سفیر ترکیه: ایران برای ما کشور مهمی است/ تحریم‌های یکجانبه را نه مشروع و نه مفید می دانیم

رضا هاکان تکین سفیر ترکیه در تهران امروز (یکشنبه) در دومین سالگرد کودتای ترکیه در نشستی خبری در محل سفارتخانه‌ این کشور در تهران به تشریح تحولات کنونی ترکیه پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

سفیر ترکیه عنوان کرد که هیچ شکی در مورد اینکه فتح الله گولن پشت اقدام به کودتای 15 ژولای بوده است، نداریم. 

هاکان تکین همچنین اضافه کرد: حاکمیت ترکیه در دو سال پیش از کودتا ماهیت این سازمان را تشخیص داده بود و شروع به پاکسازی کرده بود. 

وی اضافه کرد: برخی تحلیلگران معتقدند که آنها برای تاریخی دیرتر از 15 ژولای برای کودتا برنامه ریزی کرده بودند، خوشبختیم در سایه مقاومت مردم مبارز ترکیه آنها نتوانستند به اهدافشان دست یابند.

هاکان تکین ادامه داد: سازمان تروریستی گولن در ترکیه فعال نبوده و در 160 کشور موسسات تبلیغی و آموزشی دارند و تلاش می کنند نیروهای خود را پرورش دهند. اقدامات این سازمان زنگ خطری برای سایر کشورهاست که متوجه این سازمان بشوند.

وی گفت که ستون فقرات این سازمان در ترکیه شکسته است.

سفیر ترکیه همچنین از حمایت قاطع  و صریح ایران در ساعات اولیه کودتا قدردانی کرد و افزود: کسانی به شکل فردی وابسته به سازمان گولن تلاش کردند فعالیتهایی را انجام دهند که برای برخورد با این گروه با ایران همکاری کردین و به این همکاریها ادامه می دهیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا آمریکا از ترکیه برای اعمال تحریمها علیه ایران پیروی می کند؟ گفت: تا به امروز هنوز از طرف دولت آمریکا درخواست رسمی در این زمینه مطرح نشده ولی در آینده نزدیک منتظر هیاتی از آمریکا هستیم تا درخواستهایشان را در این زمینه به ما منتقل کنند. بعد از دیدار رسمی با مقامات آمریکایی خواسته های آنها را خواهیم فهمید.

هاکان تکین ادامه داد: سیاست ترکیه آشکار است و ما تحریمهای یکجانبه را نه مشروع و نه مفید می دانیم و کشوری نیستیم که سیاستهای خود را براساس اراده تحمیلی دیگران تعیین کنیم چه آمریکا چه هر کشور دیگری.

وی خاطرنشان کرد: در مورد تحریمها پیشینه ترکیه روشن است و در دوران تحریمها در کنار مردم ایران قرار گرفته بود.

 سفیر ترکیه گفت: ایران برای ما کشور مهم و همسایه است و روابط اقتصادی گسترده ای با آن داریم و در حوزه های سیاسی دفاعی و امنیتی همکاریها و منافع مشترکی هم با هم داریم. 

وی افزود:در سیاست خارجی ترکیه یکپارچگی و تداومی وجود دارد که با اتفاقاتی که می افتد نمی توانیم بگوییم تغییر می کند.

سفیر ترکیه اظهار داشت:: بعد از رفراندوم تغییر قانون اساسی و انتخابات قوه اجرایی قدرت بیشتری پیدا کرده و امکان اینکه تصمیمات با اقتدار بیشتری گرفته شود، هست. انتظار نداریم بعد از این تغییرات، تغییر مشخصی در سیاست خارجی ترکیه رخ دهد.

هاکان تکین همچنین در پاسخ به سوالی گفت: ما باور داریم که سوریه راه حل نظامی ندارد و باید بر راه حل سیاسی متمرکز شویم و با همین درک، وارد روند آستانه شدیم. 

سفیر ترکیه همچنین گفت که اگر سوریه بخواهد در ادلب تحرکاتی را انجام دهد، می تواند نتایج بسیار شدیدتری داشته باشد و ادامه تفاهم بدون تنش در ادلب از نظر ما اهمیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما این را به دو شریک دیگر در روند آستانه و مقامات ایران و روسیه هم تاکید کردیم اگر ادلب بخواهد دچار آن سرنوشت شود، روند آستانه را بلاموضوع می کند.

هاکان تکین افزود: اگر گامهایی علیه این منطقه برداشته شود، باعث می شود ما مجددا ارزیابی در رویکرد خود داشته باشیم. 

سفیر ترکیه همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، درباره اینکه ترکیه تا چه زمانی حاضر است در مقابل تحریمهای آمریکا علیه ایران  بایستد؟ اظهار داشت: در مورد اینکه دقیقا آمریکا چه درخواستی از ما دارد نمی دانیم و الان نمی توانیم بگوییم که چخ تدبیری را اتخاذ خواهیم کرد. 

وی گفت: اقتصاد ترکیه مبتنی بر بازار آزاد ودر یکپارچگی با نظام اقتصاد جهان است و در خصوص قدرت آمریکا در نظام مالی جهان آگاه هستید و در حوزه روابط بانکی اینکه چه اتفاقی می افتد کار ساده ای نیست اما میتوانیم  بگوییم بعد اینکه ترامپ گامهای یکجانبه ای که برداشت واکنش جهانی رادرپی داشته که چطور در مقابل این اقدامات ایستادگی کرد.

وی افزود: تلاشمان این لست با کشور همسایه خود روابط را به شکلی ادامه دهیم که تحریمها تاثیری نداشته باشد و اگر داشته باشد، اثرات آن به حداقل برسد.

 سفیر ترکیه گفت: تلاشها برای منزوی کردن ایران در منطقه و جهان مفید نیستند و این را در مذاکرات با آمریکا مطرح کرده ایم.