لرزه بر خانه عنکبوت

حمله هوایی یکشنبه‌شب رژیم صهیونیستی به پایگاه هوایی «تی -4» سوریه در حالی روی داد که تکرار حمله جنگنده‌های اسرائیل به این فرودگاه، از تحولات بسیار مهمی حکایت دارد که در نتیجه آن، صهیونیست‌ها را واداشته تا برای گسترش امنیت پوشالی خود از مرزها به داخل خاک سوریه از خطوط قرمز عبور کرده و رسماً با آتش‌بازی کنند. در این باره گفتنی‌هایی هست.

1. فرودگاه «تی -4» در منطقه ریف شرقی حمص در منطقه‌ای قرار دارد که در حال حاضر، سنگین‌ترین آتش باری ارتش سوریه در برابر گروه‌های تکفیری به‌خصوص داعش در آنجا اتفاق می‌افتد و رژیم صهیونیستی طی ماه‌های اخیر در راستای حمایت از تروریست‌ها، پایگاهی که بیشترین تلفات و ضربات را به دشمن وارد کرده را هدف حملات خود قرار داده است. این در حالی است که اعضای جبهه النصره و داعش، با نزدیک شدن ارتش به درعا در مجاورت مرزهای اردن، بخشی از مردم این مناطق را به کوچ اجباری به سمت مرزهای فلسطین اشغالی واداشته و در سایه پروپاگاندای سازمان «سوری‌های کلاه سفید» در تلاش‌اند که مهاجرت حدود 150 هزار نفر از مناطق جنوب غرب را به موضوعی حقوق بشری تبدیل کنند. با این حساب، صهیونیست‌ها با ایجاد سپر انسانی برای تروریست‌های تکفیری، درصدد برآمده‌اند تا هسته‌های فرماندهی و اندک نیروی باقیمانده آن‌ها را در مرزهایش محافظت کند و در کنار آن، با حمله به پایگاه «تی -4»، حلقه امن تکفیری‌ها برای انجام تحرکات ایذایی در سایر نقاط را از خطر حملات ارتش در امان نگه دارد. 

2. صهیونیست‌ها مدعی‌اند حمله به پایگاه «تی -4» را در امتداد سیاست مقابله با ایران اسلامی در سوریه عملیاتی کرده‌اند و تقریباً روزی نیست که مقامات دولتی و ارتشی این رژیم علیه فعالیت‌های مستشاری جمهوری اسلامی در این کشور، خرده فرمایش نداشته باشند. تل‌آویو با گرفتن ژست پیروز میدان می‌گوید برای مقابله با ایران، کاری به آمریکا و سوریه ندارد و این وظیفه تنها به عهده نیروهای اسرائیلی است، درحالی‌که حمایت صهیونیست‌ها از تروریست‌های تکفیری، اندک حاشیه امنی که اسرائیل پیش از جنگ 7 ساله سوریه داشت را از بین برده و نیروهای مقاومت سوری و فلسطینی را به یک‌قدمی مرزهای فلسطین اشغالی رسانده است. «عاموس یادلین» رئیس پیشین اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی هم اخیراً به ضعف بازدارندگی رژیم جعلی اسرائیل در مواجهه با مقاومت غزه و پیشروی نیروهای سوریه در جنوب اذعان و این تحولات را موجب تقویت توانمندی‌های ایران در سوریه و مترادف با افزایش خطر برای تل‌آویو قلمداد کرد. 

از طرفی، پیروزی‌های خیره کننده ارتش سوریه در جنوب، صهیونیست‌ها را نسبت به تجهیز و تقویت نیروی نظامی در رویارویی احتمالی با جبهه مقاومت واداشته و همین موضوع ثابت می‌کند که لرزه بر خانه عنکبوت افتاده و اشغالگران به وحشت افتاده‌اند. آزمایش اخیر پدافند موشکی سه لایه این رژیم شامل گنبد آهنین، فلاخن داوود و پیکان 3 طی روزهای اخیر در پایگاه «پالماخیم» در سواحل مدیترانه که بنابر اعلام وزارت جنگ صهیونیست‌ها در پی افزایش نگرانی‌ها از موشک‌باران اراضی اشغالی توسط گروه‌های مقاومت منطقه انجام شد و رونمایی از موشک فراصوت «خشم» در کنار مانور دیروز این رژیم با ارتش فرانسه که طی نیم‌قرن گذشته بی‌سابقه بود، بیانگر نگرانی عمیق اسرائیل از خطراتی است که پیرامون این رژیم جعلی را احاطه کرده است. 

