روحانی چندبار اعلام کرد ترامپ از برجام خارج نمی‌شود؟+ جدول

 این روزها که ترامپ از برجام خارج شده، بازخوانی سخنان حسن روحانی که پیش‌بینی می‌کرد برجام آنقدر محکم تدوین شده که آمریکا قادر به خروج از آن نیست، قابل تأمل است.

دونالد ترامپ از زمان کاندیداتوری در انتخابات آمریکا، اعلام کرد که در صورت رأی آوردن، از برجام خارج خواهد شد و آن را پاره خواهد کرد؛ آن زمان حسن روحانی به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد که وعده ترامپ، شوی تبلیغاتی است و عملیاتی نخواهد شد.

پس از آن که ترامپ رأی آورد و رئیس‌جمهور منتخب آمریکا شد نیز ادعاهای خود علیه برجام را مطرح کرد اما باز هم روحانی به این موضوع واکنش نشان داد و گفت که ترامپ وقتی وارد کاخ سفید شود و با واقعیات برجام مواجه شود، از پاره کردن برجام خودداری خواهد کرد.

در ماه‌های اخیر هم که به مهلت ترامپ برای اعلام تصمیمش درباره خروج از برجام نزدیک می‌شدیم، روحانی با اعتماد می‌گفت که ساختمان برجام آنقدر محکم است که ترامپ نخواهد توانست از آن خارج شود.

 

جدول ادعای روحانی درباره عدم خروج ترامپ از برجام

تاریخ

اظهارات

۴ اردیبهشت ۱۳۹۷

آقای ترامپ از ابتدا اعلام می‌کرد که برجام را بر هم خواهد زد و این توافق بدترین توافق برای آمریکا و زیان‌آور بوده است، اما هر بار آن را امضاء کرده و اعلام می‌کند که دفعه بعد امضاء نخواهد کرد. اینکه نتوانسته تاکنون کاری در این زمینه انجام دهد به خاطر هزینه بالایی است که برای آمریکا خواهد داشت.

۲۰ فروردین ۱۳۹۷

۱۵ ماه است که رئیس‌جمهور جدید آمریکا که ادعاهای فراوانی دارد و فراز و نشیب‌های زیادی در سخنان و عملش دیده می‌شود، در حال تلاش است که برجام را نقض کند، تازه پس از گذشت ۱۵ ماه می‌گویند که فهمیده‌ایم که این توافق به نفع ما نیست که البته این ادعای آنها دقیق و درست نیست چراکه از ابتدا به دنبال نفع دو طرف و برد – برد بوده‌ایم.

۲۰ فروردین ۱۳۹۷

ساختمان برجام به‌قدری مستحکم بوده که در این ۱۵ ماه با انواع فشارهایی که با درجه‌های مختلف بر آن وارد شده، این ساختمان مقاومت کرده است و این از نکات مهمی است که ملت ما و نمایندگان ملت در مذاکرات با قدرت‌های جهان همواره مدنظر داشته‌اند. دشمنان میلیاردها دلار پول خرج کردند که ساختمان برجام را خراب کنند و در این راستا توئیت‌های فراوانی کردند تا به امروز نتوانستند به این هدف خود برسند و اگر روزی بتوانند به برجام لطمه بزنند، ما در افکار عمومی جهان به عنوان ملتی پیروز که به عهدش وفادار است، شناخته شده‌ایم و اگر آنها عقب‌نشینی کنند، نشان می‌دهند که به پیمان وفادار نبوده و آبروی خود را در صحنه جهانی لکه‌دار کرده‌اند.

