آمریکایی‌ها توطئه جدیدی را برای ایران خواب دیده‌اند

اسحاق جهانگیری عصر امروز در جلسه شورای اداری استان اصفهان اظهار داشت: عظمت اصفهان در تاریخ ایران ماندگار است، اصفهان خاستگاه اصلی فرهنگ و تمدن ایرانی بوده و موضوع اصفهان موضوع همه کشور است، مسائل و مشکلات این شهر مشکل همه کشور به شمار رفته و اصفهان با حرکات و اقدامات خود مشکلاتی که در راه پیشرفت امور کشور ایجاد می‌شود به خوبی برطرف کرده است.

وی افزود: شرایط کشور خطیر است، اما به این معنا نیست که نمی‌توانیم شرایط خطیر را کنترل کنیم، روندها و اتفاقات با گذشته متفاوت است، شرایط خطیر ویژگی‌هایی دارد که اگر از آنها آگاهی نداشته باشیم نمی‌توانیم به خوبی آنها را مدیریت کنیم.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: شرط لازم برای گذر از شرایط خطیر این است که از این وضعیت درک درست داشته باشیم، برخی می‌گویند 40 سال است که آمریکا با ما مبارزه می‌کند، این طور نیست، آمریکا با ما سر ستیز داشته، اما این بار موضوع دیگری مطرح است.

وی با بیان اینکه این شرایط پیش‌رو را دولت و قوه قضائیه و مجلس به تنهایی نمی‌توانند مدیریت کنند، گفت: حتی مجموعه حاکمیت نمی‌تواند به تنهایی مشکلات را برطرف کند، بلکه باید شرایط را مدیریت کرد و همه از جمله مردم و نخبگان در صحنه باشند، نمی‌توانیم در برابر مسائل پیش‌رو از داخل و خارج چشم خود را ببندیم، باید واقعیت‌ها را به خوبی بشناسیم.

جهانگیری خاطرنشان کرد: واقعیت‌های پیش روی ما فلج‌کننده نیست، همچنین محدودیت‌های پیش آمده نگران‌کننده نیست، ما توانمندی زیادی در کشور داریم که باید از این توانمندی‌ها در این شرایط خطیر استفاده کنیم.

وی افزود: فرصت‌های زیادی داریم که در این شرایط می‌توانیم از این فرصت‌های به وجود آمده در راستای حل مسائل مزمن استفاده کرده و آنها را درمان کنیم، نخستین وظیفه ما آگاهی نسبت به شرایط جدید است و باید مسئولیت پذیری در برابر وضعیت پیش رو داشته باشیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: آمریکا از برجام کنار رفت در صورتی‌که برجام یک توافق بین المللی بود، ما هم تعهداتی به این توافق داشتیم که توافقات در راستای مصوبات شورای امنیت سازمان ملل بود، برجام تأیید شد تا به وظایف عمل کنیم اما آمریکا با ما سر ناسازگاری گذاشت تا ایران نتواند از مقررات بین الملل استفاده کند.

وی افزود: ولی اینکه آمریکا از برجام خارج شود و تحریم‌های دیگری علیه ملت برگرداند امری وقیحانه است، آمریکایی‌ها توطئه جدیدی را برای ایران خواب دیده‌اند، ما ملت بزرگی هستیم که در تاریخ و تمدن نقش مهمی داریم، ما باید این شرایط را تحلیل کنیم تا ایران به تاریخی ‌ترین کشور تبدیل شود.

جهانگیری افزود: ما در دستگاه‌های حکومتی و حتی مسئولان اول کشور درک پله‌کانی نداریم، برخی هنوز فکر می‌کنند شرایط و راهکارهای ما تکراری است، انسجام سیاسی، فکری و ملی در داخل کشور از نهادهای حاکمیتی مهمتر است که همه باید سیاست‌ها و اختلافات خود را کنار گذاشته و در مقابل آمریکا، ایران را از مصاف پیش آمده بیرون بکشند.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: آمریکا اعلام کرده در نوامبر صادرات نفت ایران به خارج متوقف می‌شود که این حرف بیهوده بوده و کشوری همچون ایران که در زمینه ذخیره نفت و گاز رتبه نخست را دارد هیچ‌گاه صدور نفتش متوقف نخواهد شد.