3. سرعت گرفتن روند آشتی ملی در سوریه نیز ازجمله رویدادهای بسیار کلیدی است که رژیم صهیونیستی و حامیان منطقه‌ای تروریست‌ها را به شدت نگران کرده است. طبق گزارش‌ها تاکنون 90 روستا و شهرک در مناطق جنوب غرب سوریه، صف خود را از تکفیری‌ها جدا کرده و به جمع حامیان دولت قانونی بشار اسد پیوسته‌اند. ماجرا وقتی جالب می‌شود که بدانیم، غرب استان درعا در جنوب سوریه که بخشی از آن، هم‌مرز با جولان اشغالی است، هنوز به طور کامل از لوث وجود تروریست‌ها پاک‌سازی نشده و در این مناطق بیشتر اعضای گروه تروریستی تحریر الشام (جبهه النصره سابق) و بخشی از بقایای تروریست‌های داعشی مستقر هستند. نکته اینجاست که اهالی روستاها و شهرک‌های این منطقه با وجود احساس خطر از ناحیه گروه‌های تکفیری دست خود را در دست ارتش سوریه و نیروهای هم‌ردیف قرار داده‌اند و این یعنی، شکست هیمنه تروریسم در نزد افکار عمومی سوریه که تلاش فراوانی برای ایجاد موج رعب و وحشت در میان آن‌ها شده بود. افزون بر این، با فشار ارتش سوریه، تتمه همان تروریست‌های گریزان از روند آشتی ملی طی توافقی مجبور شده‌اند که به سمت استان ادلب و دیگر مناطق نقل‌مکان کنند. به این ترتیب، 30 درصد باقی‌مانده از کریدور نیروهای مقاومت به سمت غرب استان درعا که مشرف بر بلندی‌های جولان است، با اقبال مردم و فرار تروریست‌ها باز شده و یک برگ برنده مهم دیگر به دست دولت سوریه افتاده است.

4. و بالاخره اینکه، از شواهد و قرائن موجود بر می‌آید صهیونیست‌ها هم‌زمان با کوبیدن بر طبل توخالی تهدید، در پشت پرده به دنبال رایزنی با بازیگران مؤثر منطقه‌ای برای یافتن راه‌حل سیاسی در سوریه هستند تا از این طریق، معادله برنده – بازنده را برهم زده و شکست‌های پی‌درپی خود را به حاشیه ببرند. محور مقاومت از همان روزهای نخست درگیری در سوریه به دنبال راه‌حل سیاسی بود و میل اسرائیل به گزینه سیاسی در شرایطی که در ضعیف‌ترین و شکننده‌ترین موقعیت خود قرار دارد، نوعی فرار روبه‌جلو با چاشنی دغل‌کاری و فریب به شمار می‌آید، همان‌گونه که سعودی‌ها نیز برای مخفی نگه داشتن فضاحت‌های تاریخی خود در بندر الحدیده یمن، همین رویه را در پیش گرفته‌اند. 

برخی خبرها حاکی از آن است که اسرائیل وعده داده در ازای خروج نیروهای مقاومت از سوریه، پیروزی این جبهه را به رسمیت بشناسد؛ همان‌طور که آل سعود و شرکا در الحدیده، در پی نظارت کذایی سازمان ملل بر این بندر هستند. تل‌آویو و ریاض از این رهگذر به دنبال مشخص نشدن برنده و بازنده این جنگ‌های از پیش باخته و جلوگیری از تحمل شکست‌های بیشتر هستند درحالی‌که نه در جنوب سوریه که صهیونیست‌ها در تیررس مقاومت قرار دارند، بلکه همه حامیان عبری، غربی، عربی تروریست‌ها در سراسر خاک این کشور از نظامیان آمریکایی مستقر در پایگاه التنف گرفته تا تروریست‌های مخفی شده در مرزهای سوریه با اردن، عراق و جولان اشغالی، هیچ‌کدام روی آرامش را نخواهند دید و آینده‌ای که شرایط میدانی به نفع دولت قانونی سوریه کاملاً تثبیت شود، دیر نخواهد بود.