۲۷ بهمن ۱۳۹۶

امروز آقایی که در آمریکا روی کار آمده، بیش از یک سال است که تلاش می‌کند، برجام را از بین ببرد و هر چند یک‌بار اعلام می‌کند که آخرین امضاء خود را در این زمینه می‌زند و اینکه یک ابرقدرت در برابر ایران یک سال است که تلاش می‌کند کاری انجام دهد و تا امروز نتوانسته، افتخار بزرگی محسوب می‌شود. آمریکایی‌ها در این مدت هر موقع که خواستند در برابر برجام کاری انجام دهند، هیچ‌کس به‌جز یک رژیم اشغالگر و یکی دو کشور کوچولو به خواسته او پاسخ مثبت نداده است و همه کشورها حق را به ایران می‌دهند این نشان‌دهنده آن است که ملت ایران در مسیر پیشرفت و تعالی حرکت می‌کند.

۲۲ بهمن ۱۳۹۶

در مسئله برجام نیز آمریکایی‌ها تاکنون چند نوبت برای از بین بردن این توافق مهم منطقه‌ای و بین‌المللی تلاش کردند اما تا امروز ناموفق بوده‌اند و اعلام می‌کنم ملت ما به عهد خودش تا روزی پایبند است که طرف مقابل ما هم به عهد خود پایبند باشد و مجدداً تأکید می‌کنم اگر بخواهند از پیمانی خارج شوند، ضرر آن را خیلی زود خواهند دید.

۱۷ بهمن ۱۳۹۶

بسیار خوشحالم که آقای ترامپ، بعد از یک سال که به کاخ سفید رفته، هنوز نتوانسته به آن هدفی که دنبال می‌کرد و فریادی که در دوره انتخابات می‌زد مبنی بر اینکه این توافق را پاره خواهد کرد، دست پیدا کند و برجام آن‌قدر استحکام داشته که این یک سال بتواند در برابر آمریکا مقاومت کند.

۲۱ مهر ۱۳۹۶

برجام مستحکم‌تر از آن چیزی است که این آقا در دوران رقابت انتخاباتی فکر می‌کرد. ماه‌ها از حکومت جدید آمریکا گذشته و مداوم علیه برجام شعار می‌دهد و تازه که می‌خواست درباره برجام تصمیمی بگیرد، می‌گوید من می‌خواهم با همکاری کنگره به برجام تبصره بزنم. نمی‌داند که به برجام نه ماده‌ای اضافه می‌شود، نه تبصره‌ای و نه بندی.

۲۹ شهریور ۱۳۹۶

این توافق چیزی نیست که کسی به آن دست بزند. این ساختمانی است که اگر یک آجرش کشیده شود تمام ساختمان فرو خواهد ریخت؛ بنابراین کاملاً این موضوع را مقامات آمریکایی باید از گوش و ذهن خودشان برای همیشه پاک کنند. برجام یا می‌ماند، با همه ویژگی‌هایی که دارد، یا از بین می‌رود. برجام قابل مذاکره نیست، برجام قابل اصلاح نیست، تکمله‌ای به این برجام زده نخواهد شد و اصلاحیه‌ای در کنار این برجام انجام نخواهد گرفت.

۲۸ شهریور ۱۳۹۶

خروج از این تعهد هزینه بسیار سنگینی برای آمریکا خواهد داشت. فکر نمی‌کنم آمریکایی‌ها این هزینه سنگین را تحمل بکنند، برای یک کاری که کاملاً برای آنها بی‌خاصیت خواهد بود. خروج آنها از برجام هیچ خاصیتی برای آنها ندارد اما در عین حال اعتماد جهانی را نسبت به آمریکا به طور کلی از بین خواهد برد.

۲۸ شهریور ۱۳۹۶

اینکه آمریکا از برجام خارج می‌شود یا نه (مهم نیست) مهم این است که قاعده دیپلماسی این را می‌گوید که آمریکا به دلیل مضرات زیادی که این کار برای آینده این کشور خواهد داشت و برای ثبات و امنیت جهانی، نباید خارج شود.

