چه اتفاقی باعث شده نظر نمایندگان مخالف مناطق آزاد 180درجه تغییر کند؟

محمد احمدوند مسئول سیاسی بسیج دانشجویی تهران بزرگ با بیان اینکه تلاش برای تصویب لایحه مناطق آزاد در مجلس غیرطبیعی است، گفت: واقعا رفتار و تصمیم عجیبی از سوی مجلس و دولت شاهد هستیم که با وجود اذعان به عدم موفقیت مناطق آزاد فعلی و لزوم اصلاح این مناطق به دنبال ایجاد مناطق جدید هستند.

وی با بیان اینکه ابتدا باید ایرادات مناطق آزاد ایجاد شده برطرف شود، افزود: زمانی که ساختمانی ساخته شده و معیوب است ابتدا معمار ایرادات این ساختمان را باید حل کند و سپس به فکر ساخت ساختمان‌های دیگر باشد وگرنه همان اشتباهات و عیوب در ساختمان‌های جدید نیز رویت می شود.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: برخی اعضاء کمیسیون اقتصادی از مخالفان سرسخت افزایش مناطق آزاد بودند که این روزها به نظر می‌رسد به مدافعین افزایش این مناطق تبدیل شده اند و باید پرسید چه اتفاقی در مناطق آزاد افتاده است که نظرشان 180درجه تغییر کرده و موافق این مناطق شده اند؟

وی گفت: در حالیکه مخالفت‌های این نمایندگان در گذشته کارشناسی بود، امروز دلیل و منطقی برای اصرارشان بر افزایش این مناطق دیده نمی شود. حتی آقای پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مصاحبه اخیرش به وجود قاچاق و واردات بی رویه و مدیریت نامطلوب مناطق آزاد اذعان کرده و گفته وضعیت مناطق آزاد مطلوب نیست، ولی باز می‌گوید اینکه توسعه مناطق آزاد نداشته باشیم به دلیل اینکه مدیریت خوبی نداریم پذیرفتنی نیست!

احمدوند ادامه داد: اعضاء کمیسیون اقتصادی به علت درگیری چند ساله با لایحه افزایش مناطق آزاد به خوبی به مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی این مناطق واقف هستند به همین دلیل تلاش آنها برای تصویب لایحه مناطق آزاد در این کمیسیون غیرطبیعی است.

وی گفت: تا پیش از ایجاد مناطق آزاد، انبارهای کالای  قاچاقچی‌ها با فاصله زیاد خارج از مرزهای ایران بود ولی پس از پیدایش این مناطق، این مناطق تبدیل به بهشت قاچاقچی ها برای انبار و ترانزیت کالا شدند.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی تهران بزرگ گفت: بهتر است نمایندگان محترم ابتدا مناطق آزاد را به اهدافی که برای آنها در نظر داشتیم نزدیک کرده و آنها را با صادرات محوری برای کشور مثمر ثمر سازند و سپس به دنبال افزایش مناطق جدید باشند وگرنه مناطق جدید نیز به دنبال جذب سرمایه از شیوه های ضدتولید و اقتصاد مقاومتی خواهند بود.