عصبانیت آمریکا از روابط راهبری ایران و روسیه؟ / دستور کاخ سفید برای فشار اقتصادی بی سابقه علیه ایران

گروه سیاسی- از سوی دیگر روابط راهبردی و استراتژیک ایران و روسیه نیز باعث گویا باعث عصبانیت بیشتر آمریکایی ها شده است، زیرا بر اساس خبری که بلومبرگ منتشر کرد فرانسوی ها گفتند که دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درخواست کشورهای اروپایی برای معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران را رد کرده است.


به گزارش افکارنیوز، بلومبرگ نوشته پامپئو و منوچین در نامه‌ای که به‌رؤیت این شبکه خبری رسیده خطاب به وزرای خارجه و دارایی انگلیس، آلمان و فرانسه نوشته‌اند آمریکا اکنون که از توافق هسته‌ای خارج شده به‌دنبال اعمال «فشارهای مالی بی‌سابقه» علیه ایران است و مگر در صورتی که شاهد «تغییرات ملموس، قابل‌اثبات و پایدار» در سیاست‌های ایران باشد، قصدی برای نرمش نشان دادن ندارد.
در این نامه آمده است: رئیس‌جمهور به یک دلیل ساده از برجام خارج شد: این توافق نمی‌توانست امنیت مردم آمریکا را تضمین کند، بنابراین، ما در موضعی نیستیم که استثنائاتی برای این سیاست قائل شویم، مگر در شرایط بسیار خاصی که آشکارا به‌سود امنیت ملی ما باشد.
بلومبرگ نوشته کشورهای اروپایی در نامه به همتایان آمریکایی‌شان از تصمیم دولت این کشور برای خروج از برجام به‌شدت ابراز تأسف کرده و خواستار دریافت ضمانت‌هایی شده‌اند مبنی بر اینکه تحریم‌های ثانویه آمریکا افراد و شرکت‌های در حال همکاری با ایران را هدف نخواهد گرفت.
این در حالی است که علی اکبر ولایتی به عنوان نماینده ویژه ایران به دیدار پوتین رفت تا با تحکیم روابط با روسیه تبعات فشارهای آمریکا کم شود.
اگر چه واضح است که هر کشوری بر اساس منافع خود تصمیم می گیرد اما تصمیمات آمریکایی ها و زورگویی نسبت به کشورهای اروپایی نشان دهنده از بین رفتن قوانین بین المللی است و منطق آمریکایی ها همان منطق جنگل است.
در حال حاضر میان ایران و روسیه به دلیل منافع مشترک به ویژه مبارزه با تروریسم اتحادی مثال زدنی شکل گرفته است، و هر دو کشور از حق تمامیت ارضی و حق ملت سوریه دفاع می کنند و این در حالی است که آمریکایی ها با دلار سعودی ها سعی در ایجاد اختلافات مذهبی و فرقه سازی هایی همچون داعش در منطقه بوده اند .
از سوی دیگر روسیه نیز همچون ایران مورد تحریم از سوی اروپایی ها که متحد آمریکا هستند و سردمداران کاخ سفید قرار و در این شرایط ارتباط استراتژیک تهران و مسکو سازنده تر از همیشه است و در سفر اخیر ولایتی نیز خبری خوب برای ایرانیان رقم خورد که روسیه سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری در صنایع نفت و گاز ایران انجام خواهد داد.
این سرمایه گذاری هم باعث کاهش تحریم های آمریکایی ها شده و هم سود دهی خوبی برای هر دو طرف دارد .
به همین دلیل است که دکتر ولایتی تاکید کرده که همکاری‌ها بین ایران و روسیه دشمنان زیادی دارد، ولی با وجود این دشمنی‌ها، دو کشور به توسعه این روابط ادامه خواهند داد.