باهنر: آمریکا همواره در پی زورگویی است

محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، در ضیافت افطاری این تشکل که عصر امروز (پنج شنبه) در مجتمع آدینه تهران برگزار شد، اظهار داشت: وظیفه کنش گران سیاسی، فرهنگی و اجتماعی این است که تحلیل واقع بینانه از مسایل پیرامونی خود داشته باشند و سعی کنند تا وضع موجود را عادلانه وعالمانه تحلیل کنند.

وی افزود: نه باید تحلیل‌ها را به سمت خوش بینی سوق دهیم و نه اینکه از مجموع اخباری که معمولا تحت تاثیر آن‌ها قرار میگیریم، به کج راهه‌هایی برویم و مسیری را انتخاب کنیم که دشمن برای ما طراحی کرده است.

باهنر تصریح کرد: عبور موفق و بی دغدغه از این تحولات و برنامه‌های حقیقی و یا فیلم نامه‌هایی که طراحی می‌شود، به تدبیر، هم اندیشی، گفتگو و تعامل سازنده دارد که بعضا به آن‌ها توجه نمی‌کنیم.

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: اتفاقی که افتاد، تصمیم علنی و روشن هیات حاکمه آمریکا در بیرون رفتن یک جانبه از قراردادی بین المللی، همه جانبه و مورد تایید سازمان ملل بود؛ باید آثار واقعی و تبلیغاتی آن را ببینیم. باید وظیفه خود را کشف کنیم و ببینیم باید چه کار کنیم. این وظیفه باید مبتنی بر تحلیل‌های واقع بینانه و تجربه از عملکرد خود و دیگران در گذشته باشد.

باهنر گفت: خروج آمریکا از برجام، قابل پیش بینی بود. در مجموع دست اندرکاران حاکمیتی ایران، عموما عدم اعتماد جدی، بین خود و هیات حاکمه آمریکا می‌دیدند؛ اگر چه این افراد تازه به حکومت رسیده در آمریکا، علی رغم اینکه هیچ فرقی در استراتژی هایشان با یکدیگر ندارند، اما تاکتیک‌ها و روش‌های متفاوتی دارند.

وی افزود: اولین بار است که یک رییس جمهور صد در صد کاسب و تاجر و بلندپرواز، سیاست‌های کلی آمریکا را به دست گرفته است. تشنج و تغییرات مداومی هم که در همکاران آقای ترامپ دیده می‌شود، نشان می‌دهد که رییس جمهور آمریکا می‌خواهد تاکتیک هایش نسبت به حکومت‌های قبلی این کشور متفاوت باشد.

باهنر اضافه کرد: سیاست‌های قبلی آمریکا به هیچ وجه تغییر نکرده است؛ آمریکا همواره در پی زورگویی و برخورد‌های استکباری با غیر آمریکایی‌ها اعم از شرقی و غربی و جهان اول و جهان سوم بوده است. اصولا این‌ها به غیر آمریکایی، نگاه ویژه‌ای دارند.