عملکرد دولت در حمایت از کالای ایرانی قابل قبول نیست

نادر قاضی‌پور سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، درباره عملکرد دولت در حمایت از کالای ایرانی، اظهار کرد: متأسفانه تاکنون دولت در این زمینه عملکرد قابل قبولی نداشته است و نمی‌توانیم نمره خوبی در این باره به دولت دهیم.

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی ادامه داد: از سوی دیگر با وجود شعار سال و ضرورت حمایت از کالای ایرانی، شاهدیم که بسیاری از کالا‌هایی که در داخل موجود است، همچنان از خارج وارد می‌شوند.

قاضی‌پور با انتقاد از کسانی که می‌گویند ما تکنولوژی تولید برخی از کالا‌ها را نداریم و مجبور به واردات هستیم، اظهار کرد: برای حل  خلأهای تکنولوژیکی تولید برخی از کالا‌ها هم راهکار‌هایی وجود دارد که در وهله اول باید مناقصه داخلی برگزار شود، اما اگر امکان این موضوع هم وجود نداشت، می‌توانیم مناقصه خارجی را با دو شرط برگزار کنیم.

وی ادامه داد: در وهله اول آن شرکت‌های خارجی باید با یک شرکت ایرانی شریک شوند و از سوی دیگر در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به انتقال تکنولوژی آن صنعت به داخل اقدام شود.

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی درباره اقدامات مجلس برای حمایت از شعار سال، متذکر شد: از ابتدای سال کمیسیون صنایع و معادن و همچنین کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی جلسات متعددی را با اکثر وزرای دولت و دیگر مسئولان ذیربط برگزار کرده است و این جلسات را ادامه می‌دهیم.

قاضی‌پور درباره علت رد کلیات طرح اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیاز‌های کشور و طرح حمایت از فرهنگ مصرف ایرانی در صحن علنی، گفت: ماده ۹ و ۱۰ این طرح منجر به کاهش درآمد‌های سازمان تأمین اجتماعی می‌شد و مخالفان این طرح نگران بودند که این موضوع می‌تواند مشکلاتی را برای این سازمان و همچنین صندوق‌ها به دنبال داشته باشد و به همین دلیل به آن رأی منفی دادند.

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی خاطرنشان کرد: ما طرح اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از فرهنگ مصرف ایرانی را به دولت ارائه می‌دهیم تا آنان پس از اعمال اصلاحاتی، آن را در قالب لایحه‌ای به مجلس ارائه دهند.