وی افزود: در جلسات متعدد، بدترین سناریوی ممکن را از سوی دشمن روبه‌روی خود داشتیم و سناریوهای دیگر که احتمال وقوعش وجود داشت را بررسی کردیم، از این رو به فضل الهی کاری می‌کنیم که آمریکایی‌ها به این نتیجه می‌رسند که توقف صادرات نفت در ایران ممکن نیست که همکاری همگان را می‌طلبد.

جهانگیری تصریح کرد: اقدام به فروش نفت در بورس کردیم اما برخی گفتند کار فلان آقا را تکرار می‌کنند، بلکه این موضوع شفاف است که اگر کسی بخواهد نفت بفروشد باید وثیقه گذاشته و این شفاف ترین و سالم‌ترین روش معامله است، از تمام ظرفیت کشور برای جابه‌جایی پول استفاده می‌کنیم اما نخبگان باید راهکارهای جدیدی به ما نشان دهند.

وی افزود: در بدترین شرایط گروه‌های مختلفی از کالا به قیمت جان ما باید وارد کشور شود تا ملت در تنگنا نباشند، عده‌ای کوته‌‎فکر در مقطعی که مردم در فشار هستند و دولتمردان نگران آینده کشور هستند به دنبال غارت منابع ملی و زدن جیب مردم هستند.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: این در حالی است که اگر در شرایط قبلی با اغماض کمتر با آنها برخورد می‌شد امروز با شدیدترین برخوردها روبه‌رو خواهند بود. الان نیاز داریم تا سرمایه اجتماعی را تولید و اعتماد مردم را بیش از گذشته افزایش دهیم و در سایه اعتماد مردم بخش وسیعی از اقدامات قابل پیش بینی است و تلاطم ارزی و قیمت‌های مناسب کالا و ساماندهی اشکالات کارت‌های بازرگانی در این راستا برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش دولتی صرفه جویی در دستگاه‌ها الزام آور است و دیگر از بریز و بپاش‌های دولتی قبل خبری نیست و باید صرفه جویی بیش از گذشته عملی شود، بودجه‌های دستگاه‌های دولتی کمتر می‌شود و ما نباید بر طبل مطالبات بزنیم چون این کار در هر قابل قبول برای کشور نیست.

جهانگیری با بیان اینکه مهمترین دغدغه اصفهانی‌ها آب است، گفت: استان‌های دیگر وضعیتی نه بدتر از اصفهان بلکه بهتر هم ندارند، حدود 4 استان نسبت به سال گذشته در زمینه آب وضعیت بهتری دارند، بیش از 70 درصد برخی از استان‌ها کاهش بارندگی داشته به گونه‌ای که در سراوان 3 میلیمتر تنها بارندگی بوده است.

وی افزود: امسال به جهت خشکسالی سالی استثنایی داریم، در کوهرنگ سال گذشته حدود 1300 میلیمتر و امسال حدود 735 میلیمتر بارندگی داشتیم، حیات اصفهان بی تردید مربوط به زاینده رود است اما قرار نیست خشکسالی دائمی باشد. یکی از اتفاقات مهم این است که در ابتدای دولت یازدهم جلسه شورای عالی آب تشکیل شد اما برخی می‌گویند مصوبات شورای عالی آب به خوبی اجرایی نمی‌شود اما ما می‌گوییم اجرا می‌شود و اکنون من مسئول پیگیری 5 طرح هستم و تردیدی برای عدم پیگیری نیست.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: باید طرح‌های کشاورزی متناسب با کم آبی داشته باشیم در صورتی که با این طرح‌ها درآمد کشاورزان بالا برود، مسئله آب اصفهان مسئله نخست است و باید همه در این راستا بکوشند.