‌کند.

ترامپ در کاخ سفید ادعا کرد: «ما سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران اعمال می‌کنیم. آمریکا هر کشوری را که در راه رسیدن به سلاح هسته‌ای به تهران کمک کند شدیدا تحریم می‌کند».

اما کشور دیگری هم در نتیجه این تحریم‌ها آسیب می‌بیند که ترامپ به آن اشاره نکرد: آن کشور آمریکا است. تحریم‌های مذکور تجارت شرکت‌های بخش انرژی با ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد که در پی آن بهای نفت افزایش خواهد یافت. اما کاهش عرضه نفت ایران به بازار باعث بالا ماندن بهای نفت و افزایش بی ثباتی ژئوپولیتیکی می‌شود.

عواقب خروج آمریکا از برجام ممکن است در کوتاه مدت مشخص نباشد، اما «گرگ شرنو» معاون شرکت سرمایه گذاری PIMCO دراین خصوص گفت: «مصرف کنندگان باید سختی این شرایط را به دوش بکشند و اقتصاد آمریکا به دلیل افزایش بهای نفت دچار مشکل خواهد شد».

آمریکا احتمالاً برای جبران کمبود نفت به تولید نفت شیل روی می‌آورد، اما شرکت‌های آمریکایی هم با چالش‌هایی روبرو خواهند بود. صنعت نفت و گاز آمریکا با کمبود نیرو مواجه است و انتقال این انرژی‌ها به سراسر کشور نیازمند لوله کشی و آماده سازی زیر ساخت‌ها است. احتمالاً پولی که از فروش نفت با بهای بیشتر نصیب این شرکت‌ها می‌شود باید برای پرداخت سهم سهامداران و خرید و فروش سهام استفاده شود.

مصرف کنندگان آمریکایی نیز به دلیل بالا رفتن بهای گاز با مشکل مواجه می‌شوند. پیش بینی می‌شود بهای گاز در تابستان به بیشترین میزان در چهار سال گذشته برسد.

به نظر می‌رسد کاخ سفید هم از تهدیدی که بالا رفتن بهای نفت برای رشد اقتصادی دوره ترامپ به همراه دارد، آگاه است. بالا رفتن بهای نفت به نفع عربستان است و این کشور پیشتر برای بالا بردن بهای طلای سیاه با اوپک و روسیه برای کاهش تولید نفت توافق کرده است. با این حال بر اساس گزارش وال استریت ژورنال مقامات سعودی تمایلی ندارند بهای هر بشکه نفت از ۱۰۰ دلار بالاتر برود. اگر عربستان همچنان از بالا رفتن بهای نفت حمایت کند دولت ترامپ با چالش‌های جدید اقتصادی و ژئو پولیتیکی مواجه خواهد شد.