گزافه‌گویی‌ ترامپ: گروه ۷ متعهد به کنترل جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران شد

رئیس‌جمهور آمریکا امروز طی یک نشست خبری در «کِبِک» کانادا، بار دیگر در اظهاراتی ضدایرانی، مدعی مقابله با برنامه هسته‌ای کشورمان شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، با بیان اینکه نشست گروه ۷ موفقیت‌آمیز بوده است، افزود که کشورهای گروه ۷ متعهد به کنترل آنچه که او «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران» نامید، شده‌اند.

وی در بخش دیگری با اشاره به دیدار آتی خود با کیم‌ جونگ‌اون، رهبر کره‌ شمالی، در سنگاپور با ادعای اینکه کره‌ شمالی هم‌اکنون همکاری خوبی با آمریکا دارد، گفت:‌ شانس توافق با کره‌ شمالی یک‌بار بیشتر نیست و من مطمئن هستم که رهبر کره‌‌شمالی اقدام خوبی برای مردمش انجام خواهد داد!

دونالد ترامپ  نشست آتی با رهبر کره‌‌ شمالی در سنگاپور را «مأموریت صلح » نامید و افزود:‌ این سفر وارد شدن به قلمروی ناشناخته است،‌ اما من کاملا احساس اطمینان دارم، این کاری است که قبلا انجام و آزمایش نشده اما ما با روحیه مثبت به سنگاپور می‌رویم.

دونالد ترامپ همچنین در سخنرانی خود در نشست گروه ۷  خطاب به رهبران کشورهای حاضر در نشست گروه ۷ گفت که آنها باید موانع تجاری بر محصولات آمریکایی را به‌شدت کاهش دهند، در غیراین صورت دسترسی به بزرگترین اقتصاد جهان را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه به متحدان خود هشدار داد اگر موانع تجاری و تعرفه‌ها  بر محصولات آمریکایی را برندارند، آمریکا نیز اقدامات مشابه انجام خواهد داد،‌ و اگر این اقدامات مؤثر واقع نشد، مجازات شدیدتری اعمال می‌شود.

رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر با مطرح کردن درخواست پیوستن روسیه به کشورهای صنعتی موسوم به «گروه ۷» با بیان اینکه بخش اعظم گفتگوها در نشست گروه ۷ اختصاص به تجارت داشت، تأکید کرد:‌ ساختار گروه ۸ بسیار با معنی‌تر از گروه ۷ خواهد بود و اگر روسیه بار دیگر به گروه کشورهای صنعتی برگردد، بسیار مفید خواهد بود.

روسیه پیش‌تر عضو گروه هشت بود، اما پس از الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴ به خاک خود، عضویتش در این گروه به تعلیق درآمد و نام این گروه به گروه ۷ تغییر پیدا کرد.فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلیس، اعضای اروپایی و ژاپن، آمریکا و کانادا اعضای غیراروپایی  گروه۷ یا « جی-۷ »هستند.

پیشنهاد دونالد ترامپ به بازگشت روسیه به گروه کشورهای صنعتی با مخالفت شدید دیگر اعضای گروه ۷ و برخی از مقامات دولت پیشین آمریکا مواجه شده‌ است.

«جو بایدن»، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا، روز جمعه  در یک پیام توییتری این اقدام ترامپ را جایزه دادن به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و منزوی کردن متحدان دموکرات آمریکا دانست و آن را محکوم کرد.