دولت در مقابل افزایش نقدینگی پنج سال دست روی دست گذاشت

تیمور رحمانی استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: اگر امروز در اقتصادایران اتفاقاتی رخ می‌دهد پیامد رشد نقدینگی است که در 5 ساله گذشته داشت؛ از سال 1392 سعی شده نرخ رشد تورم کنترل شود، ولی از سوی دیگر رشدهای بالای نقدینگی اتفاق افتاد و هیچ نگرانی بابت آن در دولت وجود نداشت.
نتیجه عدم نگران نبودن از رشد نقدینگی در سال‌های گذشته را امروز می‌بینیم و این رشد در اقتصاد حتماً پیامدهایی دارد؛ البته دولت برای حل مشکل تلاش هم کند، اما رشدهای بالای نقدینگی در 5 سال رخ داد و گفته شد این رشد نقدینگی نمی‌تواند آخرش خیر باشد و زمانی آثارش نمایان خواهد شد و امروز سیاست‌گذار دچار عدم انسجام فکری شده است.
این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه خیلی از افرادی که به دستگاه اجرایی مشورت می‌دادند و در تصمیمات تأثیرگذار بودند، نگرانی از رشدهای نقدینگی با این شدت نداشتند، گفت: دل آن‌ها خوش بود که پایه پولی کنترل می‌شود و رشد آن زیاد نیست و نرخ تورم پایین است و مشکلی ایجاد نخواهد شد.
وی در مورد اینکه باید چه اقدامی انجام دهیم، بیان کرد: در شرایط کنونی دولت می‌تواند اقداماتی در زمینه سامان دادن بانک‌ها، انضباط بودجه، سیاست‌های مالیاتی و انتشار اوراق انجام دهد و مجلس و دولت باید به جمع‌بندی برسند و با هم هماهنگ باشند.
رحمانی گفت: دولت به عنوان نظام تصمیم‌گیری به مسئله اقتصاد نگاه جدی نداشت و اقتصادی‌های کابینه نظاره‌گر بودند آیا به رئیس‌جمهور نظر مشورتی می‌دهند که مؤثر واقع نمی‌شود و یا خیر؟