دشمنی ترامپ با رسانه ها فرصتی برای دیپلماسی ایرانی

دلایل مختلفی برای این دشمنی می توان اشاره کرد که از جمله آنها توجه ویژه رسانه ها به رفتارهای غیراخلاقی ترامپ و آزارهای جنسی، فرار مالیاتی و مهم تر از همه پرونده اتهامی ارتباط کمپین انتخاباتی وی با روسیه برای پیروزی در راهیابی به کاخ سفید می باشند.

** پیشینه ضدرسانه ای رئیس جمهوری آمریکا
مواضع ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی سال 2016 ریاست جمهوری و سپس از زمان ورود به کاخ سفید علیه رسانه های اصلی آمریکا خصمانه بوده و آنها به ویژه شبکه خبری سی ان ان را رسانه ای فریبکار و دروغین خطاب کرده است.
ترامپ پیش از این پا را فراتر نهاده بود و 30 بهمن 1395 در توئیتی آشکارا گفته بود رسانه های آمریکایی دشمن مردم کشور هستند. 
رئیس جمهوری آمریکا مدتی کوتاه پس از در اختیار گرفتن قدرت در حساب شخصی خود نوشته بود: «اخبار جعلی» رسانه هایی مانند «ان.بی.سی نیوز»، «ای.بی.سی»، «سی.بی.اس»، «سی ان ان» و «نیویورک تایمز» دشمن من نیستند، دشمن مردم آمریکا هستند. 
وی دوم بهمن 1395 یعنی نخستین روز ریاست جمهوری به سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) رفت و 9 دقیقه از 15 دقیقه سخنرانی خود را به حمله علیه رسانه های آمریکایی اختصاص داد. 
سی ان ان در این زمینه گزارش داده بود: ترامپ خطاب به کارکنان و ماموران سیا گفت: «می دانید من جنگی علیه رسانه ها به راه انداخته ام، آنها در میان بی اعتمادترین افراد بشر روی زمین قرار دارند.»
درادامه تداوم ضدیت های ترامپ با رسانه ها، وی 19 اردیبهشت 97 گفت: با وجود موفقیت های عالی ما در زمینه اقتصاد و همه موارد دیگر، 91 درصد از اخبار این رسانه ها درمورد من، منفی(جعلی) است. چرا با رسانه ها در حالی که فاسدند، همکاری بالایی داریم.اعتبارنامه ها ابطال شود. 
خبرنگاران برای ورود به کاخ سفید، نهادهای دولتی، کنگره و دادگاه عالی آمریکا و تهیه اخبار و گزارش از این اماکن، به مجوز مطبوعاتی ویژه ای نیاز دارند.
رئیس جمهوری آمریکا 21 تیر ماه نیز به رسانه هایی که شکست دیدار وی (25 تیر) با ولادیمیر پوتین همتای روس را پیش بینی کرده بودند، حمله کرد و آنها را دروغگو خواند.

** انزوای روزافزون ترامپ 
اختلاف های گسترده ترامپ و رسانه های مطرح این کشور که رویارویی ها را آشکارتر کرده و همچنین مواضع یکجانبه گرایانه ترامپ در عرصه بین المللی و نقض توافقنامه های مختلف حتی برای متحدان سنتی واشنگتن حیرت آور ارزیابی می شود و آنها را به تقابل واداشته است.
از جمله این موارد می توان به مقابله آشکار اتحادیه اروپا در برابر تصمیم 18 اردیبهشت ماه ترامپ پرداخت که با نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل از برجام خارج شد.
اتحادیه اروپا رسما اعلام کرده که برخلاف سیاست های کاخ سفید پشتیبان برجام است و برنامه های حفظ این توافق هسته ای را اجرا خواهد کرد که در این راه از حمایت روسیه و چین دو عضو دیگر امضا کننده توافق هسته ای برخوردار است.
این اتحادیه همچنین در برابر تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر افزایش تعرفه واردات فولاد از اروپا تصمیمی مشابه گرفته و مواضع خود را در برابر کاخ سفید سخت تر کرده است.
برونو لومر وزیر دارایی فرانسه شامگاه شنبه در حاشیه نشست اعضای جی 20 به خبرنگاران گفت: تا زمانی که آمریکا تعرفه گمرکی فلزات را لغو نکند، اتحادیه اروپا با واشنگتن مذاکره ای برای توافق تجارت آزاد انجام نمی دهد.
همچنین اقدام ترامپ در اعلام خروج آمریکا از توافق آب و هوایی جهانی پاریس با واکنش منفی دیگر کشورها به ویژه اروپا مواجه شد که بر ضرورت حفظ محیط زیست به عنوان یک اصل بین المللی تاکید می کنند.

** تقابل ترامپ با رسانه ها فرصتی برای دیپلماسی ایرانی
اکنون با توجه به یکجانبه گرایی های ترامپ نه تنها علیه ایران و برجام بلکه وارد کردن فشار بر متحدان اروپایی آمریکا و همچنین کانادا، این فرصت برای دیپلماسی ایرانی وجود دارد تا پیامدهای رویکردهای تقابلی ترامپ در عرصه بین المللی را با احتمال بروز مخاطرات هولناک بشناساند و بیش از گذشته برای تامین منافع ملی و تضمین تداوم امنیت در منطقه بکوشد، همانگونه که دیروز (شنبه) حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معطم انقلاب اسلامی و امروز نیز حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سفرا، دیپلمات های ارشد و نمایندگان جمهوری اسلامی در خارج از کشور بر آن تاکید کردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با ضروری خواندن هوشمندی در امور خارجی بیان کردند: تأمین و حفظ منافع ملی به معنای حقیقی، هدف اصلی سیاست خارجی است، می توان با روحیه صحیح انقلابی و دیپلماسی هوشمندانه و هدفمند، روابط خارجی را گسترش داد و عناصر قدرت نظام را به پشتوانه ای برای دستاوردهای سیاسی و دیپلماسی تبدیل کرد.
ایشان افزودند:آمریکایی‌ها در سخنان خود بارها از عبارت «ارزش های آمریکایی» استفاده می کنند که همان ایدئولوژیِ آنها و برگرفته از اعلامیه استقلال آمریکا است و در کشورهای اروپایی نیز تفکرات ایدئولوژیک بر رفتار و فعالیت‌های سیاسی آنها حاکم است. ارتباط خردمندانه، هوشمندانه، هدفمند و منطقی با جهان، برخاسته از نگاه اسلامی نظام و کاملاً منطبق با دیپلماسی ایدئولوژیک است.
حضرت آیت الله خامنه ای اظهار کردند: قدرت میدانی پشتوانه دیپلماسی است. مهم این است که هر گونه عنصر اقتدار به نوعی دستاورد سیاسی و اقتصادی تبدیل شود.
روحانی نیز امروز گفت: وظایف دیپلمات های توانمند و عزیز سنگین تر از هر زمان دیگری است...فرصت برای ارتباط سفرا با افکار عمومی و جوانان جهان در فضای حقیقی و مجازی گسترده است.
رئیس جمهوری ایران تاکید کرد: روز طلایی دیپلمات ها است. اکنون سر سفیران ایران بیش از هر زمان دیگری برافراشته تر است. سفرا قول دهند که نمی گذارند قلدرها به ایران فشار وارد آورند. در برابر قلدر دروغگویی چون ترامپ اگر تسلیم شویم، کشور را غارت می کنند.