آنکارا: ایران همسایه و شریک مهم منطقه‌ای ما است

 یک هیأت آمریکایی که برای صحبت درباره تحریم‌های ایران به آنکارا رفته، با مقامات ترکیه دیدار کرد.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» این هیأت متشکل از مقامات وزارت امور خارجه و خزانه‌داری آمریکا در دیدار با مقامات ترکیه تلاش کردند آنها را به رعایت تحریم‌های علیه ایران ترغیب کنند.

وزارت خارجه ترکیه اما با صدور بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه ایران یک همسایه و شریک منطقه‌ای مهم برای آنها است، اعلام کرد که به نظارت بر تحریم‌های آمریکا ادامه می‌دهند.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: «دستگاه‌های مرتبط در ترکیه تلاش می‌کنند تا این کشور را از تاثیرات منفی این اقدامات (تحریم‌ها) دور نگه دارند».

ترامپ در تاریخ 18 اردیبهشت طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد.

وی همچنین گفت که تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر جدیدتر در بازه 90 تا 180 روزه علیه ایران باز خواهند گشت. ترامپ همچنین از مقامات تهران دعوت کرد تا به مذاکرات جدید با آمریکا برگردند.

این در حالی است که مقامات مختلف ترکیه بارها تاکید کرده‌اند که از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروزی نخواهند کرد و روابط تجاری خود با تهران را به خاطر واشنگتن برهم نمی‌زنند.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال 1394 به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.