آیا بانک سرمایه گذاری اروپا اختیار قانون و حقوقی بلوکه کردن پول های ایران را دارد؟

علی نجفی خوشرودی، با اشاره به دسیسه جدید برای بلوکه کردن پول های ایران توسط ایالات متحده و رژیم اشغالگر قدس، گفت: همه سازوکارهای حقوق بین المللی برای استیفای حقوق جمهوری اسلامی ایران قابل بهره برداری است از این رو اقدام آمریکایی ها مغایر اصول و قواعد مقررات بین المللی است.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: همچنین نباید فراموش کرد که شکایت برای بلوکه کردن اموال ایران در واقع دخالت در امور داخلی کشورمان تلقی می شود که این امر نیز بر خلاف قوانین بین المللی محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه ایران به دلیل خروج یکجانبه آمریکا از برجام در دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد، ادامه داد: بر این اساس اگر قرار باشد کشورمان را متهم به دست داشتن در حوادث تروریستی کنند و مستنداتی در این خصصو دارند باید در مراجع بین المللی ارائه کنند نه در دادگاه محلی از این رو چنین شکایتی قابل اعتنا نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا حتما نسبت به این اقدام آمریکایی ها واکنش نشان خواهند داد، تصریح کرد: همچنین طبعا اروپایی ها در تنظیم روابطشان با ایران و استفاده از ظرفیت های حقوق بین المللی برای استقلال در روابط خارجیشان از جمله امور مالی استفاده خواهند کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنابراین اروپایی ها باید برای تحقق محورهای بسته پیشنهادیشان در راستای حفظ حیات برجام و همچنین سازوکارهای اجرایی در نظر گرفته شده مانند تعامل بین ایران و بانک سرمایه‌گذاری اروپا تلاش کنند.

تعدادی از آمریکایی‌های قربانی تروریسم که مدعی دست داشتن ایران در حوادث تروریستی هستند، در دادگاهی در واشنگتن علیه بانک سرمایه‌گذاری اروپا به دلیل روابطش با ایران یک شکایت مطرح کردند.