انتخاب شهردار تهران و باز هم درگیری‌های سیاسی اصلاح طلبان/ سرنوشت شهردار جدید چه می‌شود؟

گروه سیاسی- قوچانی از چهره های اصلاح طلب و متعلق به کارگزاران اخیرا در روزنامه سازندگی نوشته پس از انتخاب محمدعلی نجفی با وجود اجماع جبهه اصلاح بر سر او شهرداری تهران همچنان در تعلیق ماند و از همان روز اول صحبت از آن بود که بعید است نجفی بتواند چهار سال شهردار تهران بماند.
به گزارش افکارنیوز، یکی از آسیب‌های جدی شورای پنجم برخوردی بود که با منتخب اول مردم تهران، محسن هاشمی رفسنجانی با بیش از یک میلیون و هفتصد هزار رای صورت گرفت. بی‌شک از دیدگاه بسیاری از کارشناسان شهری و سیاسی انتخاب محسن هاشمی با پایگاه رای قابل توجه، سابقه فعالیت در شهرداری تهران، دیدگاه معتدل و مصلحانه به مسائل سیاسی و اجتماعی و مقبولیتی که در دولت و حاکمیت داشت می‌توانست به برگ برنده شهرداری تهران و جبهه اصلاحات و دولت و حاکمیت بدل شود. متاسفانه تسری یک تئوری نادرست درباره راه‌یابی اقلیت مطلق اصولگرا (یک نفر)به شورای شهر تهران در ظاهر و نگرانی برخی احزاب رادیکال اصلاح طلب از درخشش محسن هاشمی به عنوان چهره تازه جبهه اصلاحات در باطن سبب شد این ظرفیت و موقعیت در اختیار جبهه اصلاحات قرار نگیرد.
وی می‌افزاید: در درون شورای شهر تهران گونه‌ای فراکسیونیسم شکل گرفته است که در نهایت به ضرر جبهه اصلاحات منجر خواهد شد. ما به صورت جبهه‌ای در انتخابات شوراها پیروز شدیم و به صورت جبهه‌ای هم باید کار کنیم. نمی‌شود جبهه‌ای پیروز شد و حزبی عمل کرد! رفتار نادرستی که سران حزب دوست و برادر، حزب اتحاد ملت، در حذف نامزدهای رقیب و قراردادن سه نامزد از یک حزب در فهرست یک چهارم نهایی انجام دادند به شدت ضد جبهه‌ای بود که در نهایت نتیجه منطقی این چپ‌روی و تک‌روی حذف هر سه نامزد- که در میان آنان افراد مناسبی هم بودند- شد. متاسفانه نظام مشارکت و تهیه فهرست انتخاباتی جبهه اصلاحات در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان دارای ایراداتی اساسی است که در فرصت مقتضی به آنها خواهیم پرداخت.
عضو مرکزیت کارگزاران در ادامه خاطرنشان می‌کند: اگر اصلاح‌طلبان نتوانند در این فرصت اندک باقی‌مانده معضلاتی مانند ترافیک، آلودگی هوا و بافت‌های فرسوده را حل کنند و چند پروژه عمرانی مانند باغ کتاب، باغ پرندگان، فرهنگسراها و همشهری را که در ادوار شهردارانی چون غلامحسین کرباسچی و محمدباقر قالیباف با اجماع حاکمیت شکل گرفت را به انجام برسانند نه فقط یک حزب که همه جبهه اصلاحات بازنده ماجرا خواهد بود .
قوچانی در این مطلب به صراحت از خدمات قالیباف مانند پروژه های عمرانی نام می برد و می گوید که اگر شهردار جدید نتواند مشکلات را حل کند منجر به باخت اصلاح طلبان می شود.
اصلاح طلبانی که اینک حتی پس از انتخاب شهردار هم اختلافات سیاسی را کنار نگذاشته و کشکش های زیادی میان آنها وجود دارد.
حزب کارگزران و اتحاد ملت همچون دو رقیب از دو جناح مقابل هم قرار گرفته اند زیرا به نظر می رسد منافع حزبی خود را به منافع شهر و مردم ترجیح می دهند.
با این تفاسیر آیا شهردار جدید می تواند در اداره کلان شهر تهران موفق شود و یا باز هم در آتش هیزم اختلافات اصلاح طلبان خواهد سوخت.
مردم هنوز کشمکش های اصلاح طلبان و دعواهای سیاسی آنها در شورای شهر اول را فراموش نکرده اند که منجر به تعطیلی آن شورا شد ، آیا شورای پنجم نیز به سرنوشت شورای شهر اول دچار می شود و باز هم اصلاح طلبان نشان خواهند داد که نمی توانند منافع مردم را به منافع حزبی خود ترجیح دهند؟