روایت کدخدایی از توصیه روحانی به آیت الله جنتی

می‌گوید «مرا با سیاست کاری نیست»، اما بعضی سوال‌ها را سیاسی پاسخ می‌دهد! هرچند نشان می‌دهد در ۵۷ سالگی هم می‌شود با روی گشاده به هر سوالی پاسخ و به هر انتقادی گوش داد؛ بدون آنکه کسی راهی جهنم شود آن هم بی‌شناسنامه!

اخیرا اخباری درز کرد مبنی بر اینکه رئیس جمهور در نامه ای به دبیر شورای نگهبان درخواست به نوعی مساعدت در تائید لوایح چهارگانه داشته است، آیا واقعا اینگونه توصیه ها می تواند در تصمیم شورای نگهبان تاثیر گذار باشد و باعث مصلحت اندیشی شورای نگهبان شود؟

کدخدایی: اتفاقا شورا در این رابطه بدون مصلحت‌سنجی نظر داد و نظر خود را اعلام کرد و فکر نمی‌کنم این نامه در جهت ایجاد مانع برای اعلام نظر نهاد‌های رسمی بوده باشد. به هرحال شورای نگهبان مصلحت اندیشی نمی کند.

برجام و شورا

این «مصلحت‌اندیشی نکردن» درباره تائید قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» موسوم به برجام هم صدق می‌کند؟

کدخدایی: در موضوع برجام بنده عضو شورای نگهبان نبودم.

شورای نگهبان با تهدید عقب‌نشینی نمی‌کند

یکی دیگر از بحث‌هایی که این روزها درباره شورا نگهبان مطرح است اینکه ظاهرا شورا در سال ۹۶، صلاحیت رئیس جمهور مستقر را احراز نکرده بود که با تهدید «برگزار نکردن انتخابات در صورت احراز نشدن صلاحیت» مواجه می شود و نهایتا تن به احراز صلاحیت می دهد؛ واقعا چنین بود؟

کدخدایی: چنین چیزی که من در جریان آن بودم نشنیدم، مخصوصا این این تهدید را. سابقه شورای نگهبان نشان داده است که با تهدید عقب‌نشینی نمی‌کند و نظر خودش را در چارچوب قوانین قانون اساسی و اختیارات ارائه کرده است. موضع رسمی شورا را یا من اعلام می‌کنم و یا روابط عمومی و اینکه هرکسی بیاید و حرفی بزند طبیعتا این‌ها موضع شورا نیست.

هنوز به محتوای لایحه پالرمو ورود نکرده‌ایم

پس موضوع «لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی» موسوم به پالرمو طبق تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام به شورای نگهبان ارسال شد تا این شورا نظر خود را درباره این لایحه اعلام کند در حالی که می توانست مستقیم به مجلس ارسال کند

کدخدایی: بله، مجمع معمولا این موارد را برای ما ارسال می‌کند و ما هم برایشان می‌فرستیم و این نافی این نیست که مجمع خودش به طور مستقیم اعلام نظر کند.

سه ایراد لایحه پالرمو

اخیرا در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه فرمودید که اشکالات لایحه پالرمو فراتر از اشکالات متنی و ترجمه‌ای است؛ همچنان بر این نظر هستید؟

کدخدایی: لایحه موسوم به پالرمو در مرحله اولی که برای ما ارسال شد شواری نگهبان به دلیل مشکلات ترجمه‌ای که وجود داشت این لایحه را برگرداند. همچنین در مجلس هم ادعایی شد که آیا نظرات شورای نگهبان همین است که گفته شده است و ما هم عرض کردیم خیر و گفتیم ما هنوز به محتوای لایحه پالرمو ورود نکرده‌ایم البته در دو هفته گذشته این لایحه را بررسی کردیم و شورای نگهبان سه ایراد از این لایحه گرفت که دو ایراد، ایراد شکلی است و یک مورد هم اشکال فقهی داشت که ما دو روز پیش این ایرادات را به مجلس ارسال کردیم.

پس هنوز به آن مرحله ای نرسیده است که مجلس به نظر خودش اصرا و به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کند

کدخدایی: خیر. شاید هم اصلا نیاز نباشد و مجلس نظر شورای نگهبان را تامین کند هنوز نمی توانیم به طور قطع بگوییم که حتما به مجمع ارسال خواهد شد یا چه اتفاقی خواهد افتاد. مجمع از لحاظ سیاست‌های کلی به این موضوع ورود کرده بود و هنوز اختلاف ما و مجلس ادامه پیدا نکرده است که این موضوع به مجمع برود.