۲۸ شهریور ۱۳۹۶

برجام یک تعهد چندجانبه بین‌المللی و مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل است. خروج از این تعهد هزینه بسیار سنگینی برای آمریکا خواهد داشت. فکر نمی‌کنم آمریکایی‌ها این هزینه سنگین را تحمل بکنند، برای یک کاری که کاملاً برای آنها بی‌خاصیت خواهد بود. خروج آنها از برجام هیچ خاصیتی برای آنها ندارد اما در عین حال اعتماد جهانی را نسبت به آمریکا به طور کلی از بین خواهد برد.

۱۴ مرداد ۱۳۹۶

آنان که قصد پاره کردن برجام را دارند، بدانند که با این کار طومار عمر سیاسی خود را پاره خواهند کرد و جهان این بدعهدی آنان را فراموش نخواهد کرد. آنان که خود را جزو بازندگان برجام می‌دانند، می‌توانند در صف بهره‌مندی از این عرصه برد – برد قرار گیرند و به اشتباهات خود پایان دهند.

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶

ممکن است طرف مقابل بدعهدی کند، ما باید خودمان را برای این شرایط آماده کنیم البته هر چه زمان می‌گذرد بدعهدی برای طرف مقابل سخت‌تر می‌شود. دیدیم در آمریکا تحولاتی در دولت به وجود آمد و گروه جدیدی آمدند که افراطی‌تر بودند و ادعا می‌کردند برجام را پاره می‌کنند ولی وقتی آمدند دیدند که شرایط به این آسانی نیست و این تعهد دو کشور نیست بلکه تعهد چند کشور و یک معاهده بین‌المللی است به همین دلیل از آن حالت فاصله گرفتند

۲۸ دی ۱۳۹۵

اظهاراتی که تاکنون آقای ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا درباره برجام مطرح کرده، این بوده که خوشحال نیست یا این توافق، توافق خوبی نیست یا بدترین توافق است که این تعبیرات مختلف، بیشتر شعار است و بعید می‌دانم در مقام عمل اتفاقی بیفتد؛ ایشان وقتی وارد کاخ سفید شود، به دلیل اینکه این توافق یک توافق دوجانبه نیست که بگوید من خوشم میاد یا بدم می‌آید. مذاکره مجدد اصلاً معنایی ندارد

۱۶ آذر ۱۳۹۵

شما ببینید در انتخابات آمریکا آقایی انتخاب شده و چه سر و صدا و تزلزلی در ذهن سیاست‌مدارها در اروپا، شرق دنیا، آسیا و در بخش‌هایی از قاره آمریکا پدید آمده اما تنها کشوری که همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمود از آمدن این آقا نه خوشحالیم و نه غم‌زده‌ایم، ایران است. هر برنامه‌ای هم دارد بعدها معلوم خواهد شد و ما راه و مسیر خودمان را خواهیم.

او ممکن است خیلی چیزها دلش بخواهد، دلش بخواهد برجام را تضعیف و یا پاره می‌کند، مگر ما می‌گذاریم و مگر ملت ما می‌گذارد. آمریکا نمی‌تواند در مسیر استقامت و ایستادگی ملت ایران تاثیرگذار باشد.

۳ مهر ۱۳۹۵

مسئله برجام امروز دیگر بحث ایران و آمریکا نیست. البته در انتخابات آمریکا به طور طبیعی کاندیداها هر موضوعی را ممکن است برای استفاده‌های انتخاباتی خودشان مطرح بکنند، اما واقعیت این است که برجام وقتی که طبق قطعنامه ۲۲۳۱ در شورای امنیت سازمان ملل مورد تأیید قرار گرفت، به یک معاهده و یک توافق بین‌المللی تبدیل شد. برجام امروز یک توافق بین‌المللی است که شورای امنیت آن را تأیید کرده بنابراین همه دولت‌ها در آمریکا متعهد به این توافق هستند. کسی نمی‌تواند بگوید که من این توافق را قبول ندارم و یا می‌خواهم از نو مذاکره بکنم. این‌ها بحث‌ها و شوهای تبلیغاتی است.