آقای همتی مراقب پاچه‌خاران باشید!

1- کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که کارناوالی با چهار ماشین بوق‌زنان پوستر آقایان روحانی و همتی را در دست جابه‌جا می‌کردند و در آخر یک خواننده خیابانی می‌خواند: «سیف رفت، همتی آمد /مدیری غیرتی آمد/برای ملتی آمد/تا دلار پایین بیاید!» و این خواننده در انتهای کلیپ می‌گوید: امیدوارم همین‌طور که داریم پیش می‌رویم (!) دلار پایین بیاید تا زندگی شادی داشته باشیم در ایران.

2- یک سایت اقتصادی با قاطى کردن تخیلات و بخشی از واقعیات سعی کرده تا نشان دهد که عامل اصلی گرانی دلار دو صرافی هستند که اجازه ورود دلار‌های پتروشیمی را به داخل نمی‌دهند و همتی هنوز نیامده تحت‌فشار قرار داده‌اند و دلار که حداکثر 8 هزار و 500 تومان می‌تواند قیمت داشته باشد، به بالای 11 هزار تومان بالابرده‌اند. فارغ از بخشی از واقعیت‌های مطرح‌شده که احتمالاً به نقش صرافی‌های دوبی در تعیین نرخ ارز اشاره‌شده یک ادعای عجیب و تخیلی نوشته و مدعی شده که سیف بیش از 36 میلیارد دلار ارز به‌صورت نقدی توزیع کرده (در 18 ماه) ولی در چهار ماه اخیر مانع از پخش آن‌ها و دلار گران شده است.

دو خبر مذکور از دو گروه علاقه‌مند به رئیس‌کل جدید منتشرشده که رد خبر اول را می‌توان در عکس‌های مراسم معارفه دکتر همتی در ردیف‌های بعدی یافت و خبر دوم را نیز در مجموعه شرکت‌های بیمه!

در حالی‌که خود همتی زمانی معاون خبر صداوسیما بوده و بعد پای به حوزه اقتصاد گذاشته به نظر می‌رسد باید برای انجام‌وظیفه خود بیش از همه مراقب پاچه‌خاران و حامیان دو آتشِه‌ای باشد که انگیزه‌های کسب سمت یا مادی آن‌ها مصداق دوستی خاله خرسِ است!

همتی باید بداند که شرایط حاضر اقتصاد و بازار پولی – بانکی با چنین عملیات ضایع رسانه‌ای، کارنامه او را نه‌تن‌ها در بیمِه مرکزی بلکه در بانک ملی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

فضای کنونی حاکم بر اقتصاد شوخی‌بردار نیست که با چنین کار‌های دم‌دستی مشکلش حل شود، اما هر آن ممکن است رئیس‌کل در دام چنین پروپاگاندا‌های سطحی بیفتد و نه‌فقط حیثیت خود را که بانک مرکزی و حتی دولت را به خطر بیندازد.

جهت یادآوری از زمانی که گروه رسانه‌ای دولت دهم و احمدی‌نژاد گرانی دلار را کار جشمید بسم‌الله و پیامک‌های خبرگزاری فارس عنوان کرد بیش از شش سال می‌گذرد، اما هنوز دستمایه طنز رسانه‌های تصویری و مکتوب و مجازی است. اکنون یک رسانه نزدیک به شما مدعی شده که گرانی‌ها تا 8 هزار و 500 تومان کار سیف بوده و ازآنجا به بعد کار دو صراف!

اگر چنین است اول از همه باید اعلام‌جرم علیه سیف بکنید.

آقای همتی باید بدانید که زمان توجیه‌کردن گرانی‌ها با این روش گذشته و این استدلال‌ها قابل‌فهم برای عامه مردم نیست، چه از سوی کارشناسانی باشد که همواره و به‌کرات حامی افزایش نرخ ارز بوده‌اند و اکنون برای کمک به شما خواهان کاهش قیمت ارز هستند و چه از سوی کسانی که تمام تمرکزشان برای دریافت آگهی‌های بانکی در سایت‌های زنجیره‌ای‌شان بوده!

جهت مراقبت از افتادن در دام مطالب شبه‌کارشناسی، لازم به ذکر است: چه طور ممکن است در 18 ماه اخیر 36 میلیارد دلار ارز نقدی فروخته‌شده باشد، اما پایه پولی افزایش‌یافته باشد؟ چه طور ممکن است که دو صرافی بتوانند چنان قدرت مانوری داشته باشند که اقتصاد یک کشور را زمینگیر کنند و دو، سه‌روزه برای باجگیری از شما قیمت دلار از 8 هزار و 500 تومان به 11 هزار و 500 تومان برسد؟ اگر چنین توانی برای دو صرافی متصور هستید، کمترین کار ورود نیرو‌های امنیتی برای برخورد ضربتی و آنی ضروری است و سکوت شما جایز نیست.

جناب همتی بهتر است ضمن جلوگیری از تکرار انتشار این نوع فیلم‌های تهوع‌آور و داستان‌های تخیلی هر چه سریع‌تر بازار ثانویه را برای صادرکنندگان جذاب کنید و پتروشیمی‌ها را که بیشتر وابسته به صندوق‌های بازنشستگی و خودمختارند، با روش‌های معقول و منطقی به خط کنید. به‌علاوه مفهوم ارز قاچاق را که در دولت به‌غلط مصطلح شده و هیچ وجاهت قانونی ندارد، حذف و بازار غیررسمی برای نیاز‌های عمومی ساماندهی کنید. مطمئناً با این روش‌ها بهتر نتیجه خواهید گرفت تا با پاچه‌خواری‌های دوستان.

«دشمن دانا بلندت می‌کند، بر زمینت می‌زند نادان دوست»

مهران ابراهیمیان