پس فعلا شما نظر خودتان را به مجلس ارائه کردید و منتظرید که مجلس بگویید که اوضاع از چه قرار است

کدخدایی: بله، همچنین اگر مجلس این موضوعات را اصلاح کند ممکن است این موضوع ضرورتی نداشته باشد تا به مجمع برود.

عودت اولین لایحه

از چهار لایحه پرو سرو صدا(۱. لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو) ۲. لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم ۳. لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و ۴. لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی) که این روز‌ها مباحث بر سر آن زیاد است لایحه «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» هم به شورای نگهبان ارسال شده است که آن را هم شورا عودت داد

کدخدایی: بله این لایحه به شورای نگهبان ارسال شده است و شورا هم صرفا اشکال شکلی گرفته و هنوز وارد آن نشده است. یعنی به دلیل اشکال شکلی به مجلس عودت دادیم چرا که شورا معتقد است این لایحه، قضایی است و باید از طریق رئیس قوه قضاییه براساس اصول قانون اساسی تهیه شود و به دولت ارسال و از طریق دولت به مجلس ارسال شود و مورد رسیدگی قرار گیرد.

پس فعلا اشکال درباره این لایحه شکلی است

کدخدایی‌: بله.

بعضا هم شنیده می شود وقتی در جریان بررسی یک بحثی نماینده شورای نگهبان در فلان کمیسیون مجلس حضور دارد پس چرا بعد از ارسال مصوبه به شورا؛ با آن مخالفت می شود؟

کدخدایی: اصلا نماینده شورا در جلسات حاضر نیست و همواره نماینده ما بعد از ارائه ایرادات و جهت رفع آن‌ها در کمیسیون حاضر می‌شود، اما در زمان تدوین یک مصوبه نماینده شورا در کمیسیون حاضر نمی‌شود.

حتی در چنین شرایطی هم شورا ایراد می‌گیرد؟

کدخدایی: بله به خاطر این است که نماینده شورا برای تبیین نظر شورا در جلسات حاضر می‌شود و این الزاما به معنای تایید نیست.

رجل سیاسی و انتخابات بعدی

فکر می‌کنید تفسیر رجل سیاسی به انتخابات بعدی برسد؟

کدخدایی: این بستگی به مجلس دارد. ما سیاست‌ها انتخابات را اعلام کردیم و مجلس باید قانون را اصلاح کند. چند روز پیش وقتی بنده رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس را دیدیم ابراز امیدواری کرد که این قانون به زودی در مجلس اصلاح شود لذا اگر قانون در چارچوب سیاست‌ها و نظر شورای نگهبان اصلاح شود، بله این مسئله به انتخابات بعدی می‌رسد.

عضو شورای شهر یزد

درباره تبصره یک ماده ۲۶ قانون شورا‌ها شنیده شده که دو کمیسیون مجمع موافقت کرده است که عضو شواری یکی از شهرها به شورا برگردد

کدخدایی: یکی از کمیسیون‌ها این مسئله را تایید کرده است و البته این موضوع منوط به تصمیم‌گیری در صحن مجمع است.

اگر مجمع این موضوع را تایید کند فقط مشمول همین یک مورد می‌شود و یا قانون اصلاح می‌شود و از این به بعد این اتفاق خواهد افتاد؟

کدخدایی: چیزی که در حال حاضر در دستور کار مجمع است اصلاح قانونی است که در مجلس انجام گرفته است بنابراین نسبت به آن قانون باید اعمال نظر شود که البته باید ببینیم مجمع چه چیزی را نهایتا تصویب می‌کند.

خبری از فشار نیست

معمولا «نزدیکی به انتخابات» و «افزایش فشار به شورای نگهبان» همیشه رابطه مستقیم دارند. با توجه به اینکه انتخابات بعدی، آرام آرام نزدیک می‌شود آیا فشار گروه‌های سیاسی به شورای نگهبان هم شروع شده است؟

کدخدایی: فشار فعلا فشار گرماست (خنده)

یعنی خبری از فشاری غیر از فشار گرما نیست؟

کدخدایی: انشاالله خبری نیست.