کدام نمایندگان مجلس طی ۲ سال هیچ نطقی نداشته‌اند + اسامی

7 خردادماه 97 سالگرد دوسالگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است، مجلسی که در 8 خرداد 95 با حضور 288 نماینده تشکیل شد و عمر آن در 7 خرداد 97 به نیمه رسید.

با مروری بر 208 جلسه برگزارشده مجلس در دو سال گذشته ــ در این گزارش جلسات علنی مجلس دهم از 8 خرداد 95 تا اول خرداد 97 مورد بررسی قرار گرفته است ــ می‌توانیم عملکرد مجلس را مورد رسیدگی قرار دهیم.

در نخستین گزارش منتشرشده در پرونده 2سالگی مجلس دهم، تحقیق و تفحص‌های مطرح‌شده در این دوره مجلسمرور شد و در گزارش دوم نیز به بررسی مصوبات مهم مجلس دهم پرداختیم.

همچنین در گزارش سوم انتخابات هیئت رئیسه و اعضای آن را در 38 سال گذشته مجلس شورای اسلامی مرور می‌کنیم.

در این گزارش شاخص دیگری از نحوه عملکرد نمایندگان دهمین دوره مجلس را بررسی کردیم تا بتوانیم عملکرد وکلای ملت در این دوره از پارلمان را ارزیابی کنیم.


** نطق‌های میان‌دستور

صحن علنی مجلس آینه تمام‌نمای نقاط قوت یا ضعف یک نماینده محسوب می‌شود. در واقع مشارکت عالمانه یک نماینده در مذاکرات و اظهارنظر در صحن علنی حاکی از احاطه وی بر موضوعات روز کشور و مجلس و نشانه توانمندی یک نماینده است.

اظهارنظر نمایندگان در صحن علنی مجلس در قالب نطق ابراز می‌شود. در واقع نطق‌های ارائه‌شده در صحن علنی و جلسات رسمی مجلس شورای اسلامی یکی از وظایف نمایندگان است. این نطق می‌تواند شامل نطق‌های میان‌دستور، نطق‌های اضطراری، نطق مخالف یا موافق با طرح‌ها و لوایح و... باشد.

براساس آیین‌نامه داخلی در هر جلسه رسمى به‌جز جلسات بررسى لوایح برنامه توسعه، بودجه سالانه و استیضاح یا رأى اعتماد به وزیران، سه ‌‌نفر از نمایندگان مى‌‌توانند به‌نوبت و طبق فهرستى که از قبل به‌قید قرعه توسط هیئت رئیسه تنظیم شده است، حداکثر به‌مدت هفت ‌‌‌دقیقه نطق کنند. همچنین دو‌ نفر از نمایندگانى که در آن جلسه نوبت نطق نداشته باشند به‌جهت مسائل ضروری می‌توانند یک ساعت قبل از شروع جلسه در لوح مخصوص یا دستگاه الکترونیکی ثبت‌ نام و حداکثر به‌مدت پنج ‌‌دقیقه نطق کنند.

در این گزارش تعداد نطق‌های هر یک از 290 نماینده مجلس دهم طی دو سال ابتدایی دهمین دوره پارلمان استخراج شده است و نشان می‌دهد هر نماینده در 208 جلسه برگزارشده مجلس چه‌تعداد نطق میان‌دستور و اضطراری داشته‌ است.

براساس آمار استخراج‌شده از مشروح مذاکرات مجلس در جلسات علنی دو سال گذشته خانه ملت، مجموعاً 698 نطق میان‌دستور در صحن علنی مجلس قرائت شده است.

از این تعداد طی دوسال گذشته 71 نماینده یک بار، 97 نماینده 2 بار، 34 نماینده سه بار، 40 نماینده 4 بار، 17 نماینده 5 بار، 7 نماینده 6 بار، 5 نماینده 7 بار و یک نماینده 9 بار نطق داشته‌اند.

نکته جالب توجه این است که 18 نماینده در مجلس دهم حضور دارند که طی دو سال گذشته هیچ نطقی نداشته‌اند.

تعداد نطق‌ها بدون نطق یک دو سه چهار پنج شش هفت هشت نه
تعداد نمایندگان 18 71 97 34 40 17 7 5 - یک

البته یکی از این افراد علی لاریجانی نماینده مردم قم در مجلس است که در این دو ساله ریاست خانه ملت را به‌عهده داشته است. 

رؤسای مجلس نطق میان‌دستور ندارند و می‌توانند در هر جلسه علنی، قبل از ورود در دستور، در مورد گزارش حوادث مهم و مسائل فورى روز مطالبى را که آگاهى مجلس از آن ضرورى باشد، به‌اطلاع نمایندگان برساند. 

اسامی نمایندگانی که طی دوسال ابتدایی مجلس هیچ نطق میان‌دستوری نداشتند:

ردیف نام و نام‌خانوادگی حوزه انتخابیه گرایش سیاسی
1 احمد محمدی انارکی رفسنجان

لیست امید

2 اسفندیار اختیاری کسنویه یزد نمایندگان اقلیت (زرتشتیان) مستقل
3 حسن خسته‌بند بندرانزلی

لیست اصولگرایان

4 حسین رضازاده کازرون مستقل
5 ژرژیک ابرامیان مسیحیان ارمنی جنوب ایران مستقل
6 سیدمحسن علوی لامرد و مهر

لیست امید

7 عباس پاپی‌زاده دزفول مستقل
8 عبدالرضا مصری کرمانشاه لیست اصولگرایان
9 فریدون احمدی زنجان

مستقل

10 قلی‌الله قلی‌زاده کلیبر، خداآفرین و هوراند

لیست اصولگرایان

11 کارن خانلری مسیحیان ارمنی شمال ایران مستقل
12 کاظم جلالی تهران

لیست امید

13 کمال دهقانی فیروزآبادی تفت و میبد

لیست امید

14 محمد آشوری تازیانی بندرعباس

لیست اصولگرایان

15 محمدحسین حسین‌زاده بحرینی مشهد و کلات

لیست اصولگرایان

16 محمد دهقانی نقندر طرقبه و چناران

لیست اصولگرایان

17 محمدرضا رضایی کوچی جهرم

لیست اصولگرایان

** با بررسی مشروح مذاکرات نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی درمی‌یابیم که تنها نماینده‌ای که بیشترین نطق را در دو سال ابتدایی مجلس دهم داشته است، علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان و عضو لیست اصولگرایان در انتخابات بود که در این 208 جلسه علنی 9 نطق میان‌دستور داشته است.