اصلاحات تکلیف خود را با دولت روحانی مشخص کند

رضا حجتی عضو سابق شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با اشاره به انتقادهای اخیر برخی فعالان اصلاح طلب نسبت به روند جریان اصلاحات در عرصه سیاسی کشور و کاهش اقبال عمومی نسبت به این جریان اظهار کرد: بی تفاوتی نسبت به مقوله فساد اقتصادی و عدالت اجتماعی از سوی اصلاح طلبان و سایر جریان های سیاسی کشور موجب روی گردانی مردم از آن ها و همچنین کاهش کار آمدی سیاسی آن جریان در عرصه ملی خواهد شد.

وی تصریح کرد:اصلاحات با بی توجهی به دو مقوله مهم فساد و عدالت اجتماعی در اوایل دهه هشتاد متحمل ضربه سختی شد و عدم توجه مجدد اصلاح طلبان به دو مقوله فساد و عدالت اجتماعی نیز قطعا موجب روی گردانی و کاهش اقبال مردم نسبت به آن ها خواهد شد.

حجتی ادامه داد: اصلاح طلبان باید مدافع حقوق مردم و اقشار محروم، مستضعف و نیازمند جامعه بوده و پیگیر حقوق تضییع شده آن ها بوده و و برای مبارزه با فساد آشکار و پنهان تلاش کنند.

وی تاکید کرد: افراد آلوده به فساد و بی تفاوت به عدالت اجتماعی برآمده از هر جریان سیاسی اگر مورد حمایت اصلاح طلبان قرار بگیرند موجب بدبینی و کاهش اعتماد مردم به جریان اصلاحات می شوند.

این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه برای مبارزه با فساد به یک اجماع ملی مردمی و راه کار جامع نیازمندیم، ابراز داشت: زمانیکه جریانات سیاسی بدون در نظر گرفتن مسئولیت اخلاقی صرفا منافع جریان خود را در نظر بگیرد، آن جا انصاف و عدالت اجتماعی ذبح می شود، ولی وقتی که تصمیم گیری این جریان ها مبتنی بر اخلاق و در نظر گرفتن منافع ملی و حقوق مردم باشد،آن ها باید نسبت به افراد و سیاست هایی که مروج فساد و یا خلاف عدالت اجتماعی هستند حساسیت نشان بدهند.

وی ضمن اشاره به حمایت بی قید و شرط و بی حد و اندازه اصلاح طلبان از دولت، تاکید کرد: اصلاحات باید تکلیف خود را با دولت مشخص کرده و نقدهای صریح و شفافی نسبت به عملکرد آن داشته باشد.

حجتی گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم و چه برخی خوششان بیاید و برخی نیاید آقای خاتمی پیشانی و پیشرو اصلاحات بوده و است و به همین جهت همیشه باید نسبت به او واکنش مناسب و مثبت داشته باشیم، ولی شخصا معتقد به نهاد محوری و نگاه مسوولانه افراد در حوزه اجتماعی هستم.

وی ادامه داد: اصلاحات برای دست یابی به یک روند توسعه پایدار سیاسی، نیازمند نگاه مسئولانه، تقویت نهادها و فعالیت تشکیلاتی بوده وعملکرد فردی منجر به پیشرفت و پیشبرد اهداف جریان اصلاحات در عرصه ملی نمی شود.

حجتی تصریح کرد: جناح های مختلف سیاسی برای رسیدن به توسعه پایدار باید متکی به نهاد ها بوده و  قائل به شخص نباشند و برای موفقیت در عرصه سیاسی کشور باید حرکتشان روش مند، نظام مند و نهاد مند باشند.

وی افزود: افراد مشهور و مورد اقبال عموم مردم در کشور های توسعه یافته نیز در صحنه سیاسی آن جامعه همیشه نقش آفرین بوده و هستند.

حجتی به ضرورت حضور و نقش آفرینی همزمان آقای خاتمی و نهاد جریان اصلاحات در عرصه سیاسی کشور اشاره کرد و گفت: ماهاتیر محمد 92 ساله در مالزی با نقش آفرینی در عرصه سیاست کشورش، همزمان با تقویت حزب و جریان سیاسی خود به مسولیت اجتماعیش نیز عمل کرد.

وی اولین گام در راستای نهاد سازی را تقویت احزاب و باشگاه سازی سیاسی و عدم دخالت بخش های دیگر در این عرصه عنوان کرد و ادامه داد:احزاب و نهاد های سیاسی باید نقش خود را در قالب تشکل های تخصصی و باشگاه های حرفه ای ایفا کرده تا کمی از بار سیاسی از دوش دانشگاه ها برداشته شده و رفتارهای سیاسی در کشور حرفه ای و مسئولانه تر شود.

حجتی با بیان اینکه شرایط را برای تشکیل پارلمان اصلاحات مناسب نمی بینم،خاطر نشان کرد: شرط تشکیل پارلمان اصلاحات احزاب قوی و سازمان یافته است که ما در حال حاضر احزاب حرفه ای و مسئول جهت تشکیل پارلمان نداریم و در صورت دستیابی احزاب به مرحله ای از رشد و توسعه، آن گاه می توان در مورد تشکیل پارلمان اصلاحات اظهار نظر کرد.