سخنان ترامپ فاقد منطق و استدلال است

آیت‌الله مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به خروج آ‌مریکا از برجام و تاکید مقام معظم رهبری بر ضمانت گرفتن از اروپا، به نظر شما ادامه برجام نیازمند چه ضمانت‌های اجرایی است، اظهارداشت: نقض عهد آمریکا خیلی روشن و مسلم است، رهبر انقلاب از ابتدا بدعهدی امریکا را پیش‌بینی کرده بودند و تنها برای اتمام حجت با تیم مذاکره کننده گفتند مذاکره انجام شود.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب بر تضمین‌های عملی و غیر کاغذی اتحادیه اروپا تاکید دارند،افزود: ضمانت هایی که مسئولان مذاکره کننده از کشورهای اروپایی اخذ می کنند، علاوه بر کاغذ باید در عمل قابلیت اجرایی داشته باشد به عنوان مثال تحریم بانک‌های ایرانی لغو شده و همه کشورها باید توان مراوده با ایران را داشته باشند تا ما از عدم نقض عهد اروپا اطمینان حاصل کنیم.

وی همچنین با اشاره به بد عهدی اروپا در توافق‌نامه سعدآباد گفت: مقام معظم رهبری  اروپا را قابل اعتماد نمی دانند، به نظر عقلا هم به اروپا نمی‌توان اطمینان داشت. آنها با اسلام و جمهوری اسلامی سازگاری ندارند، با نظامی که مبلغ، مروج و تثبیت‌کننده اسلام در ایران و دیگر کشورها است؛ بر فرض اگر مشکل آنها با صنعت هسته‌ای ما حل شود مسائلی نظیر حقوق بشر و دیگر را مطرح می‌کنند، بنابراین به هیچ وجه اروپا قابل اعتماد نیست.

عضو مجلس خبرگان همچنین در مورد سخنان ترامپ مبنی بر تغییر رفتار ایران بعد از خروج آمریکا از برجام گفت: حرف‌های ترامپ فاقد منطق ، استدلال و بی‌پایه است و برای اکثریت مردم آمریکا و جهان این امر روشن شده، امیدواریم دولت‌های دیگر با وجود علم به این بی‌عقلی ترامپ از آمریکا پیروی نکنند.